Vad fick dig att le idag?

Ett litet ljus i mörkret.

Visst är det ett litet ljus i mörkret, samma med OceanClenup och deras båtar som tuggar skräp både i floder och ute i the garbage patch, men man måste åtgärda källan först, mentaliteten hos folket som dagligen går och kastar sitt skräp i flodfåran för då försvinner det vid nästa regn/flod.

Sä länge ocean cleanup har sina skräpfångare i flodfåran så har inte folk uppströms ens lite dåligt samvete över skräpet dom dumpar, båten tar ju upp det!
Dom vräker istället i mer skräp, eftersom då tas det omhand av korkade västerlänningar med ofattbar budget.

Men så länge vi har skatt på plastpåsarna blir nog det här bra, för som du såg på filmen från Indien är det främst kassar från Ica i Sverige som skräpar ner.....

Jag såg en film från afrika, en äventyrare som skulle korsa en flod med en färja, det var ett litet hål i botten på båten, men dom hade en kille som öste som besatt hela tiden så dom tog sig över.
Ett år senare när han skulle åka samma färja var hålet i botten ännu större, men nu hade han två snubbar som öste....

men man måste åtgärda källan först, mentaliteten hos folket som dagligen går och kastar sitt skräp i flodfåran för då försvinner det vid nästa regn/flod.
.....svårt...... bor in på en 4km lång vägsnutt som till 80% bara körs av oss som bor där, inte särskilt många heller - kanske 50 hushåll.
Ligger alltid nya öl o Red Bull- burkar o annat skräp efter vägen. En krona per burk kanske inte är en förmögenhet, men ändå.
Påminner mig om min farsa som gick morgon o kvällspromenad med jycken i skogsområdet mellan Göteborg centrum o Chalmers studenthem - med burkarna han plockade ihop på ett år så blev det nästan så det räckte till vinterresan till Kanarieöarna.
Så - jag har tappat hoppet på mänskligheten

View attachment 494203

Blir fint med ERA plattor på rutan...

Det kanske är dom där gummiblocken dom hittade på en massa stridsvagnar där man hade snott pengarna för ERA uppgraderingen....

I såna fall ger dom ju ett visst skydd mot splitter

Är det riktig ERA så spelar det ingen roll om dom sitter på plåten.

Det är 0.8mm plåt mellan tånaglarna och naturen i en Bukhanka

Stockholmstrafiken idag.

Körde från Farsta till Karolinska i Solna till Segeltorp i tätt snöfall under dagen. Färdvägen gick bland annat på Essingeleden i tät och långsam trafik. Trafikanter visade hänsyn och höll avstånd till framförvarande. Till och med gångtrafikanterna kvarstannade på trottoaren tills jag fått stopp på bilen.

Blev glatt överraskad.

Tittade på 18V först. Men sjukt nöjd med 12V, de presterar över förväntan. Lätta är de också.

Att jag väntat till förra maskinparken var +15 år gammal innan byte är skamligt.

17057502823214980541847602692591.jpg

Någon eller några av mina är troligen över 15 år och ser inget skäl att byta ännu.
Lessnade på att ha sladdar till sticksåg och multiverktyg. Skruvdragare fanns redan.

@Kratoz
Är väl löjligt märkestrogen. Kört med Bosch sedan 1998. Nöjd som fan men tror inte andra är sämre, vitsen är ju att man har samma batteri och laddare till så många maskiner som möjligt.

Lessnade på att ha sladdar till sticksåg och multiverktyg. Skruvdragare fanns redan.

@Kratoz
Är väl löjligt märkestrogen. Kört med Bosch sedan 1998. Nöjd som fan men tror inte andra är sämre, vitsen är ju att man har samma batteri och laddare till så många maskiner som möjligt.
Du har en poäng, framförallt för att slippa ha ström inom räckhåll men det är sällan eller aldrig jag behöver dem i skogen och jag tycker inte sladden stör jättemycket.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret