Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
BlueNote skrev:Sluta gissa och läs fakta. Låsta hjul = kortare stoppsträcka.
Du skriver att hjulet som rullar fritt har bäst fäste, dvs bäst friktion? Tänk om, tänk rätt.
ABS används idag i första hand för att bilen ska kunna bromsa så hårt som möjligt och samtidigt upprätthålla kursen, dvs smälla med nosen först då detta i säkerhetssynpunkt är bästa delen av bilen att krocka med.
NSR_Martin skrev:Läs fysik istället...?
Det räcker ju att man har läst fysik i högstadiet för att dra den slutsattsen, den statiska friktionen är alltid högre än den dynamiska...
När det är snö/grus bromsar man kortare utan ABS eftersom däcken "gräver ned sig"BlueNote skrev:Ok, du har rätt. Så alla instruktörer som utbildar svenska bilförare i risk och halkkörning har sagt fel. Ska genast ringa till dom banorna som är närliggande mig här och förklara att dom har gjort fel sedan tidernas begynnelse.
Bearing skrev:När det är snö/grus bromsar man kortare utan ABS eftersom däcken "gräver ned sig"
På asfalt beror det på hur mycket man låser resp. hur ABS:en funkar för att veta vilken som bromsar bäst.
Exakt så, medela mig när du är klarBlueNote skrev:Ok, du har rätt. Så alla instruktörer som utbildar svenska bilförare i risk och halkkörning har sagt fel. Ska genast ringa till dom banorna som är närliggande mig här och förklara att dom har gjort fel sedan tidernas begynnelse.
NSR_Martin skrev:Exakt så, medela mig när du är klar
Om det nu vore bäst att låsa däcken, varför gör dom inte det i all bilsport?'
Om det nu vore bäst med låsta däck, vore det väll även bäst att spinna iväg vid strippen... Varför får man en ursel start om man bara spinner...?
osv, osv, osv...
Jopp, jag har läst tråden, men jag tror bestämt du har fel.BlueNote skrev:Om du kasnke inte hängt med i tråden och läst alla inlägg så har jag / andra berättat att man får en bra stoppsträcka med låsta hjul, dock att man lätt förlorar kontrollen på bilen. Läs inläggen innan du svarar.
NSR_Martin skrev:Jopp, jag har läst tråden, men jag tror bestämt du har fel.
Racingbilar är väldigt bra balanserade och förarna är mycket skickliga, om man nu tjänat så mycket på att låsa hjulet hade dom nog tränat fram en teknik för att kunna göra så.
Såg även ett engelsk program där dom lärde folk köra bil, jag kommer inte ihåg siffrorna, men dom sa att folk annvänder betydligt lägre än bilens fulla bromsförmåga, därför lärde dom förarna att inte låsa hjulen, och när dom inte gjorde det, blev stoppsträckankortare.
Det börjar bra, rätt i början, men slutar enligt mig fel, skillnaden är så stor att man tjänar med god marginal att försöka ligga på gränsen.BlueNote skrev:I teorin får man absolut bästa bromseffekt precis innan hjulen låser sig. Det är omöjligt för en människa att hålla sån liten marginal mellan detta ultimata läge och hjullåsning. Därför är det optimala att låsa hjulet om man är ute efter kort stoppsträcka.
NSR_Martin skrev:Om man bromsar så framhjulet släpper tycker knappast jag att det känns som det bromsar MER....? Under några tiondels sekunder där innan man hunnit släppa på bromsen.
BlueNote skrev:MEN GE ER.
Prova att gå halk och riskkursen som krävs för B-kortet och lyssna på gubbarna som pratar där... jäfla tjat det va.. eller ring VV om du vägrar ge upp.
CarlE skrev:Håller med dig Martin!
Kan du inte inse faktum BlueNote, bästa bromsförmåga får man när högsta möjliga friktion uppnås, vilket inte är vid låsning utan vid maximal "vanlig" bromsning! Det känns som om du skolkade Fysik A-lektionerna i skolan, eller är det kanske så att du är en samhällsvetare...
Men om du nu är så väldans inställd på att motbevisa naturkrafter så varsågod.
Har du inte tänkt på hur det är i Formel 1? Ibland ser man ngn förare missbedömma en kurva, det ryker till nåt så in i helvete, han kommer för långt ut, och sen säger Eje Elgh att det var en dålig kurvtagning... Annars kan du ju testa med en helt vanlig cykel, ja en sån utan motor... testa att låsa bakhjul och bromsa vanligt, så nära låspunkten som möjligt... Där märker man verkligen skillnaden!
whitesnake skrev:men då kanske DU oxå borde göra det och LYSSAN denna gången som du inte gjorde förra.
För du har så fel man kan ha, man bromsar bäst när hjulen nästan släpper, utan att släppa. Prova med din cykel en gång och lås bakhjulet så får du se....![]()
vv.se skrev:Också medelretardationen, d.v.s. hastighetsminskningen vid inbromsningen, blev större i alla däckkombinationerna och på alla underlag för bilar med ABS-system.
BlueNote skrev:Såhär skrev jag själv tidigare:
I teorin får man absolut bästa bromseffekt precis innan hjulen låser sig. Det är omöjligt för en människa att hålla sån liten marginal mellan detta ultimata läge och hjullåsning. Därför är det optimala att låsa hjulet om man är ute efter kort stoppsträcka.´
Det vi jämför nu är ABS respektive utan ABS.
BlueNote skrev:Sluta gissa och läs fakta. Låsta hjul = kortare stoppsträcka.
Du skriver att hjulet som rullar fritt har bäst fäste, dvs bäst friktion? Tänk om, tänk rätt.
ABS används idag i första hand för att bilen ska kunna bromsa så hårt som möjligt och samtidigt upprätthålla kursen, dvs smälla med nosen först då detta i säkerhetssynpunkt är bästa delen av bilen att krocka med.
tassen skrev:Jaha, en till som inte vet vad han snackar om. Du kör inte på vintern alls eller hur...
Ett hjul som hela tiden är på gränsen till låsning bromsar bäst..så är det bara.
Har du tagit körkort via körlektioner eller tog du det i USA.??
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |