Vad fick dig att le idag?

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Igår åkte jag ner till affärn för att köpa kräm fräs till köttfärssåsen:

Kräm fräs; 5kr (kort datum men den stod redan klar för spisen)

Idag handla vi lite annat, bl.a. ett 4-pack Pepsi Max såndär inplastad stora flaskor. Väl hemma snegla damen på kvittot; Pepsi Max 18, 90 + pant 2kr. Stjärnan i kassan måste ha streckkodat en flaska istället för hela packet.

Jävlar va ganGzta jag kände mig då.
Jag gillar köttfärssås, men vad i hela världen är det du hivar i den, kräm fräs ?

Är det smör i flytande form ?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag ringde google och fråga, detta korriktig stavning:

"Crème Fraiche är naturligt syrad grädde med krämig konsistens och en härligt syrlig och frisk smak. Den finns både som naturell, smaksatt, laktosfri, ekologisk och i lättare varianter. Alla produkter passar bra till både varm och kall matlagning och går att koka utan att det skär sig."
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag ringde google och fråga, detta korriktig stavning:

"Crème Fraiche är naturligt syrad grädde med krämig konsistens och en härligt syrlig och frisk smak. Den finns både som naturell, smaksatt, laktosfri, ekologisk och i lättare varianter. Alla produkter passar bra till både varm och kall matlagning och går att koka utan att det skär sig."
Jag var också tvungen att ringa och fråga, men kollade med ChatGPT/DALL-E istället. Fick ett någorlunda rimligt svar...

Krämfräs1.jpg
Krämfräs2.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag gillar köttfärssås, men vad i hela världen är det du hivar i den, kräm fräs ?

Är det smör i flytande form ?
Kräm som kommer från en ståfräs naturligtvis, låt dig inte luras av den franska kopian som kommer från ett kobröst!
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Jag ringde google och fråga, detta korriktig stavning:

"Crème Fraiche är naturligt syrad grädde med krämig konsistens och en härligt syrlig och frisk smak. Den finns både som naturell, smaksatt, laktosfri, ekologisk och i lättare varianter. Alla produkter passar bra till både varm och kall matlagning och går att koka utan att det skär sig."
Tack. Creme fraiche känner jag till, men har svårt för att ta till mig hur ni skriver emellanåt.
Förvrängda ord både svenska och engelska och några är dessutom felstavade med vilje (hoppas jag)
Det är kul att skoja men jag är förmodligen på en annan nivå än där några av er andra befinner er.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fick äntligen ta ut hojen en sväng för första gången sedan jag skadade mig för drygt ett år sedan :banana Själva körningen kändes faktiskt inte så ovant som jag väntat mig, däremot parkeringsmanövrering, krypkörning och att komma iväg efter stopp var hyfsat nervöst... Kopplingen är rätt mycket tyngre än jag minns, vilket kanske inte är så konstigt med ca 50% minskad greppstyrka i vänsterhanden mot normalt... Så ja, det blev lite hackigt och instabilt av och till. Men jag är igång, jag kan köra och det funkar hyfsat bra iallafall, så det ler jag utav bara fan för :banana :yoparty
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Fick äntligen ta ut hojen en sväng för färsta gången sedan jag skadade mig för drygt ett år sedan :banana Själva körningen kändes faktiskt inte så ovant som jag väntat mig, däremot parkeringsmanövrering, krypkörning och att komma iväg efter stopp var hyfsat nervöst... Kopplingen är rätt mycket tyngre än jag minns, vilket kanske inte är så konstigt med ca 50% minskad greppstyrka i vänsterhanden mot normalt... Så ja, det blev lite hackigt och instabilt av och till. Men jag är igång, jag kan köra och det funkar hyfsat bra iallafall, så det ler jag utav bara fan för :banana :yoparty

Måste missat detta… vad har du råkat ut för?

Bröt själv armen för 6 veckor sedan. Hoppade på hojen igår och det var helt klart för tidigt - kändes duktigt i armen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Måste missat detta… vad har du råkat ut för?

Bröt själv armen för 6 veckor sedan. Hoppade på hojen igår och det var helt klart för tidigt - kändes duktigt i armen.
Som Ulvhamne säger, fick nekrotiserande fasciit (även känt som mördarbakterier/köttätande bakterier) i tummen på grund av invasiva streptokocker och fick gå igenom en helvetes massa operationer, hudtransplantationer, behandling med intravenös antibiotika och även tryckkammarbehandlingar för att öka blodcirkulationen ut i extremiteterna så att medicinerna skulle bita på infektionen. Hade dock en helvetes tur i oturen, majoriteten av de som drabbas tvingas amputera berörda och ibland även kringliggande delar och en inte så liten andel avlider då det är vanligt att man utvecklar sepsis/blodförgiftning... I mitt fall var jag snabb med att söka vård så de lyckades till och med rädda tummen som infektionen började i, så jag hade verkligen tur i oturen... Men eftersom de var tvungna att öppna hela handen och för att spola ut infektionen så har det varit rätt lång rehab, har fortfarande problem med känselnedsättning, minskad greppstyrka och lite sånt. Så det blev inget kört alls under förra säsongen, första gången sedan jag tog lappen som det inträffar så man känner sig ju en aning rostig... Så det var verkligen positivt och glädjande att dagens provtur visade sig funka helt ok ändå :tummenupp

Du får krya på dig, hoppas det läker hyfsat fort och blir helt bra. Mitt råd är att inte försöka ta i för mycket för tidigt, stor risk för bakslag... Låt det ta den tid det tar så att du känner dig redo ur alla avseenden när det väl är dags att sätta igång igen. Visst var det tråkigt att missa en hel säsong, men hellre det än att försöka för tidigt och inse att det funkade dåligt med potentiella olyckor som följd...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Som Ulvhamne säger, fick nekrotiserande fasciit (även känt som mördarbakterier/köttätande bakterier) i tummen på grund av invasiva streptokocker och fick gå igenom en helvetes massa operationer, hudtransplantationer, behandling med intravenös antibiotika och även tryckkammarbehandlingar för att öka blodcirkulationen ut i extremiteterna så att medicinerna skulle bita på infektionen. Hade dock en helvetes tur i oturen, majoriteten av de som drabbas tvingas amputera berörda och ibland även kringliggande delar och en inte så liten andel avlider då det är vanligt att man utvecklar sepsis/blodförgiftning... I mitt fall var jag snabb med att söka vård så de lyckades till och med rädda tummen som infektionen började i, så jag hade verkligen tur i oturen... Men eftersom de var tvungna att öppna hela handen och för att spola ut infektionen så har det varit rätt lång rehab, har fortfarande problem med känselnedsättning, minskad greppstyrka och lite sånt. Så det blev inget kört alls under förra säsongen, första gången sedan jag tog lappen som det inträffar så man känner sig ju en aning rostig... Så det var verkligen positivt och glädjande att dagens provtur visade sig funka helt ok ändå :tummenupp

Du får krya på dig, hoppas det läker hyfsat fort och blir helt bra. Mitt råd är att inte försöka ta i för mycket för tidigt, stor risk för bakslag... Låt det ta den tid det tar så att du känner dig redo ur alla avseenden när det väl är dags att sätta igång igen. Visst var det tråkigt att missa en hel säsong, men hellre det än att försöka för tidigt och inse att det funkade dåligt med potentiella olyckor som följd...

Usch vilken resa… då får vi vara glada att det gick så bra som det gjorde för dig.

Jag har fått klartecken att gå tillbaka till jobbandet första maj, så det ska bli skönt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hur lång är en "Tammer"? En SR250 har enligt Wikpedia en hjulbas på 1340 mm. 2 gånger 1340 mm låter kort för en tur. Två gånger avståndet till Moskva låter långt.
En Tammer är avståndsmässigt runt 7 och en halv mil, alltså en dagsetapp innan det blir en strapats. Tidsmässigt är en Tammer runt en timme, längre tid kan man inte tillbringa i sadeln utan att det blir ansträngt, normalt efter runt 7 och en halv mil.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Toyota har släppt en ny bas för technicals:
1713432408072.png
Hilux champ, budgetmodell med hög anpassningsbarhet.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top