Vad finns det för olika racinglicenser?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Ja, vad finns det för licenser, likheter / skillnader ? Pris, vad krävs, vad får man göra osv. Ja, allt som e väsentligt för den som eventuellt ska ta ett sådant i framtiden. :)
 
Bra fråga o jag utökar med..

Kan man lösa licens på plats vid träning? För, själva "lappen" kostar väl några tusingar per år? Jag passar på och frågar om MC-kraven vid träning? Är de det samma som vid tävling. (Skulle kunna tänka mig att träna på en hoj som absolut inte platsar på tävling)

Flåt Villee att jag kapar din tråd. Nästan Inget OT iallafall o om det spårar ut så ska jag slåss för dina frågor som jag osså vill ha svar på.
 
Last edited:
Vissa klubbar har en amatör licens... där får du va med på alla träningar, klubbrejs, och ev. speciela amatör tävlingar kostar väl runt 1000:- år
Sen finns Junior (upp till 18år) kostar ca 800:- och fungerar som b(?) (kan vara som amatör också plus 125jr, inte säker)
A/B licens är samma sak men ger till träde till olika sorters tävlingar, B går du en kurs för, A kräver ett visst antal SM poäng som B förare, sen blir du uppklassad till A... kostar typ 2000:-(?)

Utbildningen är samma till samtliga..
 
håkanolsson skrev:
Bra fråga o jag utökar med..

Kan man lösa licens på plats vid träning? För, själva "lappen" kostar väl några tusingar per år? Jag passar på och frågar om MC-kraven vid träning? Är de det samma som vid tävling. (Skulle kunna tänka mig att träna på en hoj som absolut inte platsar på tävling)

Flåt Villee att jag kapar din tråd. Nästan Inget OT iallafall o om det spårar ut så ska jag slåss för dina frågor som jag osså vill ha svar på.
Till träning tvivlar jag på... visst du kan betala på plats för en träning, men de kräver oftast en licens.. ska du bara köra en tävling kan du få en helg-licens för typ 500:- men du måste fortfarande ha gått utbildningen...

Mcn, kontrolleras oftast inte vid träning, men du har själv ansvar för att du inte dräller olja eller så på banan... Den ska m.a.o. vara i sånt skicka att den klarar en tävlings-besiktning! ...sen finns det ju träniongs dagar med Gatgrupper...
 
Kolla på http://www.bikeproject.com/Sections/RoadRacing/index.php?CGID=1850&action=navigate. Sök här på forumet, borde finnas massa trådar om kurser o licenser.

Som rookie är det B- eller amatör-licens som gäller. B kostar 2100:- och förutom ett lite bättre(?) försäkringsskydd gäller den alla tävlingar i Sverige. Amatör kostar väl runt en tusenlapp men saknar då vettig försäkring och gäller enbart för enklare tävling (det finns möjlighet att teckna engångslicens vid tävlingarna, tror det kostar runt 500). För att få licens krävs godkänd licenskurs och medlemskap i en Svemo-ansluten klubb. Datum och info om licenskurserna börjar redan dyka upp och det kommer säkerligen mer under våren.

Det är samma krav på hojen vid träning som vid tävling, kolla på http://www.bikeproject.com/Articles/index.php?GID=3050. Kostnad för träning varierar en del mellan de olika klubbarna. Karlskoga tar 300 per dag men det finns möjlighet att köpa 5-kort och säsongskort, då kommer man undan lite billigare om man tränar mycket.
 
Licens går inte att lösa vid träning, eftersom det är SVEMO som utfärdar dem, men hos LMS får du köra på deras träningar om du har licenskursintyget med dig. Cykel och personlig utrustning måste så klart klara reglementet.

Man kan lösa engångslicens för träning men då har man sämre, i princip värdelöst, försäkringskydd jämfört med de som har betalat för full licens.
 
Har en fråga som slog mig nu när ni snackar ban åkning, hur fungerar det med olika försäkringar för en själv vid olika typer utav träning. Bör man lösa en särskild förs eller står banan eller liknande för det :va
 
bebbe skrev:
Har en fråga som slog mig nu när ni snackar ban åkning, hur fungerar det med olika försäkringar för en själv vid olika typer utav träning. Bör man lösa en särskild förs eller står banan eller liknande för det :va

Raceträning=egen licens(försäkringen ingår i den)
Raceträning2=utan licens men med genomgången licenskurs, på vissa banor, så åker man på banans banlicens/försäkring.
Bankörning=trafikförsäkring.
 
Även när man har licens kan det vara en poäng att ha en personlig olycksfallsförsäkring som inkluderar roadracing. Det är tex möjligt att få pengar från två olika bolag för samma skada/olycka.
 
Goodstuff skrev:
Även när man har licens kan det vara en poäng att ha en personlig olycksfallsförsäkring som inkluderar roadracing. Det är tex möjligt att få pengar från två olika bolag för samma skada/olycka.

Plus som det skrivits innan, svemoförsäkringen täcker inte särskilt mycket.
Enbart medcinsk invaliditet, man ersätter inte handikapp under 5%, mellan 5 och 50% är maxbeloppen 250000:-, över 50% upp till 500000:- och det är engångsbelopp. D.v.s hamnar du med sugrör i munnen resten av livet, är 500kkr ett väldigt litet plåster på såren.
Sen behöver men ju inte heller få förlamningsskador, utan "mindre" lyten som kan vara ack så jobbiga.
Så, chansa inte, det är en farlig sport, försäkra er ordentligt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top