Långturer är det ju oftast Trophyn som rullar, då har man gott om plats för saker och ting. Det jag har med mig är dels det normala verktygskittet (lite insexnyckar, det går i princip att renovera hela motorn med 2 insexnycklar
), sen finns det normalt en flaska punkaspray samt en förbandslåda liggande i ena packväskan.
Dock har jag inte blivit stående än, men lite verktyg för grundläggande reparation har jag alltid haft med mig.
Några tidigare inlägg påminde mig om en episod på den tiden man körde tvåtakt. Hade en Yamaha AS3 en gång i forntiden (dvs runt 86), hojen var ännu äldre (årsmodell 73). På den tiden bodde jag på blidö, men gick i skola i Norrtälje. (4,5 mil emellan).
En dag på hemväg så nöp ena cylindern för mig, vilket gav ett rejält tvärstopp, sent på kvällen. Eftersom jag inte var så pigg på att släpa cykeln de återstående 2 milen hem, så utfördes nödreparation på plats, bestående av att lossa tändstiftet, hälla i lite 2t-olja från oljetanken. Efter en liten stund så lyckades jag rubba kolven, så att motorn gick att snurra runt hjälpligt. Således körde jag sedan hem med 1 st skuren kolv, där tändstiftet var urskruvat, för att minimera belastningen.
Jag kom hem, fast jag tror toppfarten blev 50-60, så alla mopeder körde om mig
Blev väldigt segt i uppförsbackarna dessutom.