Vad fick dig att le idag?

"Framryck 3mil i den riktningen"
Du får välja att cykeltolka eller att gå....

Nu framstår helt plötsligt cykelskytte inte så dumt längre.

...och nej, alternativet var aldrig att åka luftkonditionerad turistbuss med kaffeautomat.
Var det när ni förflyttade er mot Fredrikstens fästning?

Det var det jag skrev. I början av 90-talet krävdes inte mer. Kompisen som åkte med mig in första dagen var ännu mindre motiverad så han gjorde fyra dagar.
Mig sorterade dom bort redan på mönstringen pga att jag som barn hade lite svag allergi mot någon form av kvalster.
Nästan ingen i min årskull gjort lumpen.

En klasskompis ville göra lumpen men fick inte han överklaga och fick tillslut någon tjänstgöring.
En annan hade redan startat egen firma och hade mycket jobb. Honom tvinga dom att göra lumpen. Så han fick också överklaga så han slapp göra det.

Min bästa kompis fick göra lumpen på Gotland och ryckte in i ett regnigt oktober. Han var nykär i sin flickvän (är fortfarande tillsammans 30år senare)så han stod inte ut och fick för sig att vapenvägra efter några dagar.
Det slutade med att han fick vara brandman på en liten öde flygplats i över 1 år

Mig sorterade dom bort redan på mönstringen pga att jag som barn hade lite svag allergi mot någon form av kvalster.
Nästan ingen i min årskull gjort lumpen.

En klasskompis ville göra lumpen men fick inte han överklaga och fick tillslut någon tjänstgöring.
En annan hade redan startat egen firma och hade mycket jobb. Honom tvinga dom att göra lumpen. Så han fick också överklaga så han slapp göra det.

Min bästa kompis fick göra lumpen på Gotland och ryckte in i ett regnigt oktober. Han var nykär i sin flickvän (är fortfarande tillsammans 30år senare)så han stod inte ut och fick för sig att vapenvägra efter några dagar.
Det slutade med att han fick vara brandman på en liten öde flygplats i över 1 år
Jag hade en polare de glömde kalla til mönstringen. En annan polare ville göra tjänstgöring men fick inte för at psykologen sa att han var mentalt instabil. Så han skrev ett hotbrev till henne.
Och en polare som är den med absolut minst ledaregenskaper fick bli befäl och fick inte godkänt i lumpen. :hihi

Jag själv fick inte tacka nej, men fick bara bli depåhjon pga min dåliga syn. Men de lade ner det stället innan jag ryckte in

Jo det var en period där när dom nog egentligen inte ville ta emot folk, när jag gjorde lumpen däremot så skulle alla som inte lyckades med konsstycket att få frisedel vid mönstring tvingas igenom.

En kille var fan bara borta när det var morgonuppställning typ en månad in i värnplikten, någon hade dock sett honom i civila kläder inne i stan kvällen innan, han hade åkt hem, för han hade fått fast jobb och hans mamma tyckte att det var viktigare än att leka krig.

Han kom tillbaka och blev kvar efter att vi andra mönstrade.

Jag är helt övertygad om att det är nyttigt för dagens bortskämda snorungar att få göra lumpen. Att få lära sig ta hänsyn och göra vad man blir tillsagda.

Själv så saknade jag i efterhand att inte fått göra det. Alla gamla gubbar man jobbat med pratar bara om det roliga som hände. Det tråkiga glömmer man bort.

Jag hade även några kompisar som blev FN soldater efter lumpen och var ganska många vändor nere i forna Jugoslavien dom trivdes väldigt bra med det och kände att dom gjorde nytta där nere.

Jag är helt övertygad om att det är nyttigt för dagens bortskämda snorungar att få göra lumpen. Att få lära sig ta hänsyn och göra vad man blir tillsagda.

Själv så saknade jag i efterhand att inte fått göra det. Alla gamla gubbar man jobbat med pratar bara om det roliga som hände. Det tråkiga glömmer man bort.

Jag hade även några kompisar som blev FN soldater efter lumpen och var ganska många vändor nere i forna Jugoslavien dom trivdes väldigt bra med det och kände att dom gjorde nytta där nere.

Det tror jag också, problemet är att dom bortskämda snorungarna söker inte / säger att dom inte är intresserade när dom får kallelsen och slipper således.

ÅAS ska ju något stackars befäl försöka få någon jävla ordning på slashasarna också, och det är nog tillräckligt svårt med dom som är motiverade (jag har hört historier)

Jag hade inga kompisar från min militärtjänst som åkt iväg på FN uppdrag, men jag har lärt känna folk i olika stadier i livet som har varit på ett flertal, allt från en Kongo-veteran jag träffade på ett kurshotell till flera som varit i Israel, Cypern, Balkan, Liberia och Afghanistan.
Alla har haft bra storys att berätta.

Blir bra när brorsorna från Järva-fältet mönstrar på..
Lungt. De har vejpat sönder alveolerna och kommer inte duga till annat än malajer.

Kaserngården behöver krattas av någon.

Eller så har de en fänrik som jag hade, som med stor trovärdighet gjorde klart för oss att om någon inte skötte disciplinen med vapnet skulle han skjuta soldaten med dubbelskott i rent självförsvar och nödvärn. Om inte med fara för sitt eget liv så för någon annans. Var fan mer rädd för honom än den skarpa och osäkrade handgranat jag hade i handen.

Lungt. De har vejpat sönder alveolerna och kommer inte duga till annat än malajer.

Kaserngården behöver krattas av någon.

Eller så har de en fänrik som jag hade, som med stor trovärdighet gjorde klart för oss att om någon inte skötte disciplinen med vapnet skulle han skjuta soldaten med dubbelskott i rent självförsvar och nödvärn. Om inte med fara för sitt eget liv så för någon annans. Var fan mer rädd för honom än den skarpa och osäkrade handgranat jag hade i handen.
Med tanke på alla stolpskott utan självbevarelsedrift man måste se som befäl för beväringar så förstår jag hans inställning.
:hihi

Ot:
Samtidigt som Desert Storm inleddes hade vi fortfarande kvar Cykelskytteförband. Kanske finns nån gammal silverrygg här som framryckt med AK4 och cykel?
Ingen personlig erfarenhet av tjänsten som sådan, däremot fick vi under grundutbildningen höra att det någonstans i något gammalt reglemente står någonting i stil med att "Vid händelse av nukleär detonering, släng dig i diket och lägg dig över cykeln för att skydda den från radioaktivt nedfall"... Jag har inte lyckats hitta något konkret belägg för detta och det låter ju onekligen helt verklighetsfrånvänt sett ur dagens perspektiv, men en gång i tiden var det kanske inte lika långsökt att skydda materielen snarare än personalen... Men det vore kanske mer rimligt att finna dylika instruktioner i exempelvis Sovieternas doktrin, Sverige har väl aldrig riktigt varit i den positionen att man haft mer personal än materiel...
Kan du bekräfta eller dementera ovanstående möjligtvis? Vore kul att höra si eller så från någon som har faktisk erfarenhet snarare än ren hörsägen och lumparmyter... :D

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back