Vad fick dig att le idag?

Jag hade stor nytta av mina första datorer Atari 800 => Amiga 1000 => PC
Jag utbildade mej om datorer utan att tänka på detta.
Gav mej fint jobb inom datorer slutet av 80 talet.
Jaha, du är en sådan där som jobbar med data. 😉

Inte data. datorer hårdvara, anpassningar av system inom
CAD & GIS samt programmering.
Det var ett försök till att vara lite rolig med klippet och ingen seriös fråga eller påstående. Tyckte även att klippet från masjävlar- du jobbar med data är ett sådant som kan få en till att le🙂

Jag log väl inte så mycket men grannar, kompisar och grabbarna på verkstan och deras kunder tyckte att det var roligt.

IMG_2423.jpeg
Japp, vinterostarna åkte på idag.
Behövde bilen idag igen. 11 december senast.

IMG_2354.jpeg
11 dec. Asså ja ba’ helt galen! Sommardäck!
Ha, har ju ABS.

Nä jag byter inte hjul själv. Jobbigt nog att hämta hjulen, lasta in, lasta ur, tvätta och hiva tillbaka de andra.

Gjorde mina ärenden med bilen och tvättade sommarfälgarna. Stånk och stön.

Jag cyklar året runt, och har aldrig lämnat eller hämtat med bil, bortsett från när grabben bröt armen. Förr hade vi 800m till dagis och 1200m till skolan, så då gick jag, nu är det cykel som gäller. Lämnar frugan med bil så tar jag med grabbens cykel på släp efter cykelvagnen. Men förra veckan kastade tom jag in handduken, 2dm halvpackad snö, med 2 hjulspår, går det liksom inte att cykla med cykelvagn i. Och första 1,2km i vårt område är bara ett hav av mosig snö. Det var en utmaning tom med fyrhjulsdrift. Så cykeln fick stå, jag hämtade med bil. På dagis möter mina döttrar mig och ropar frågande "Pappa, ska du bli tjock?!". Jag fattar inte vad dom menar, så jag frågar. "Ja, du tog ju bilen?!" :rofl

Jämförde processorn i min första dator Atari 800 1981.
Med nu nuvarande AMD Ryzen 7 7800X3D CPU

Utvecklingen har verkligen inte stått stilla. 😎

1) 1 sekund på Ryzen = hur lång tid på Atari?​

Vi använder ett konservativt prestandaförhållande: 100 000×.​

Exempel​

Tid på RyzenTid på Atari 800
1 sekund~27,8 timmar
1 minut~69 dagar
1 timme~11,4 år
1 dag~2740 år

Tolkning:

Ett program som körs i 1 dygn på Ryzen skulle kräva nästan 3 000 år kontinuerlig körning på Atari 800.​

Jämförde processorn i min första dator Atari 800 1981.
Med nu nuvarande AMD Ryzen 7 7800X3D CPU

Utvecklingen har verkligen inte stått stilla. 😎

1) 1 sekund på Ryzen = hur lång tid på Atari?​

Vi använder ett konservativt prestandaförhållande: 100 000×.​

Exempel​

Tid på RyzenTid på Atari 800
1 sekund~27,8 timmar
1 minut~69 dagar
1 timme~11,4 år
1 dag~2740 år

Tolkning:

Ett program som körs i 1 dygn på Ryzen skulle kräva nästan 3 000 år kontinuerlig körning på Atari 800.​

Och ändå är den moderna snabba datorn snudd på beroende av en GPU för att kunna spela spel medan våra gamla 8-bitar så fick istället CPUn gå in och kompensera för brister i hårdvaran och ofta rendera allt dynamiskt.

Man får viss respekt för de som utvecklade tidigare 80-tals spel som dynamiskt fipplade runt med olika grafiklägen beroende på var på skärmen grafikchippet för tillfället ritade, ofta beroende att vara på exakt rätt klockcykel för att saker skulle fungera. "Racing the beam".

När jag var precis på att ge upp och acceptera min första Dead On Arrival från ALIexpress.
Så gjorde jag ett för mig blixtsnabbt kort tryck på Outputknappen och så gick den igång.
Ja inte med den här strömmen/spänningen/effekten utan med 2 Volt och en lampa som drar ca 5 Ampere vid 14 Volt. För jag trodde problemet var strömstöten när en kall halogenlampa kopplas till spänning, motståndet i lampan är ju då ~1/10 av driftmotståndet och strömmen alltså ca 10 ggr driftströmmen. Inte att jag tryckte för länge på Outputknappen ! :huvet
Så jag sänkte spänningen mer och mer för minska strömspulsen vid start.
Kommer räcka med råge för att ställa in ljuset och mäta ljus från olika lampor som halogen, LED och Xenon ! :) Lustigt nog är det idag precis en månad från Julafton :)
1769261180008.png

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back