Fick äntligen tummen ur och ordnade med det sista för att kunna riva igång motorn till mitt och tjejens jänkebilsprojekt, en ganska vass historia som jag haft liggande en längre tid men inte haft energi till att fixa med på grund av diverse omständigheter... Har aldrig haft igång den då den redan var urtagen då jag köpte den, så jag fick vackert lita på förra ägaren som lovade att den fungerade och var byggd enligt angiven spec. Var med andra ord hyfsat nervös inför provstarten...
Har varit lite berg-och-dalbana humörmässigt under kvällens gång:
Efter att ha ordnat allt inför startförsöket, byggt en improviserad motorvagga, kopplat ihop tändning och startkrets, rengjort förgasaren etc etc så var det dags för provstart. Först hostade den till, och då blev man ju lite glad. Kändes hoppfullt!

Efter första hosten ville den inte alls, varenda bränsleanslutning började läcka, när de väl var täta flödade förgasaren över och fyllde motorn med bensin tills det sprutade ur avgasportarna och så vidare, kändes plötsligt mindre hoppfullt...

Efter lite felsökning och blandade åtgärder hostade den igång och gick någon sekund, woho!

"En gång till med kameran igång" tänkte jag, motorn startade på nytt och man var glad! Upptäckte efter att jag stängt av motorn att kameran inte fungerat utan bara fångade typ två sekunder precis på slutet efter att jag stängt av motorn

Satte upp kameran på nytt för ytterligare ett försök, då gick stativet sönder...

Proppade upp kameran mot ett provisoriskt stöd och försökte igen, då exploderade kuggdrevet på startmotorn...

Som tur är hade jag en startmotor liggande till en annan bil, norpade den raskt, bytte ut den trasiga och laddade för ett sista försök:
Tjo jävlar!