Vad fick dig att le idag?

Kompletteringsdubbade några trötta däck på bilen.
Utsticket blev ganska brutalt, men de verkar faktiskt sitta kvar!
View attachment 478917
Uppdatering hur det gick såhär nu när det är dags att byta tillbaka till vinterdäck.
Av dubben fram var det inga som överlevde förra vintern. Där bak såg många fortfarande rätt OK ut.

...och jag hittade anledningen till att bilen skakade så mycket på sista färden hem (~20 mil) innan däckbytet...
 

Bifogat

  • 20231009_215804.jpg
    20231009_215804.jpg
    1.1 MB · Visningar: 40
Uppdatering hur det gick såhär nu när det är dags att byta tillbaka till vinterdäck.
Av dubben fram var det inga som överlevde förra vintern. Där bak såg många fortfarande rätt OK ut.

...och jag hittade anledningen till att bilen skakade så mycket på sista färden hem (~20 mil) innan däckbytet...
Det där ser ju inte så illa ut, håller säkert 10 mil till så kör på!
 
Jag renoverar en Vicky moped från -57... i Tyskland hette motorn M51, men den stryptes här och hette MS51. När jag hittade tyska originalinsug (som inte finns i Sverige) som är lite grövre än de 8mm som gällde här, så blev det beställning från en firma som har begagnade delar mycket billigt (Cylle och förgasare finns här hemma att få tag i helt nya ostrypta till bra pris.)

Det märks att det är en tysk firma... På en del av de väldigt relevanta bilderna de lagt upp.Screenshot_20230822_201156_Gallery_1_200x@2x.jpg
 
Jag renoverar en Vicky moped från -57... i Tyskland hette motorn M51, men den stryptes här och hette MS51. När jag hittade tyska originalinsug (som inte finns i Sverige) som är lite grövre än de 8mm som gällde här, så blev det beställning från en firma som har begagnade delar mycket billigt (Cylle och förgasare finns här hemma att få tag i helt nya ostrypta till bra pris.)

Det märks att det är en tysk firma... På en del av de väldigt relevanta bilderna de lagt upp.View attachment 490735
Har hon monterat ett överdimensionerat insugsgummi tro?
 
Jag renoverar en Vicky moped från -57... i Tyskland hette motorn M51, men den stryptes här och hette MS51. När jag hittade tyska originalinsug (som inte finns i Sverige) som är lite grövre än de 8mm som gällde här, så blev det beställning från en firma som har begagnade delar mycket billigt (Cylle och förgasare finns här hemma att få tag i helt nya ostrypta till bra pris.)

Det märks att det är en tysk firma... På en del av de väldigt relevanta bilderna de lagt upp.View attachment 490735
Bild på moppen?
Nyfiken på om det var en sån jag hade. Lite stryk för vad man gjorde med den vore nog inte malplacerat...
 
Bild på moppen?
Nyfiken på om det var en sån jag hade. Lite stryk för vad man gjorde med den vore nog inte malplacerat...
I en del behov av fix... Tändningen, förgasare är väl det viktigaste, men sen måste det till dödarknapp och kopplingshandtaget behöver justeras och renoveras så växlarna inte hoppar ur. Och bromsarna ska nog ses över...
IMG_20230927_182900013.jpg
 
Uppdatering hur det gick såhär nu när det är dags att byta tillbaka till vinterdäck.
Av dubben fram var det inga som överlevde förra vintern. Där bak såg många fortfarande rätt OK ut.

...och jag hittade anledningen till att bilen skakade så mycket på sista färden hem (~20 mil) innan däckbytet...
Apropå att du hade kompletteringsdubbat ett par däck... Jag förutsätter att det inte var detta.

Frågan lyder om verkstaden som gjorde jobbet är del av en kedja och isf vilken? Jag har frågat runt här men får bara konstiga blickar och nåt mummel om att "det gjorde man på 80-talet".

Av mors annars fina dubbdäck är det nämligen ett som är tämligen "tannalöst". Servons fel, tror inte hon vred på hjulen stillastående innan...
 
Apropå att du hade kompletteringsdubbat ett par däck... Jag förutsätter att det inte var detta.

Frågan lyder om verkstaden som gjorde jobbet är del av en kedja och isf vilken? Jag har frågat runt här men får bara konstiga blickar och nåt mummel om att "det gjorde man på 80-talet".

Av mors annars fina dubbdäck är det nämligen ett som är tämligen "tannalöst". Servons fel, tror inte hon vred på hjulen stillastående innan...

Jag jobbade på däckverkstad på 90 talet, redan då var däcken så söndersajpade att det inte fanns klackar att dubba i.

Jag kom över en uppsättning nya 165/15 (han som bytte in dom ville ha bredare) och spikade dom fulla med dubb, varenda förborrat hål, plus att jag borrade där det gick.
Dom bästa vinterdäck jag någonsin har haft, dom skar som sågklingor genom snöslask och mittsträngar väl över motorvägsahastighet och var smala nog för att orka trycka fast dubben i isen.

Sedan var det någon jävla miljömupp som kom på att lättare dubbar slår mindre hårt i asfalten och det blev plastdubbar i nya däck...
Problemet är bara att lättare dubbar slår mindre hårt i isen också....
 
Apropå att du hade kompletteringsdubbat ett par däck... Jag förutsätter att det inte var detta.

Frågan lyder om verkstaden som gjorde jobbet är del av en kedja och isf vilken? Jag har frågat runt här men får bara konstiga blickar och nåt mummel om att "det gjorde man på 80-talet".

Av mors annars fina dubbdäck är det nämligen ett som är tämligen "tannalöst". Servons fel, tror inte hon vred på hjulen stillastående innan...
Dubbade själv.
Köpte billiga kinesdubb mest för att testa.
Plockade bort de dubbar som tappat tänderna och satte i dessa (kolla inlägget jag citerade).
Höll en säsong sådär halvhyffsat på bakdäcken. Höll inte alls fram. Antar att de är rätt mjuka, eller så var det för mycket utstick och belastningen för hård.
 
Dubbade själv.
Köpte billiga kinesdubb mest för att testa.
Plockade bort de dubbar som tappat tänderna och satte i dessa (kolla inlägget jag citerade).
Höll en säsong sådär halvhyffsat på bakdäcken. Höll inte alls fram. Antar att de är rätt mjuka,
Dubbade själv.
Köpte billiga kinesdubb mest för att testa.
Plockade bort de dubbar som tappat tänderna och satte i dessa (kolla inlägget jag citerade).
Höll en säsong sådär halvhyffsat på bakdäcken. Höll inte alls fram. Antar att de är rätt mjuka, eller så var det för mycket utstick och belastningen för hård.

Limma du dom med gummilim deluxe?
 
6f4f9aa3887b5d29ae46eb926f779cfe.png



 
..du tappa nog klientelet den är ämnad för vid:

-C a u t i o.. nä nu orkar jag inte längre.
-Prosit?
Ja. Du har nog rätt.

Med tanke på att det med jämna mellanrum vistas kollegor med badtofflor eller vanliga sneakers på fötterna på lagret är det nog bara en tidsfråga innan tillbudsrapporten blir en olycksrapport.

-Jag får ont i fötterna av skyddsskor.
-En palldragare med 250 kilo gods på tårna gör nog ondare. Sätt på dig skyddsskor eller gå hem!
 
Back
Top