Vad fick dig att le idag?

Ja, placerar man batteriet ytterligare längre bak så står den på bakhjulen stillastående.
Dom har nog medvetet gjort den sådär baktung för att locka tittare på youtube.

Det så kallade "Buggy-problemet"

Många buggys byggdes med tanken bak ovanför motorn och kortad platta, vilket ledde till att dom stegrade med orginal 1200cc motor på 36hk.

Hur dom betedde sig i hög hastighet när en vindpust letade sig in under plattan är det många som har lärt sig den hårda vägen, om dom ens överlevde det

Många buggys byggdes med tanken bak ovanför motorn och kortad platta, vilket ledde till att dom stegrade med orginal 1200cc motor på 36hk.

Hur dom betedde sig i hög hastighet när en vindpust letade sig in under plattan är det många som har lärt sig den hårda vägen, om dom ens överlevde det

I begynnelsen byggdes dom väl för att köras på sand med bra framkomlighet, "buggy" kommer väl från ordet "bug" då VW-bubblan såg ut just som en skalbagge.
Och buggyn kallades ju från början "beach buggy" eller "dune buggy".

Redan en original bubbla har ju väldigt bra framkomlighet, jag accelerade ifrån alla kompisarna första 10 metrarna på vinterväg med morsans bubbla på med ca 30 hk. Det spelade ingen roll hur mycket dom hade trimmat sina B20or för det spann ju ändå bara.

I begynnelsen byggdes dom väl för att köras på sand med bra framkomlighet, "buggy" kommer väl från ordet "bug" då VW-bubblan såg ut just som en skalbagge.
Och buggyn kallades ju från början "beach buggy" eller "dune buggy".

Redan en original bubbla har ju väldigt bra framkomlighet, jag accelerade ifrån alla kompisarna första 10 metrarna på vinterväg med morsans bubbla på med ca 30 hk. Det spelade ingen roll hur mycket dom hade trimmat sina B20or för det spann ju ändå bara.

Jo, som barn lekte jag och min kusin med en rörbuggy som hade separata handbromsar för båda bakhjulen, började ett hjul spinna/gå i luften bromsade man det så drev det på det andra.

Framkomligheten var grym, och körde man fast så lyfte två barn på framändan och vred runt till ett bättre läge att köra loss, alternativt spelades den loss med spännband.

Säkerheten var en eftertanke och tyvärr tänkte han som byggde den aldrig färdigt....

Min mamma kallar VW Typ1 för Tussilago. De är först i diket om våren.

Min mamma kallar VW Typ1 för Tussilago. De är först i diket om våren.

Nja, det är väl snarare först i diket på hösten.

Även om dom har bra grepp när det gäller framkomlighet så är dom väldigt förrädiska att köra. I låga farter på ettans kanske tvåans växel när effekten räcker till att dra lös bakänden så går dom köra förhållandevis snabbt i kurvorna och bra acc efter kurvorna pga tyngdpunkten.
Dock är dom även i låga farter lite förrädiska genom att ibland när man släpper lös hästarna så kan den skjuta lös framänden istället för bakänden som man planerat och då vill den liksom gå rakt fram om man inte lyckas provocera lös bakänden. Det var en sån händelse som blev dödsstöten för min mors bubbla.

När effekten inte längre räcker för att dra lös bakänden utan centrifugalkraften till slut får bakänden att släppa, då gör tyngdpunkten och den korta hjulbasen att man blixtsnabbt blir omkörd av sin egen bakände och i värsta fall åker baklänges ner i diket.

Det sköter väl den stela bakaxeln utmärkt?
Skulle vilja testa men efter avslag och sen full gas så kommer det två kedjeryck efter varandra om det är lite osynk mellan motorerna, men det går säkert att leva med liksom turbolagg, man vet att kraften kommer men inte riktigt när. :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back