Vad gör man när oljan är väck!!??

Gothmog skrev:
2147703.. eller vad säger du Herr Negativ?

Jag säger:
- Ju längre det räcker desto bättre är det!
..alternativt:
- Ju förr vi slipper vara beroende av oljan desto bättre.

För att vara allvarlig så kommer oljan att räcka till för alla våra smörjbehov, om vi bara fasar över vårt drivmedelsberoende till förnyelsebar energi.
Vätgas tror jag starkast på, om vi får utveckla kärnkraften så att vi har energi nog att spjälka vatten till vätgas.
Annars finns det gott om oljeväxter som man kan odla för att utvinna oljebas, och med hjälp av nanoteknik förädla till allt mellan margarin och hjullagerfett.

Annars får vi väl harpunera dom sista valarna för att få tillgång till valfett...

Hörde om någon teknik där dom skulle kunna utvinna olja ur någon malm.
När dom lyckas med det skulle det visst finnas olja för över dubbelt så lång tid till.

Att Oljan kommer räcka si och så länge är helt omöjligt att säga. Om man inte hittar några nya källor och forsätter pumpa som idag så rör det dig om kanske 20 år. Men nu räknar man kallt med att hitta nya källor, att bli bättre och lära sig pumpa upp ALL olja ur källorna, att hitta nya metoder för att utvinna oljan, utvinna olja där det förr aldrig varit möjligt etc..

Det finns folk som säger att oljepriserna kommer ligga kvar ungefär på dagens nivå i 30 år till, och det finns de som säger att det blir slut på det roliga nästa vecka.
Hur som hellst kommer det alltid finnas olja att smörja med, som drivmedel blir det snart för dyrt och det finns många nya alternativ att satsa på i stället. Blir det ändå så illa går det att framställa bensin/olja (och ännu längre kolväten..) syntetisk väg. Fisher-tropper-processen är dyr och använder kol för att omvandla till kolväten, den har nyligen förbättrats och när priserna på råoljan stiger tillräckligt mycket kan det tillverkas olja den vägen.

Om 100 år.. tänk dig T-forden jämfört med någon modern miljöbil. sen tänker du dig den bilen om 100 år..

Gabor skrev:
2147957 Det finns syntet olja. :7peta
syntetolja har väl i alla fall mineralolja som grund :va

Och genom att förädla olja från växtriket kan man alltså uppnå samma bärighet i oljan så den skulle klara de påfrestningarna?

Hur långt har nanotekniken kommit idag på detta område då? (Riktad till er som har förstånd nog att förstå er på sånna avancerade prylar.)

Vi lär ju inte alls ha olja för smörjning i alla tider, och som någon skrev: Det dröjer säkert inte länge innan den är för dyr för gemene man att köpa till sin hobby. :tummenner

Thundercat skrev:
2147723 Igår skrev metro att 99% av oljefyndigheterna i nordsjön inte är upptäckta. Hur fan vet dom det? :va

Troligen har de pumpat upp all olja och räknat ut hur mycket det finns i överskott, sedan pumpar de ner oljan igen och kallar det "oupptäckta oljefyndigheter" ;)

Tror nog att vi en dag kommer på hur man skapar olja själva och sedan får vi ett oändligt lager av olja :brinnerup
Eller så går vi över till motorer som inte har någon användning för smörjning :tummenupp
Så i framtiden sitter de antingen och skrattar åt att vi borrade efter olja eller så sitter de och skrattar åt att våra motorer krävde smörjning :hihi

Last edited:
Ingen olja ingen bensin. Då blire etanol istället?

NoicE skrev:
2147917 Jag tycker fortfarande att vi borde bygga en sned oljepump som pumpar upp norges olja.

Eller ta tillbaks de gamla kolonierna....

Alltså om man utvinner olja på ett ställe så är % faktorn på den olja som går at utvinna inte speciellt stor. däremot kommer hela tiden nya metoder för att kunna utvinna mer % ur varje olje fält/hål..

Jag tror man kommer lära sig att tillverka konstgjord olja med lika bra egenskaper som vår nuvarande naturolja.
Vi kommer alla att kvävas till döds!

Metanol i tanken.
Modifierad rapsolja för smörjningen.

Vipps så var vi självförsörjande!

Kokke skrev:
2146656 Nu kommer ni skrika på mig att jag har allt för mycket tid över till att fundera på sånt här. Men jag är student så det är förklaringen :tungan

Vad gör vi då oljan på jorden är slut? Vi utvecklar ju förnyelsebara drivmedel osv, men har vi något alternativ till olja som smörjmedel egentligen? Annars står vi där om 100+ år med fina hojjar som drivs på vatten (ska ta patent på den idén) men ingen smörjolja till motorn!!!

Nu kan nån gärna få förklara detta för mig så slipper jag spendera mer tid att klura på den saken. :)
Det gör vi redan idag, tex Motuls 300V är baserad på en "icke fossil olja".

Går bensinpriser upp 20kr kommer alla att köpa en prius (hybridbil)
Går priset upp 30kr kommer alla att tjöpa en elbil.
Klart.

Freddola skrev:
2148064 Hörde om någon teknik där dom skulle kunna utvinna olja ur någon malm.
När dom lyckas med det skulle det visst finnas olja för över dubbelt så lång tid till.

Stämmer bra det, Kinnekulle ring ligger i det dagbrott som man fick när man bröt oljerikt berg där under 40-talet, slagghögarna mittemot infarten till depån är restprodukter från utvinningen. Det hela var väl inte lönsamt efter kriget.

Annars utvecklade Chrysler redan på 60-talet en bil med gasturbinmotor som drevs av koldamm (redan på den tiden misstänkte man att oljan skulle ta slut
-USA har världens största kolreserv....)

Funderade just häromdagen på om man skulle kunna köra bil på pellets, kanske en modern variant av gengasaggregat ?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg