Vad gör med idiotbilar

Att släppa ena näven från styret och ge dem fingret bakom ryggen funkar om man inte åker för fort i allt för blåsigt väder :tummenupp *fast ett annat finger*

det spelar väl ingen roll vem som har kortast bromssträcka,
om man ligger 2-3 meter bakom så har man redan kört på
framförvarande innan man ens börjat bromsa :fakta

BlueNote skrev:
Sluta gissa och läs fakta. Låsta hjul = kortare stoppsträcka.

Du skriver att hjulet som rullar fritt har bäst fäste, dvs bäst friktion? Tänk om, tänk rätt.

ABS används idag i första hand för att bilen ska kunna bromsa så hårt som möjligt och samtidigt upprätthålla kursen, dvs smälla med nosen först då detta i säkerhetssynpunkt är bästa delen av bilen att krocka med.

Kul att min kökortsbok säger annorlunda!

Bättre fäste eller bättre friktion är samma sak fast olika namn!Spelar alltså ingen roll vilket man säger.

ABS är bland annat till för att ha större chans att undvika krock genom att svänga och bromsa samtidigt! Huvudsyftet med ABS spelar väl mindre roll om det finns fler fördelar?Skit i huvudsyftet. Vi pratade om ABS eller inte ABS, vi diskuterade inte vilket huvudsyfte det hade!

SÅ e det!

NSR_Martin skrev:
Läs fysik istället...?

Det räcker ju att man har läst fysik i högstadiet för att dra den slutsattsen, den statiska friktionen är alltid högre än den dynamiska...

Ok, du har rätt. Så alla instruktörer som utbildar svenska bilförare i risk och halkkörning har sagt fel. Ska genast ringa till dom banorna som är närliggande mig här och förklara att dom har gjort fel sedan tidernas begynnelse.

BlueNote skrev:
Ok, du har rätt. Så alla instruktörer som utbildar svenska bilförare i risk och halkkörning har sagt fel. Ska genast ringa till dom banorna som är närliggande mig här och förklara att dom har gjort fel sedan tidernas begynnelse.
När det är snö/grus bromsar man kortare utan ABS eftersom däcken "gräver ned sig"

På asfalt beror det på hur mycket man låser resp. hur ABS:en funkar för att veta vilken som bromsar bäst.

http://www.kfl.se/radotips.html

"ABS-bromsar
Fördelar:

Får ej sladd vid hård inbromsning
Bilen går att styra även vid hård inbromsning
Bilen har maximal bromsförmåga i förhållande till
väglag och bromssystem
Det blir ek bromsplattor vid panikbromsning

Nackdelar:

Bromssträckan varierar beroende på väglag
En duktig bilförare får längre bromssträcka,
upp till 200% på vissa väglag (lösgrus och nysnö)
Många förare behärskar ej bromssystemet
Förare litar inte på systemet i en paniksituation
Vissa förare har en övertro på bromssystemet
Förarens beteendefel förändras ej."

Mer o läsa (för den som orkar) http://www.stop.se/test/absfarti.pdf

Last edited:
Bearing skrev:
När det är snö/grus bromsar man kortare utan ABS eftersom däcken "gräver ned sig"

På asfalt beror det på hur mycket man låser resp. hur ABS:en funkar för att veta vilken som bromsar bäst.

Det låter mer realistiskt. Men på den banan då jag fick testa detta så var det halt, men fortfarande en slät och plan bana. Då gick det trots det bättre utan abs (förutom att bilen blev okontrollerbar).

BlueNote skrev:
Exakt så, medela mig när du är klar :tummenupp

Om det nu vore bäst att låsa däcken, varför gör dom inte det i all bilsport?'
Om det nu vore bäst med låsta däck, vore det väll även bäst att spinna iväg vid strippen... Varför får man en ursel start om man bara spinner...?
osv, osv, osv...

NSR_Martin skrev:
Exakt så, medela mig när du är klar :tummenupp

Om det nu vore bäst att låsa däcken, varför gör dom inte det i all bilsport?'
Om det nu vore bäst med låsta däck, vore det väll även bäst att spinna iväg vid strippen... Varför får man en ursel start om man bara spinner...?
osv, osv, osv...

Om du kasnke inte hängt med i tråden och läst alla inlägg så har jag / andra berättat att man får en bra stoppsträcka med låsta hjul, dock att man lätt förlorar kontrollen på bilen. Läs inläggen innan du svarar.

BlueNote skrev:
Om du kasnke inte hängt med i tråden och läst alla inlägg så har jag / andra berättat att man får en bra stoppsträcka med låsta hjul, dock att man lätt förlorar kontrollen på bilen. Läs inläggen innan du svarar.
Jopp, jag har läst tråden, men jag tror bestämt du har fel.
Racingbilar är väldigt bra balanserade och förarna är mycket skickliga, om man nu tjänat så mycket på att låsa hjulet hade dom nog tränat fram en teknik för att kunna göra så.

Såg även ett engelsk program där dom lärde folk köra bil, jag kommer inte ihåg siffrorna, men dom sa att folk annvänder betydligt lägre än bilens fulla bromsförmåga, därför lärde dom förarna att inte låsa hjulen, och när dom inte gjorde det, blev stoppsträckankortare.

NSR_Martin skrev:
Jopp, jag har läst tråden, men jag tror bestämt du har fel.
Racingbilar är väldigt bra balanserade och förarna är mycket skickliga, om man nu tjänat så mycket på att låsa hjulet hade dom nog tränat fram en teknik för att kunna göra så.

Såg även ett engelsk program där dom lärde folk köra bil, jag kommer inte ihåg siffrorna, men dom sa att folk annvänder betydligt lägre än bilens fulla bromsförmåga, därför lärde dom förarna att inte låsa hjulen, och när dom inte gjorde det, blev stoppsträckankortare.

Racing-förare har inte råd att eventuellt förlora kontrollen på bilen innan varje kurva. Och kan du tänka dig däckslitaget?

I teorin får man absolut bästa bromseffekt precis innan hjulen låser sig. Det är omöjligt för en människa att hålla sån liten marginal mellan detta ultimata läge och hjullåsning. Därför är det optimala att låsa hjulet om man är ute efter kort stoppsträcka.

ABS "låsningsfria" bromsar hittar inte det ultimata läget. Utan det ABS gör är att dom låser, släpper, låser, släpper bromsarna så länge du håller nere pedalen. Detta innebär att däcken under vissa korta perioder rullar och man bibehåller bl.a viss styrförmåga.

Eftersom ABS ibland låser och ibland släpper helt på hjulen så uppnås bara bromseffekt under de perioder hjulen är låsta. Vilket blir mindre än om du låser helt.

BlueNote skrev:
I teorin får man absolut bästa bromseffekt precis innan hjulen låser sig. Det är omöjligt för en människa att hålla sån liten marginal mellan detta ultimata läge och hjullåsning. Därför är det optimala att låsa hjulet om man är ute efter kort stoppsträcka.
Det börjar bra, rätt i början, men slutar enligt mig fel, skillnaden är så stor att man tjänar med god marginal att försöka ligga på gränsen.

Om man bromsar så framhjulet släpper tycker knappast jag att det känns som det bromsar MER....? Under några tiondels sekunder där innan man hunnit släppa på bromsen.

Snart orkar jag inte diskutera med mer dig eftersom du verkar va så trångsynt och inne på din teori, vore skönt om nån kunnig inom fysik kunde avlägga den slutliga domen :tummenupp Jag tror jag har rätt, men jag vet inte... Du verkar nästan bli upprörd över att jag säger imot :va

NSR_Martin skrev:
Om man bromsar så framhjulet släpper tycker knappast jag att det känns som det bromsar MER....? Under några tiondels sekunder där innan man hunnit släppa på bromsen.

Jag förstår inte den här meningen. Förklara igen tack.

Håller med dig Martin!
Kan du inte inse faktum BlueNote, bästa bromsförmåga får man när högsta möjliga friktion uppnås, vilket inte är vid låsning utan vid maximal "vanlig" bromsning! Det känns som om du skolkade Fysik A-lektionerna i skolan, eller är det kanske så att du är en samhällsvetare...
Men om du nu är så väldans inställd på att motbevisa naturkrafter så varsågod.
Har du inte tänkt på hur det är i Formel 1? Ibland ser man ngn förare missbedömma en kurva, det ryker till nåt så in i helvete, han kommer för långt ut, och sen säger Eje Elgh att det var en dålig kurvtagning... Annars kan du ju testa med en helt vanlig cykel, ja en sån utan motor... testa att låsa bakhjul och bromsa vanligt, så nära låspunkten som möjligt... Där märker man verkligen skillnaden!

BlueNote skrev:
MEN GE ER.
Prova att gå halk och riskkursen som krävs för B-kortet och lyssna på gubbarna som pratar där... jäfla tjat det va.. eller ring VV om du vägrar ge upp.

men då kanske DU oxå borde göra det och LYSSAN denna gången som du inte gjorde förra.

För du har så fel man kan ha, man bromsar bäst när hjulen nästan släpper, utan att släppa. Prova med din cykel en gång och lås bakhjulet så får du se.... :fatta!

CarlE skrev:
Håller med dig Martin!
Kan du inte inse faktum BlueNote, bästa bromsförmåga får man när högsta möjliga friktion uppnås, vilket inte är vid låsning utan vid maximal "vanlig" bromsning! Det känns som om du skolkade Fysik A-lektionerna i skolan, eller är det kanske så att du är en samhällsvetare...
Men om du nu är så väldans inställd på att motbevisa naturkrafter så varsågod.
Har du inte tänkt på hur det är i Formel 1? Ibland ser man ngn förare missbedömma en kurva, det ryker till nåt så in i helvete, han kommer för långt ut, och sen säger Eje Elgh att det var en dålig kurvtagning... Annars kan du ju testa med en helt vanlig cykel, ja en sån utan motor... testa att låsa bakhjul och bromsa vanligt, så nära låspunkten som möjligt... Där märker man verkligen skillnaden!

Såhär skrev jag själv tidigare:
I teorin får man absolut bästa bromseffekt precis innan hjulen låser sig. Det är omöjligt för en människa att hålla sån liten marginal mellan detta ultimata läge och hjullåsning. Därför är det optimala att låsa hjulet om man är ute efter kort stoppsträcka.´

Det vi jämför nu är ABS respektive utan ABS.

whitesnake skrev:
men då kanske DU oxå borde göra det och LYSSAN denna gången som du inte gjorde förra.

För du har så fel man kan ha, man bromsar bäst när hjulen nästan släpper, utan att släppa. Prova med din cykel en gång och lås bakhjulet så får du se.... :fatta!

Tråden handlar om att ABS vs att låsa vanliga bromsarna och dess bromssträcka. Inte om bromstekniker och optimal bromsning. Kan ni förstå det?

Vid låga hastigheter är det ganska lätt att hamna tillräckligt nära "nästan låsning" för att det ska bli bättre än full låsning. Men vid höga hastigheter är det svårare.

vv.se skrev:
Också medelretardationen, d.v.s. hastighetsminskningen vid inbromsningen, blev större i alla däckkombinationerna och på alla underlag för bilar med ABS-system.

http://www.vv.se/templates/page3____1610.aspx

Last edited:
BlueNote skrev:
Såhär skrev jag själv tidigare:
I teorin får man absolut bästa bromseffekt precis innan hjulen låser sig. Det är omöjligt för en människa att hålla sån liten marginal mellan detta ultimata läge och hjullåsning. Därför är det optimala att låsa hjulet om man är ute efter kort stoppsträcka.´

Det vi jämför nu är ABS respektive utan ABS.

nu säger du imot dig själv, om man låster hjulet så får man längre broms sträcka än om man bara nästan låser det.

Men en bra förare kan bromsa snabbare utan abs, men det e långt ifrån alla, kanske 1 av 20-30 (gissar bara på sifran).

edit: vi diskuterar vad som bromsar snabbast, abs lr inte abs och då måste man ha bromsteknik med för det e vad det handlar om om man inte har abs.

BlueNote skrev:
Sluta gissa och läs fakta. Låsta hjul = kortare stoppsträcka.

Du skriver att hjulet som rullar fritt har bäst fäste, dvs bäst friktion? Tänk om, tänk rätt.

ABS används idag i första hand för att bilen ska kunna bromsa så hårt som möjligt och samtidigt upprätthålla kursen, dvs smälla med nosen först då detta i säkerhetssynpunkt är bästa delen av bilen att krocka med.

Jaha, en till som inte vet vad han snackar om. Du kör inte på vintern alls eller hur...
Ett hjul som hela tiden är på gränsen till låsning bromsar bäst..så är det bara.
Har du tagit körkort via körlektioner eller tog du det i USA.??

tassen skrev:
Jaha, en till som inte vet vad han snackar om. Du kör inte på vintern alls eller hur...
Ett hjul som hela tiden är på gränsen till låsning bromsar bäst..så är det bara.
Har du tagit körkort via körlektioner eller tog du det i USA.??

Javisst är det så och det är PRECIS vad jag skrivit om du läser hela tråden.
ABS funkar inte så och det verkar inte du fattat.

http://www.vv.se/templates/page3____1610.aspx

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...