Vad fick dig att le idag?

Blev visst så att jag råkade boka med KTM club Scandinavia på Gelleråsen också. 🙂 Jag kan ha problem med min impulskontroll just nu...

Ska bara säkra ledighet med nya chefen. Men med över ett halvårs varsel på en klämdag är det nog inga konstigheter.

Tänk vad man kan göra med elektronik. Och vad som händer när den inte fungerar !
1764455741287.png

Hade ingen kvar en hederlig gammaldags nyckel till dörrjäveln?

Det räcker med en, sedan sätter man tejp över låskistan, eller trycker hålet fullt med något så att klacken inte låser ttills det fungerar igen.

Jag hatar RFID lås, man måste ändå ha tagen med sig, så alltså sätter man den på *Tadaa* nyckelknippan, så då måste man gräva fram nyckelknippan ändå, och har man mer än en RFID tag så måste man bläddra fram rätt och lägga den ända mot läsaren.
Vilket ibland är 0.001 sekund snabbare än att ta fram rätt nyckel och låsa upp.

Det räcker med en, sedan sätter man tejp över låskistan, eller trycker hålet fullt med något så att klacken inte låser ttills det fungerar igen.

Jag hatar RFID lås, man måste ändå ha tagen med sig, så alltså sätter man den på *Tadaa* nyckelknippan, så då måste man gräva fram nyckelknippan ändå, och har man mer än en RFID tag så måste man bläddra fram rätt och lägga den ända mot läsaren.
Annars finns ju universalnycklar?
1764493881281.png

Det gick lite fort idag
Screenshot_20251201-153132.png

Torreveija, elarbeta med belysning och automatisering....

Så är det ju kanske vid hyreshus, men villa behöver man inte tag. Räcker ju med kod. Det går dock inte snabbare att slå en kod än att ta fram nyckelknippan, men man slipper ha med sig nyckelknippan. Och har man som vi hade, ett lås som var lite svårt att låsa upp med nyckel, tillräckligt svårt för att barnen inte skulle klara det när de kom hem med skolbussen, så var ett digitalt lås ett lyft (plus att barnen inte slarvar bort husnyckeln). Men jag skulle inte vilja ha det på alla dörrar, i det fallet ryssen drar en EMP så all elektronik slutar funka (eller att batterierna tar slut samtidigt i alla dörrar) så vill jag ha möjligheten att komma in med nyckel.

Så är det ju kanske vid hyreshus, men villa behöver man inte tag. Räcker ju med kod. Det går dock inte snabbare att slå en kod än att ta fram nyckelknippan, men man slipper ha med sig nyckelknippan. Och har man som vi hade, ett lås som var lite svårt att låsa upp med nyckel, tillräckligt svårt för att barnen inte skulle klara det när de kom hem med skolbussen, så var ett digitalt lås ett lyft (plus att barnen inte slarvar bort husnyckeln). Men jag skulle inte vilja ha det på alla dörrar, i det fallet ryssen drar en EMP så all elektronik slutar funka (eller att batterierna tar slut samtidigt i alla dörrar) så vill jag ha möjligheten att komma in med nyckel.
Jag har kodlås till att kunna öppna garageporten som går i källaren på min villa. Ofta så hade jag inte några nycklar med mig och tyckte det var jättesmidigt att gå därigenom upp i huset.
Tills en kväll när den inte funkade så jag stod ute i regnet och inte kom in och givetvis hade jag inte med mig telefonen.
Fick tag på en granne som lånade ut telefonen så jag kunde ringa mina föräldrar som bor 25km bort dom hade en extra nyckel. Efter det så gömde jag en extranyckel på ett bra ställe utanför huset

Mitt "kodlås" sitter på insidan av dörren på låskolven så man använder antingen telefon eller vanliga nyckeln.
Supersmidigt att ha!

1764779890984.png

En liten motorcykeltur med coolfiberdämpare som gav underbar musik. :kär
Lövhalkan är passerad men den lera som bonden i Sjunda lagt på vägen mellan Sundby och Sjunda skitar ner.
Mötte även en äventyrSHoj med 48 bländande lampor. :crash

Edit, käre redigerare , Sjunda naturligtvis, inget annat... :rodnar

Last edited:
Svaret från vår takläggare när vi indignerat påpekade att de plockat ner de speciellt utformade (tidsenlig design) vindskivorna från huset o slängt i brädhögen som ska till tippen:
"Ah det fixar jag till hemma så ni får likadana som originalen"

Ett ovanligt tekniskt fel har lamslagit hundratals Porsche-bilar i Ryssland, vilket hindrat ägarna från att låsa upp dem eller starta dem, och fått många att undra om störningen var en slump eller något mer riktat.

Se länk för mer info.

*/ ?>
Nyheter
Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Back