Vad fick dig att le idag?

Min motorsåg började tjuta på ett obehagligt sätt när jag kapade upp en björk på tomten. Jag rev isär den och allt jag kunde hitta var en spricka i en liten kylfläns på toppen, precis på hörnet, vid hålet för en av skruvarna som håller fast cylindern. Jag kapade rent med Dremeln, böt startsnöre, gjorde rent så mycket jag kunde och tejpade på lite mer slitageskydd på en kabel.

Och, när jag provkörde sågen idag så var ljudet borta, mycket skönt :tummenupp Brottytorna hade alltså gnisslat mot varandra, och nått en imponerande volym.

Sagt upp mig från jobbet. På dagen.

Nu blir det Tegel Enterprise på heltid. Stort steg att ta även om jag drivit firman parallellt med löneslaveri i sex år. Hoppas och tror att det kommer går bra. Annars får jag börja köra taxi. ?
Firade nyligen 5 år på heltid med eget AB. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.

Nu blir det Tegel Enterprise på heltid. Stort steg att ta även om jag drivit firman parallellt med löneslaveri i sex år. Hoppas och tror att det kommer går bra. Annars får jag börja köra taxi. ?
Håller tummarna - vilken bransch?

Tack! Additive manufacturing
Uttrycket var nytt för mig, men googlade o det blev 3-d printing/rapid prototyping i min skalle.
Plast eller tom metall ? Finns inte så mycket utvecklat där - Höganäs metal powders är väl en? Åsså känner jag till en pajsare i Australien som printar 1/6-delar till stridsvagnar
Men det kanske finns ännu mer innehåll inom området

Last edited:
Uttrycket var nytt för mig, men googlade o det blev 3-d printing/rapid prototyping i min skalle.
Plast eller tom metall ? Finns inte så mycket utvecklat där - Höganäs metal powders är väl en? Åsså känner jag till en pajsare i Australien som printar 1/6-delar till stridsvagnar
Men det kanske finns ännu mer innehåll inom området
Exakt, 3D-printing. Jag jobbar med stora industrimaskiner. Jobbar både plast och metall men plastmarknaden är större.

Exakt, 3D-printing. Jag jobbar med stora industrimaskiner. Jobbar både plast och metall men plastmarknaden är större.

Ahh, datorstyrd limpistol...

Någon gång nu och då får jag ett ryck och kollar på 3D klipp på YouTube, och ett kort litet tag var jag på vippen att köpa en Ender3pro för att leka med, men för en gångs skull kom förnuftet ifatt mig innan jag köpte ännu en pryl som jag skulle använda i ett par månader.
(jag tröttnar fort om saker krånglar, och det gör det)

Jag har kompisar som har, och kunde inte motivera att köpa en själv när dom kan skriva ut dom få nyttoprylar jag kan komma på att jag behöver.

Men det är helt klart en intressant teknik för "rapid prototyping" och småskalig tillverkning av saker som annars skulle kräva enorma investeringar i produktion.
Det är helt klart en framtidsbranch.

Får man fråga vad du har för maskiner?

Last edited:
Ahh, datorstyrd limpistol...

Någon gång nu och då får jag ett ryck och kollar på 3D klipp på YouTube, och ett kort litet tag var jag på vippen att köpa en Ender3pro för att leka med, men för en gångs skull kom förnuftet ifatt mig innan jag köpte ännu en pryl som jag skulle använda i ett par månader.
(jag tröttnar fort om saker krånglar, och det gör det)

Jag har kompisar som har, och kunde inte motivera att köpa en själv när dom kan skriva ut dom få nyttoprylar jag kan komma på att jag behöver.

Men det är helt klart en intressant teknik för "rapid prototyping" och småskalig tillverkning av saker som annars skulle kräva enorma investeringar i produktion.
Det är helt klart en framtidsbranch.

Får man fråga vad du har för maskiner?
Jag jobbar inte mycket med limpistolerna, tack och lov. Leksaker rakt igenom, även industrivarianterna.

Jobbar med SLS och DMLM men har inga maskiner själv. Jag supportar de som äger maskinerna med underhåll, utbildning, reservdelar och pulver. Är även återförsäljare för ett fabrikat av maskiner.

Lycka till :tummenupp

Intressant, såg ett tv-reportage där man 3d-printade fartygsreservdelar mha en styrd TIG-svets, samt även 3d-printning av betonghus (som en stor j-kla tandkrämstub med betong).
Metallprintning i mindre skala skulle vara användbart vid renovering av veteranhojar o dyl. men det krävs efterbehandling i form av maskinbearbetning vad jag vet. Kompisen jobbade med att utveckla delar av Höganäs utrustningoch de provdetaljer han visade hade ung. som en glasblästrad yta, dvs lite sträv

Intressant, såg ett tv-reportage där man 3d-printade fartygsreservdelar mha en styrd TIG-svets, samt även 3d-printning av betonghus (som en stor j-kla tandkrämstub med betong).
Metallprintning i mindre skala skulle vara användbart vid renovering av veteranhojar o dyl. men det krävs efterbehandling i form av maskinbearbetning vad jag vet. Kompisen jobbade med att utveckla delar av Höganäs utrustningoch de provdetaljer han visade hade ung. som en glasblästrad yta, dvs lite sträv
Blir ofta dyrt med metall. Dyr maskin, dyrt pulver och mycket efterbehandling. Fungerar bra för komplexa geometrier.

Koningsegg skriver ju ut färdiga metall delar som inte går att ta fram i fleraxliga cnc maskiner.

Jag såg någon som skrev ut ett jäkligt komplicerat turbogrenrör i Inconel....

Det öppnar möjligheter för dom som har tillgång till utrustningen.

(och ja, dom datorstyrda limpistolerna tillverkar i princip inte användbara delar, men det är ändå fränt att se på, så länge dom gör något annat än dom där jävla båtarna)

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda