Vad göra ifall man rasar

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
Verkar ju hänga enhel del rejserfolk som säkert vet vad man ska göra ifall man rasar med hojjen. Alltså om man nu hinner tänka under en olycka vad ska man då försöka göra för att skada sig så lite som möjligt? :confused:

/SVS

SVooSh skrev:
Verkar ju hänga enhel del rejserfolk som säkert vet vad man ska göra ifall man rasar med hojjen. Alltså om man nu hinner tänka under en olycka vad ska man då försöka göra för att skada sig så lite som möjligt? :confused:

/SVS
Håll ut armarna så du int börjar rulla.

Om man rasar så skall man snarast resa sig ?

SVooSh skrev:

/SVS

SVooSh skrev:

/SVS

Kolla på MotoGP krash filmer så får du säkert några bra tips :tummenupp
Bara att söka :hihi

Tja vad fan kan man göra egentligen? "Håll ut armarna-tipset" är nog mindre bra iofs om du inte vill bryta dem.

Chris Ash skrev:
Tja vad fan kan man göra egentligen? "Håll ut armarna-tipset" är nog mindre bra iofs om du inte vill bryta dem.
Du tycker det är bättre att rulla? Såvida jag har förstått det är det förenat med riktiga skador. En bruten arm eller några fingrar läker. Självklart menar jag EFTER man landat ;) Å inte att man ska hålla spikrakt för det.

Eftersom det är i raceforumet tänker jag att det är på bana? Där det är relativt slätt?

SVooSh skrev:

/SVS

Jag han tänka "Va faa..." innan jag stämde träff med en granitpelare. Hade jag hunnit tänka mer hade jag sett till att missa den. :rolleyes:

Läkaren jag träffade för att få intyg på att jag uppsökt läkare hade gjort en highside med sin guldvinge. Han han inte tänka någonting alls.

OlleR6 skrev:
Du tycker det är bättre att rulla? Såvida jag har förstått det är det förenat med riktiga skador. En bruten arm eller några fingrar läker. Självklart menar jag EFTER man landat ;) Å inte att man ska hålla spikrakt för det.

Eftersom det är i raceforumet tänker jag att det är på bana? Där det är relativt slätt?

Nä alltså, det bästa är ju om man inte får någon rotation, men får man det så ska man nog hålla in armar och ben så mycket det går. Ihopkurad som en boll kan man ta rätt mycket stryk.

Rulla eller inte, kan ju vara svårt att låta bli kanske?
Brukar inte stuntnissar forma armarna som ett slags hjul framför bröstet när de rullar ur bilar och annat skit i filmer?

De gånger jag varit omkull har jag definitivt inte hunnit tänka på vad jag ska göra med armar, ben o annat. Brukar kännas som en evighet innan man ligger still men man tänker inte så konstruktivt när man studsar fram längs asfalten eller i nån sandfålla. Enda tips jag kan komma på är att ligga kvar en stund när man väl stannat så man är helt säker på att man verkligen stannat.

OlleR6 skrev:
Du tycker det är bättre att rulla? Såvida jag har förstått det är det förenat med riktiga skador.
Funkade bra för mig att hålla armarna hårt mot bröstet när jag krasha i ca 140
Rullade 10-20varv med bara två stukade vrister. :näsblod Fick kämpa hårt för att inte armarna skulle slungas ut av centrifugalkraften. Är helt säker att jag skulle brutit dom annars :död

Bli en boll och rulla på men gör dig av med hojen om du hinner, oftast hinner man inte...

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back