Vad fick dig att skaka på huvudet idag?

Har kollat efter en nyare bil ett tag och fick anledning att kolla upp malus lite mer ingående och vad som är på gång framöver.
Höjning av fordonsskatt
Höjning av reduktionen
Sänkning av co2 gränsen
Höjning av priset för överskjutande co2 gräns
Förlänga malus till 5 år
Det finns inga snygga batteribilar och staten trampar mig på halsen för att jag SKA ställa undan min bensinare på ett eller annat sätt.
Har inte tidigare brytt mig om malus men nu vet jag tyvärr betydligt mer, fan.

Last edited:
Har kollat efter en nyare bil ett tag och fick anledning att kolla upp malus lite mer ingående och vad som är på gång framöver.
Höjning av fordonsskatt
Höjning av reduktionen
Sänkning av co2 gränsen
Det finns inga snygga batteribilar och staten trampar mig på halsen för att jag SKA ställa undan min bensinare på ett eller annat sätt.
Vad tror du om att be Chefen om löneförhöjning då? :hjarta

Höjning av fordonsskatt
Höjning av reduktionen
Sänkning av co2 gränsen

Det kan vara läge att se sig om efter en klassiker man vill äga och vårda, för framtiden är inte ljus för kolvmotorentusiaster.

För bruksbilar skiter jag i att dom vill tvinga oss att köpa elektriska, det kommer jag att göra förr eller senare ändå

De man grunnar lite på är hur det blir med bensin/diesel framöver, vi har ju fotobevis här i en tråd med nedlagda bensinmackar.

1000061092.jpg
Polisen kör ny fråga varje dag där dom sen avslöjar rätta svaret.
Dagens fråga hade jag gissat fel på om jag försökt mig på att svara.

View attachment 530115
Polisen kör ny fråga varje dag där dom sen avslöjar rätta svaret.
Dagens fråga hade jag gissat fel på om jag försökt mig på att svara.

Jag tror att i det här fallet har nog polisen dribblat bort sig själva med för många negationer.

Om vi tar bort en negation och alltså tittar på motsatsen:
Polisen får jaga motorcyklar
Nej 55%
Ja 45%
Och enligt bilden blir rätt svar Nej!?

Jag vet inte 100% säkert vad som egentligen är rätt svar men jag har svårt och tro att polisen skulle gå ut och offentligt erkänna att det inte får jaga motorcyklar så jag tror att dom egentligen ville gå ut och berätta att de minsann visst får jaga motorcyklar.

Hänger det här ihop med de allt lägre antagningskraven till polisskolan?

Jag tror att i det här fallet har nog polisen dribblat bort sig själva med för många negationer.

Om vi tar bort en negation och alltså tittar på motsatsen:
Polisen får jaga motorcyklar
Nej 55%
Ja 45%
Och enligt bilden blir rätt svar Nej!?

Jag vet inte 100% säkert vad som egentligen är rätt svar men jag har svårt och tro att polisen skulle gå ut och offentligt erkänna att det inte får jaga motorcyklar så jag tror att dom egentligen ville gå ut och berätta att de minsann visst får jaga motorcyklar.

Hänger det här ihop med de allt lägre antagningskraven till polisskolan?
Antagningskraven skrämmande...redan finns gäng kriminella som är infiltrerade i Polismyndigheten! Skrämmande...Hur vet man det då? Bästa hälft har 30+ år i myndigheten. Och nej farbror blå ska avbryta jakt på fort förande MCpiloter!

Ja jävlar.
På något sätt så vill jag att polisens antagningskrav skall vara riktigt löjligt höga.
Helst vill jag ha veto på varenda en.

En polis är ju en yrkesgrupp där vi rätt bokstavligen sätter våra liv i deras händer, så bara att yrkesutbildningen är kortare än tex en merkonom eller en frisörsutbildning är ju helt skamligt dåligt

Ja jävlar.
På något sätt så vill jag att polisens antagningskrav skall vara riktigt löjligt höga.
Helst vill jag ha veto på varenda en.

En polis är ju en yrkesgrupp där vi rätt bokstavligen sätter våra liv i deras händer, så bara att yrkesutbildningen är kortare än tex en merkonom eller en frisörsutbildning är ju helt skamligt dåligt

Vill påstå att frisören har både händer och arga verktyg.

Klart som fan att polis ska få jaga allt kriminellt bus oavsett vad de åker på/med.
Man-up och ta konsekvenserna av självvalt handlande.
Nå, en stor del av resonemanget kring att avbryta efterföljning är ju att ibland riskerar andra i allmänheten att få ta konsekvenserna istället.

- Ja.
Så...polisens uppdrag handlar om att stävja lagöverträdelser, o att jaga ifatt bus i/på fordon är ett av flera sätt.
Ger man vansinnesförare en chans att komma undan så snart de kör en bil eller en hoj så är polisens redan inskränkta befogenheter ett snäpp strypta.
Samma sak med verkanseld, där det också finns en risk att allmänheten blir skadad i sammanhanget.
Det handlar i båda fallen om hur polisen bedömer och agerar på situationen.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back