Vad gör ni om ni blir stående på vägen..?

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Undrar...

Vad gör man om man blir stående på vägen en bra bit hemifrån med hojen..Tex punka eller nått annan tok fel...?
Såg i min försäkring att bärgning kostade 500:-.
Men var kör de hojen då? Närmaste verkstad eller?

Nån som har nån erfarenhet att dela med sig??
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
När man är långt hemifrån: Brukar ha punksspray med mig, visserligen blir däcknasaren skogtokig vid nästa däcksbyte, men vad ska man göra... Annars, vid motorhaveri eller krasch, och man misslyckas få fart på eländet, så är det givetvis bärgning som gäller, och som du gissar/skriver, så tar dom hojen till närmaste MC-verkstad, såvida man inte betalar mellanskillnaden för transport hem till eget garage ur egen ficka.

/B
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Vem vill bli haverist?

"Bengt, jag väljer att ringa en bekant."







(travesti på vem vill bli miljonär, för er som inte fattar...)
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Min hoj skar en gång 2,5 mil hemifrån. Klockan var 01.30, och jag hade inga pengar på kontantkortet.
Jag gick hem med hojen. :sjuk
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
jadu beror på är det i tjänst så ringer man berärgaren så får han komma med en ny till platsen eller köra mig till verkstan
Privat så ringer man offkeff så får dampbussen göra en utryckning! eller så säljs hojen JÄVLIGT billigt beroende på vad den ställt till med!

men punka spray och verktyg är alltid med! krävs bra mycket våld för en XT skall bli stående!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Har med punkaspray om jag är på långturer och är det något annat knas är det till att ringa en polare som kan komma och och ge skjuts eller be farsan åka hem till mig och hämta transportbussen. Gömma undan hojen och lifta hem är också ett alternativ - för att sedan ta transportbilen och plocka upp hojen (jäkligt praktiskt att ha egen bärgning :) )...

Tack och lov har det hittills aldrig behövts några sådana saker.
 

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Själv blev jag stående med bensinstopp på en refug mitt emellan två tvåfiliga vägar vid Tingstadstunnelns mynning. Jag fick hjälp av en gubbe på Customcykel, han åkte efter bensin åt mig.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
chox skrev:

Nja. Var inte så jättekul, men om du tycker det är respekt, så visst. :cool:
Skinnställ, ryggsäck på magen och på ryggen, och så underställ under skinnstället. Det är ju kallt att åka mitt i natten... men rätt så varmt att släpa en hoj. Hm..

:crash
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jag har blivit stånde massor av gånger under alla år.
När man var yngre släpade man väl hem skiten för hand, på senare tid får man väl gömma skräpet nånstans tils man kan hämta det.
Jag tror den här frågan får olika svar beroende på hojens pris, de flesta här har väl mest haft nya hojar och inte massor med gammalt skit som jag.
 

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund/Linköping
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
Förra året, övningskörning.
Kör på motorväg, la mig i vänsterfilen för att köra om en husvagn, då dör motorjävlen mitt under omkörning.

Kul läge, ingen fart att byta fil till höger sida och refug... blir kvar stående längst ut till vänster i vänsterfil på E4an.

E4:a trafiken är inget man vill korsa med en stor tung trafikskolehoj som är död... :skrämd tog mig nästan 10 min tills jag hittade en lucka i trafiken för att kunna få över hojjäveln till högersida... låånga minuter kan jag lova.

Tilläggas kan att jag hade tappat bort min handledare som hade... eh... kört om mig precis innan min hoj dog. :D *ASG*

Som tur är gick skiten igång sen så kag kunde åka därifrån med den.

Peace!
/RR
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Förra året blev jag stående en bra bit hemifrån och då ringde jag bärgaren (som jag har anlitat 2 ggr), en snubbe som tycker kvitto är slöseri med världens skogar.

Kan man få bärgningen svart, så är det imo den bästa lösningen :rock

(Och svart lär det bli, så länge vitt kostar skjortan! :cool: )

Förresten, hur gör ni med mobilen, har ni den i en ficka i skinnstället? Själv är jag inte så glad för det, men det finns väl inga alternativ?
 

TLR-Johan

Hojlös :(
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tidigare Suzuki TL1000R. Vill ha en 748:a!
R400 skrev:
Själv blev jag stående med bensinstopp på en refug mitt emellan två tvåfiliga vägar vid Tingstadstunnelns mynning. Jag fick hjälp av en gubbe på Customcykel, han åkte efter bensin åt mig.

Hey, I guess they're right. Customhojåkare, although slow and dangerous behind the aphängarstyre, can still serve a purpose :D
 

Tom

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Långturer är det ju oftast Trophyn som rullar, då har man gott om plats för saker och ting. Det jag har med mig är dels det normala verktygskittet (lite insexnyckar, det går i princip att renovera hela motorn med 2 insexnycklar :) ), sen finns det normalt en flaska punkaspray samt en förbandslåda liggande i ena packväskan.

Dock har jag inte blivit stående än, men lite verktyg för grundläggande reparation har jag alltid haft med mig.

Några tidigare inlägg påminde mig om en episod på den tiden man körde tvåtakt. Hade en Yamaha AS3 en gång i forntiden (dvs runt 86), hojen var ännu äldre (årsmodell 73). På den tiden bodde jag på blidö, men gick i skola i Norrtälje. (4,5 mil emellan).

En dag på hemväg så nöp ena cylindern för mig, vilket gav ett rejält tvärstopp, sent på kvällen. Eftersom jag inte var så pigg på att släpa cykeln de återstående 2 milen hem, så utfördes nödreparation på plats, bestående av att lossa tändstiftet, hälla i lite 2t-olja från oljetanken. Efter en liten stund så lyckades jag rubba kolven, så att motorn gick att snurra runt hjälpligt. Således körde jag sedan hem med 1 st skuren kolv, där tändstiftet var urskruvat, för att minimera belastningen.

Jag kom hem, fast jag tror toppfarten blev 50-60, så alla mopeder körde om mig :) Blev väldigt segt i uppförsbackarna dessutom.
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Hur gör ..............

..........man, jag har bara lyckats ett par gånger och den första gången bogserade jag hem skräpet och den andra då var det lite längre så då var det kompisar med släp.
Mobilen i skinnstället och verktygen i hojen, skulle man vurpa och göra sig mycket illa så vill man ju inte börja släpa sig till hojen och leta efter mobilen, ett första förband i fickan kan ju vara bra att ha så man inte förblöder eller så att man kan hjälpa polarn om han vurpar eller blir påkörd.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
chrismalm skrev:

Förresten, hur gör ni med mobilen, har ni den i en ficka i skinnstället? Själv är jag inte så glad för det, men det finns väl inga alternativ?

Tankväska... Inte kul ha några hårda grejor nära kroppen utifall något händer, så mobilen får skramla runt i tankväskan tillsammans med nycklar, kamera, punkaspray, silvertejp, Letahermen, buntband, eltejp, extratröja, regn-handskar/stövelskydd, första förband, kartor osv....

/B
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Lyckats att hojjen gått sönder en gång..

Kedjan hoppades..

den fick man tillbaka med Våld och två träpinnar som man hämtade i skogen...

..
tror man löser det mesta när det väl hnder.,
MEN en Mobil med bra bateri och pengar på kortet så går det
 

Tie-Fighter

Moderator - Stulet
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 650 GS
Hhmm soppatorsk med horneten en gång ... I söderledstunneln söderut, i rusningstrafik.
Hade mobilen med men fick skrika som en idiot för att tanten på Assistancekåren skulle höra var jag var någonstans. Sen kom bärgaren med en dunk o jag kunde åka vidare... pinsamt =) :rodnar
 

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
xr 650
Har lyckats få stopp i ett grustag 2 mil ut i skogen kl 20.30 en söndagskväll. Förgasare som flödade och batteriet var slut i telefonen. Bara att slänga upp hojen på ryggen och börja knalla. Typ. :hej
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top