Vad gör med idiotbilar

PacMan skrev:
Det försvarar dock inte på något sätt vissa bilisters ovana att ligga onödigt nära bakom.

Vi råkade ut för en ganska läskig sak förra året...det kom ut två älgkalvar på vägen, tvärnitade och man tackar gudarna för att man inte hade ngn bil direkt bakom..Det som var lurigt i den här situationen var att kalvarna sprang till morsan som gjorde en U-sväng på gärdet och sprang ilisken som bara den tillbaka till vägen....

Det enda jag fick fram till sambon var "morsan kommer, gasa......... :4skrika :4skrika

whitesnake skrev:
SMC gjorde en undersökning att med 2 sport hojar och en abs bromsad bil när de körde i 90, bilen stanade 2meter innan hojarna......

så vem har bäst bromsar :rolleyes:

Det var dessutom i en situation när han på hojen visste när det skulle bromsas, och inte helt okunnig om hur man stannar stabbast och säkrast möjilgt på torr väg med varma däck! Bilar har mer gummi i backen, dvs högre friktion och kan stanna bättre! Bilar har ca 4 handflator i backen, en mc har två tändsticksplån. Då kvittar det att bilen väger 5 ggr så mycket!

Hoztic skrev:
Det var dessutom i en situation när han på hojen visste när det skulle bromsas, och inte helt okunnig om hur man stannar stabbast och säkrast möjilgt på torr väg med varma däck! Bilar har mer gummi i backen, dvs högre friktion och kan stanna bättre! Bilar har ca 4 handflator i backen, en mc har två tändsticksplån. Då kvittar det att bilen väger 5 ggr så mycket!

precis men om bilen inte har abs bromsar så kanske mc:n skulle vinna

whitesnake skrev:

det borde väl ändå bli kortare bromsträcka utan abs? fastän bilen då kanske hamnar på snedden.

ABS är väl endast till för att man ska bromsas in utan att hamna i sladd? inte för att korta bromsträckan...

you may enlighten me :va

Bilar för nära bakom i alla ära, det löser man genom att ta bort speglarna... :tungan

...värsta problemet är väl bilar som ligger för nära framför...? :död

whitesnake skrev:

Utan abs får man kortare bromssträcka, eftersom hjulen inte får bromsa så hårt det går. Däremot har många nyare bilar, med abs, även mycket bättre bromsar och starkare bromsservo!
Dock kan ojämnt slitna däck, ojämnt däcktryck, slitet chassi, felaktiga hjulinställningar osv på en bil utan abs få den att kränga hejvilt om man panikbromsar, och det kan inte alla hantera!

Eftersom lastbilar har flera däck så borde de också ha kortare bromssträcka :hihi (Ironi). Vikten har en del i det hela också + vilka däck man har.

Hoztic skrev:
Utan abs får man kortare bromssträcka, eftersom hjulen inte får bromsa så hårt det går. Däremot har många nyare bilar, med abs, även mycket bättre bromsar och starkare bromsservo!
Dock kan ojämnt slitna däck, ojämnt däcktryck, slitet chassi, felaktiga hjulinställningar osv på en bil utan abs få den att kränga hejvilt om man panikbromsar, och det kan inte alla hantera!

Utan ABS så blir bromssträckan längre.......ABS:en bromsar inte mindre i kraft utan den bromsar hårt som fan i ca 20 ggr/sekunden!Det gör att däcket inte låser sig och tappar fästet lika lätt. ABS:en gör att du får fäste och bromsar vice versa hela tiden!

Ett däck som har fäste har kortast bromssträcka! En bil utan ABS måste man själv reglera så att inte bromsarna låser hjulen och i stundens hetta är ABS:en effektivare än alla oss dödliga!

Allt handlar om låsta hjul eller inte. Ett hjul som rullar fritt har bäst fäste!Alltså får man styrförmåga samt bästa bromsförmåga med ABS!

whitesnake skrev:
SMC gjorde en undersökning att med 2 sport hojar och en abs bromsad bil när de körde i 90, bilen stanade 2meter innan hojarna......

så vem har bäst bromsar :rolleyes:

Varför jämföra äpplen o päron?Det vore ju lite lite mer rättvist om man tog en ABS-bromsad mc mot en ABS-bromsad bil. Jag har ingen aning om utfallet men kan tänka mig att det blir lite jämnare!

Bilnka med bromsljuset, öka farten eller släpp förbi. Åker man på en flerfilig väg och, trots att det finns omkörningsmöjligheter, har en stjärna (som man i alla fall då tycker inte borde ha körkort) bakom sig som ligger och trycker i häcken brukar jag vända mig om och hålla upp en hadflata som stopptäcken. Det brukar fungera, de verkar liksom fatta vinken då... :tungan

Alltid först

Du ska alltid ligga först och gasa mera så slipper du det problemet :hihi
(Nä skämt åt sido).
Håller fullständigt med dig,man är inte så tuff när man kör hoj o har bilar klistrade i ändan som vill snusa i :arsele
Antingen underlättar man en omkörning för dem,saktar ner ännu mer(då blir de garanterat sura o gör allt för att komma om he he) eller som nån skrev dutta försiktigt på bromsen utan o bromsa.

Kör man bil så är det lite lättare,brukar bromsa till lite "kraftigare" då eller bara markerar med bromsljuset.En o annan gång har man råkat ut för att dom får mer eller mindre panik o bromsar attans o lär sig efter det hålla avståndet till en.Varit med om en som bromsa så däcken tjöt,nä inget kul o ha såna förare bakom sig.När de väl kör om så gör man dem ett hån leende :) .
Väl frame vid korsning eller trafik ljus står de där o väntar,har de kommit så mycket längre för det......näääää.

Last edited:
antar att din mc lärare påkedade att man skall hålla samma trafik rytm eller något högre.. min lärare Jocke var väldigt strikt på att man ska "köra MC" å inte ligga å fis köra.. så kör som resterande trafiken om det inte är alldeles förhögt så man riskerar kortet om du nu är väldigt rädd om det :)

Vänd på frågeställningen!!!!

Man kan vända på frågeställningen i tråden. Fredag den 13:e, jag är på väg ut ur Norrköping och innan påfarten till E4 norrut kör jag om en tradare. JAg har innan det observerat tre Ninjor eller liknande i rondellen bakom mig och bedömer att jag gott och väl kommer att hinna om lastbilen innan dom är ifatt mig, förutsatt att dom kör inom rådande hastighetsbegränsning. Jag kan säga så mycket som att: det gjorde dom inte. Inom en mycket kort tidsrymd har jag först alla tre alldeles uppe i arselet, typ med 1.5 meter tillgodo bakom mig och sen väljer dom här, ähum nobelpriskandidaterna, att köra om på vägrenen till vänster om mig. Det handlade om centimetrar tillgodo, och hade jag varit en lättskrämd liten tant som hade vinglat till så hade dom här tre idioterna kunnat hälsa hem, strimlade av vajerräckena till vänster. Jag kör själv hoj, drygt 1500 mil per säsong, och visst är det kul att åka på litegrann, men det här var nog fan det dummaste jag har sett på väldigt länge. Skitlätt att sitta som hojpilot och säga att man har full koll på det man gör, men dödstalen talar sitt tydliga språk i den här frågan. Om det nu skulle vara så, mot all förmodan, att nån i det här gänget skulle läsa det här, så har jag en vädjan till er. Förstör inte mitt liv genom er jävla lek i trafiken, använd insidan och kör som folk. Ska man absolut rejsa, så gör det inte i fredagstrafiken på en utfart från stan. Gör det på bana, där ni inte riskerar någon annan.
/T

young_rider skrev:
Utan ABS så blir bromssträckan längre.......ABS:en bromsar inte mindre i kraft utan den bromsar hårt som fan i ca 20 ggr/sekunden!Det gör att däcket inte låser sig och tappar fästet lika lätt. ABS:en gör att du får fäste och bromsar vice versa hela tiden!

Ett däck som har fäste har kortast bromssträcka! En bil utan ABS måste man själv reglera så att inte bromsarna låser hjulen och i stundens hetta är ABS:en effektivare än alla oss dödliga!

Allt handlar om låsta hjul eller inte. Ett hjul som rullar fritt har bäst fäste!Alltså får man styrförmåga samt bästa bromsförmåga med ABS!

Sluta gissa och läs fakta. Låsta hjul = kortare stoppsträcka.

Du skriver att hjulet som rullar fritt har bäst fäste, dvs bäst friktion? Tänk om, tänk rätt.

ABS används idag i första hand för att bilen ska kunna bromsa så hårt som möjligt och samtidigt upprätthålla kursen, dvs smälla med nosen först då detta i säkerhetssynpunkt är bästa delen av bilen att krocka med.

när jag kör bil så bruka jag slå på varningsblinkers när dom kommer grymt nära...
skulle jag tycka nån ligger för nära när jag sitter på hojen skulle jag nog vrida runt kroppen lite vifta med armen som om man skulle vifta bort dom...
folk bruka fatta när man ger dom gester när man sitter på hoj :D ett finger eller en viftning syns ganska bra om bilen kör ca 2 m bakom
..prova de e kul när nån gör fel så man får tillrätavisa dom :hihi

Förstår inte hur dom som säger att man bromsar bäst med låsta hjul tänker, har ni inte märkt att man kan bromsa bra mycket effektivare med bakhjulet om man inte låser hjulet, än om man gör det...?

EDIT: Ang trådens ämne så har jag inte varit med/lagt märke till problemet... Du borde sätta dig på en eu moppe och köra i stan, det är bra träning för sånnahär situvationer ;)

Last edited:
NSR_Martin skrev:
Förstår inte hur dom som säger att man bromsar bäst med låsta hjul tänker, har ni inte märkt att man kan bromsa bra mycket effektivare med bakhjulet om man inte låser hjulet, än om man gör det...?

EDIT: Ang trådens ämne så har jag inte varit med/lagt märke till problemet... Du borde sätta dig på en eu moppe och köra i stan, det är bra träning för sånnahär situvationer ;)

MEN GE ER.
Prova att gå halk och riskkursen som krävs för B-kortet och lyssna på gubbarna som pratar där... jäfla tjat det va.. eller ring VV om du vägrar ge upp.

BlueNote skrev:
MEN GE ER.
Prova att gå halk och riskkursen som krävs för B-kortet och lyssna på gubbarna som pratar där... jäfla tjat det va.. eller ring VV om du vägrar ge upp.
Läs fysik istället...?

Det räcker ju att man har läst fysik i högstadiet för att dra den slutsattsen, den statiska friktionen är alltid högre än den dynamiska...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park