Vad gör jag för fel...

Absolut inte, mest hur jag sitter på hojen osv. Är helamatör.
Tja, du sitter med arslet på sadeln, fötterna på fotpinnarna, händerna på styret och blicken riktad dit du ska. :tummenupp

Ser inget fel i det. Du ska sitta som det känns bäst, inte hur någon kanske ännu värre amatör på SH skriver, för det är kul att skriva... :rolleyes:

otpinnen not so much. Sätt tårna på fotpinnen som du ska, och lås ytterbenet i urgröpningen i tanken (det är därför den är där). Idealisk sittställning är åtminstone en knytnäve mellan tanken och kulorna.

Mindre ansträngande att låsa benet mot tanken om fotpinnen är mot klacken och knät hamnar bättre mot tanken. Talar självklart om benet som är mot ytterkurvan.

Men kommer säkerligen någon instruktör som kör helt efter boken. Jag kör efter det som jag tycker är minst ansträngande och känns mest avslappnat.

Annars ladda hem twist of the wrist, s¨får du väldigt mycket fakta.

Det där är på Tuvängen... jag är absolut ingen expert själv, men har blivit hyfsat snabb där nu efter att ha kört massor med gånger där..

Det är alltid lätt att påpeka saker till andra, som man säkert gör exakt samma fel själv.

Men som många andra påpekat så titta upp, låååångt fram. i utgången av "hårnålen" som du är på sista bilden så brukar jag redan ha börjat titta en bra bit upp i backen. (detta efter att ha varit lite väl nära kanten i utgången ;) )

Jag hänger oxå mer än vad man behöver i de där farterna. Men bild 3, där det lutar nerför.. behöver du hänga så mkt där verkligen? Har för mig att det går bra att sitta rätt rakt där och knipa runt tanken och bara mosa..

Egentligen så är det alldeles för svårt att avgöra något från bilder, ljud skulle säga mer.
Såg dig köra nån gång iaf, och vad jag kan minnas så kan du kan gasa betydligt mer och tidigare, bättre att köra lite saktare in i kurvan när det svänger så skarpt, så att man kan gasa ordentligt genom hela och ut utan att behöva hålla på med massa konstigheter :)

( Kika lite i mitt "garage", främst bilder med Horneten, men även i början med r1:an så ser du att jag gjort exakt samma grej, på exakt samma ställen ;) dvs, kolla för mkt ner i backen.. och nuförtiden när jag tänker på det så går det betydligt fortare.. )

sen hade jag personligen enorma problem i början när jag bytte till R1:an, för att jag inte satt tillräckligt långt bak och "ihopsjunken".. då failade motstyrningen kapitalt och jag fick inga bra nedlägg i kurvorna och farten blev låg.. det tror jag att jag har fått hyfsad ordning på nu.. men på bilderna ser det iaf ut som att du sitter bra om du frågar mig..

Återigen, jag är bara en glad amatör, som bränt alldeles för mkt pengar på t ex tuvängen , men det är min input iaf..

Last edited:
Felet är väl att du kör på en gocartbana som e på tok för liten för en sporthoj? ;)
Detta måste vara ett svenskt påhitt? Att man ska köra sporthoj på gocartbanor. Kan inte tänka mig att man gör detta utomlands.
Åk till en fullstor bana och nöt en hel dag så ska du se att det kommer alldeles naturligt.

Last edited:
Bild#1

Du sitter för nära tanken, flytta bakåt

Bild#2

Kör några pass där du bara flyttar ut överkroppen och låter
rumpan vara kvar. På den här bilden är det bara rumpan som hänger ut,
och eftersom du redan verkar vara i kurvan och inte bara förbereder dit inför nästa kurva
så är det inte effektivt att bara hänga rumpa.

Bild#3

Ser skitfint ut, men du kanske har för mycket av tyngden på inre fotpinnen.
Enda anledningen till att jag tror det är att hälen är högre än tårna på bilden,
hade du haft tyngd på foten hade du nog haft hälen lite lägre? Eller du kanske trycker upp ytterknät i tanken genom att spänna upp hälen? Isåfall gör du mer rätt än fel :-)

Bild#4

ut lite till med överkroppen? Hur långt fram har du blicken?

Jag tycker det ser ut, bra överhäng med överkroppen:tummenuppSådant jag själv kämpar på lite med:)

Övre bild till höger, upp med huvudet en aningnen för bättre blick.

Beror inte det på hur långa ben man har? :va

Man ska alltid försöka att ha tåleden? (där man böjer tårna) på fotpinnarna så gått det går!

För det första fört att inte foten ska vrida sig runt fotpinnen när tårna drar i backen och fastnar i asfaltskant eller annat.
Sen om du kniper åt med knäna och trycker ifrån med foten/tårna så låser du fast knäna mot tanken!

På dom flesta sporthojar finns även en platta bakom fotpinnen för att man ska kunna ha hälen emot och förankra sig/ känna hojen

Last edited:
Beror inte det på hur långa ben man har? :va

Hur man får bra förankring i hojen beror på allt möjligt. Hur fotpinnarna sitter, hur tanken och sitsen är utformade, förarens anatomi osv :-)

Klarar man av att flytta runt fötterna på fotpinnarna utan att störa hojen inför kurvorna så är det inte fel att sätta hålfoten på ytterfotpinnen för att få bra förankring.

För mig är det svårt nog att få dit och hålla foten med trampdynan på fotpinnen och foten tryckt nära hojen så att jag inte slipar ner skopuckarna i varje kurva, så jag flyttar inte runt fötterna om jag inte behöver växla... Och så kan jag ju spänna till lite i fotleden och trycka fast knäet i tanken på yttersidan, och för mig brukar det automatiskt bli mindre vikt på inre fotpinnen när jag fokuserar på att förankra mig med ytterbenet.

Finessen med gokartbana är att du får ca 500 kurvor på 4 körpass á 15 min. Var hittar du det?
Perfekt nybörjar och fortsättningsträning för alla kategorier av åkare. BASTA.
Som en gammal Rörken/Tuvängenräv (instruktör) sa:
"Vill du köre snabbt använd blicka, blicka och blicka de andre kömmer å se sjölv". Fast på värmländska :D

Felet är väl att du kör på en gocartbana som e på tok för liten för en sporthoj? ;)
Detta måste vara ett svenskt påhitt? Att man ska köra sporthoj på gocartbanor. Kan inte tänka mig att man gör detta utomlands.
Åk till en fullstor bana och nöt en hel dag så ska du se att det kommer alldeles naturligt.

Finessen med gokartbana är att du får ca 500 kurvor på 4 körpass á 15 min. Var hittar du det?
Perfekt nybörjar och fortsättningsträning för alla kategorier av åkare. BASTA.
Som en gammal Rörken/Tuvängenräv (instruktör) sa:
"Vill du köre snabbt använd blicka, blicka och blicka de andre kömmer å se sjölv". Fast på värmländska :D

Japp, gocartbana kör man för att nöta in sin kurvteknik så det blir en omedveten kompetens. När man sedan kommer till storbana så får man kvitto på att det man nött in på gocartbanan fungerar även i högre hastigheter.

Man hinner nog nöta lika många kurvor på 4 timmar gocartbana som en heldag på storbanan till en bråkdel av priset.

Vet att frågan var lite luddigt ställd men det var också meningen.
Vill tacka för en massa bra input!! Precis det jag ville.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back