Vad gör dig lycklig?

När jag vet att dom jag bryr mig om har det bra, då mår även jag bra och känner mig lycklig.

Sen finns det massa småsaker som gör en lycklig i kortare stunder. Nya prylar, drömmar, lyckats med ett mål man satt upp m.m.

När jag vet att dom jag bryr mig om har det bra, då mår även jag bra och känner mig lycklig.

Sen finns det massa småsaker som gör en lycklig i kortare stunder. Nya prylar, drömmar, lyckats med ett mål man satt upp m.m.

Du tog orden ur fingertopparna på mig.

Min flickvän är den som gör mig glad, hojen och bilen är bara en bonus.

Jag har som regel att inte ta allt för givet och är man glad även utan pengar så är man glad på riktigt. Om prylar ger en glädje så är det bara tillfällig glädje, måste ersättas när man tröttnat osv :)

Lycka i sig är ju ganska svårdefinierat... Jag menar, de flesta menar att lycka inte kan köpas för pengar. Men samtidigt blir de flesta jublande glada över fina presenter eller om de vinner på triss och liknande. Är det äkta lycka, eller bara lite glädje för stunden? Vad är egentligen skillnaden mellan lite glädje för stunden och äkta lycka? Om man varje sekund av sitt liv är glad för stunden, är man inte lycklig då?

Jag tror att man kan vara verkligt lycklig på olika sätt. En del kanske finner lyckan genom att sätta sig på ett berg och meditera sig till inre frid, en del kanske finner den genom att låta materiella ting bringa glädje, en del kanske finner lyckan i umgänge med andra människor och en del kanske ser det där lilla extra i vardagen och blir lycklig därigenom. Jag tror att en kombination kan vara vägen för mig. Om man bara lyckas fylla sitt liv med glädje, ta vara på de små sakerna, unna sig saker med jämna mellanrum och omge sig med vänner så att man kan trivas i sin vardag varje stund av livet så borde man väl ändå kunna kalla sig lycklig. Sen kan man ju få ut olika sorters glädje av olika ting. Materiella ting, endorfiner, oxytociner, lugn och ro, frihet, spänning och skratt kan alla ge olika typer av välbefinnande, och vilken man tycker bäst om, vilken som ger bäst effekt och vilken man har mest tillgång till spelar väl mindre roll. Det viktigaste är att man kan ha ett ärligt leende på läpparna och helt enkelt tycka om det liv man lever:)

Idag fick jag träffa min flickvän för första gången på ett tag, och jag fick därmed spendera alla hjärtans dag med henne. Det var trevligt, det gjorde mig glad:)
Jag satte mig vid datorn och letade igenom Ebay efter roliga saker, det var också trevligt ett tag.
Jag hörde även en trevlig version av en trevlig låt, det gjorde mig glad för en stund:)
http://open.spotify.com/track/2U1uYBvq8b3dj0QIDIHngA

Att få, för första gången, köra iväg med bilen/hojen/cykeln eller vad nu må vara som man har lagt ner all möda och svett på för att få klar.

Sen om den läcker olja, går på en cylinder för lite osv. spelar liksom ingen roll. Det är fan kärlek!

Komma hem på fredag kväll och ta en whiskey i soffan är skönt, så även sex och annat som nämns i tråden. Men det ger inte mig någon riktig lyckokänsla. En kort sekund av lycka känner jag när man lyckas med ett högt uppsatt mål, då kan man även fortsätta känna sig som en kung resten av dagen.

Men den här tråden får mig och inse att jag måste besöka crossbanan oftare för det är nog bara där jag känner mig helt lycklig... Möjligen kan lite skön bakhjulsåkning ge ett litet lyckorus också.

Jag nyligen sett en film som definierade lycka ganska bra och den fick min lycka att beskrivas med ord: Lycka är när du är där du vill vara, precis när du just vill det!

Det innebär att även den enklaste sak kan göra en lycklig. För mig var det senast när jag kom hem, precis vid rätt tillfälle och jag kände mig så nöjd! Andra konkreta saker är när jag paddlar ut bland vågorna, både utomlands och i Sverige. Då släpper ALLT! Dålig dag, problem, tankar mm. Det är då man vet vad man bör syssla med i livet. Närhet till en människa man tycker om (mer än som kompis) som många nämt redan, är också helt fantastiskt. Det är väl det sämsta med att vara singel enligt mig.

En annan intressant aspekt filmen tog upp, handlade om att förändras. Om du går framåt i livet, vänder dig ett halvt varv, kan det fortfarande kallas framsteg? Allt är en definitionsfråga, frågan är på många sätt djup men kan ibland vara självklart enkelt. Tänk på det, särskilt ni som inte alltid har så mycket att vara lyckliga för enligt er själva, för jag tror verkligen att det finns stunder ni kan njuta av om ni är där, just när ni verkligen vill.
ps, filmen jag snackade om heter 180 south och kommer få er att vilja droppa alla prylar ni äger och bara leva livet.

Kom på en till sak...
När man knäcker första ölen sittandes i någon gräsbeklädd backe och tittar på lättklädda rockertöser första dagen på sweden rock.
Det är fan bättre än kärlek.

Kan rekommendera boken Lycka! av Dalai Llama. :tummenupp

lama-dalai-lycka-en-handbok-i-konsten-att-leva.jpg

40 spänn på CDON:
http://cdon.se/b%C3%B6cker/dalai_lama/lycka!_:_en_handbok_i_konsten_att_leva-4050667

Last edited:
En rejäl avsugning på bakissöndagen gör mig lycklig. Dessutom en bra start på dagen, på kvällen blir det film och pizza.

Markus vill ju ha en blockflöjtsamling och fred på jorden. Jag är inte lika :pk utan säger istället sovmorgon och choklad.

/Trött Tjockis

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...