Kraftigt snöfall betyder väl inte katastrof enligt smhi?
Kraftigt, ymnigt och på kort tid är ju besvärligare pga nedsatt sikt, stora tunga flingor. Det går inte att åka med visiret halvöppet när snön lägger sig tungt. Öppet gör ont i ögonen, stängt immar igen, vänster torkarm vill helst hålla i styret. Gashanden letar grepp.
Var det 2008 bla Stockholm korkade igen helt?
Mycket tack vare bussar som körde fast i minsta motlut och blev stående. Bilarna kom inte om. Essingeleden var bokstavligen en parkeringsplats. Bilarna kom inte uppför backen vid Stora Essingen söderut. Är det en backe? Knappt. Fyrfiligt och fem bilar i bredd.
Jag svängde av på avfarten mot Essingen ner mot påfarten igen. I nedförsbacken motorbromsade jag, fotbromsade lätt (manuell ABS) och bromsade lagom med frambromsen. En fot nere lite fegt. Bilar framför. Nåja, vid påfarten var essingeleden tom på bilar. De kom ju inte uppför ”backen”.
Jag det var spännande. Höll på att vurpa direkt när jag kom upp från parkeringsgaraget. Teflon under snön. Odubbade TKC80. Släppte vid minsta gaspådrag i köerna mellan bilarna. Bäst grepp 10 cm från trottoarkanten. Eller den smala vägrenen på Essingeleden.
Det tog 45 minuter att ta sig hem mot 11 när det är torrt. Trött i ljumskarna när jag kom hem.
För bilisterna tog det 8-11 timmar att komma hem. Om de inte lämnade bilen och gick hem.
Jag såg folk både pissa och skita utanför sina bilar på essingeleden. Ovanligt.

Samma hoj fast vid ett annat tillfälle.