Vad fan har hänt med Honda?

Ja, att vara pionjär är bra tråkigt.
Årsmodell -92 och -93 av CBR 900 RR var allt annat än tråkiga. Och mycket otypiska Honda. Varken förr eller senare har de lanserat en landsvägshoj med så extremt (roligt) beteende. Men precis som någon som blev vettskrämd av sin första fylla och därefter enbart drack folköl, gjorde Honda den tyngre och tyngre och mer och mer lättkörd. Och mindre och mindre hysteriskt rolig. Man behöver inte värdera det, men det är typiskt Honda. Präktigt. Det kloka före det spännande och roliga. Kanske motsatsen till Ducati?
 
Årsmodell -92 och -93 av CBR 900 RR var allt annat än tråkiga. Och mycket otypiska Honda. Varken förr eller senare har de lanserat en landsvägshoj med så extremt (roligt) beteende. Men precis som någon som blev vettskrämd av sin första fylla och därefter enbart drack folköl, gjorde Honda den tyngre och tyngre och mer och mer lättkörd. Och mindre och mindre hysteriskt rolig. Man behöver inte värdera det, men det är typiskt Honda. Präktigt. Det kloka före det spännande och roliga. Kanske motsatsen till Ducati?


Man kan säga att honda är japanskast då kanske?
 
Honda är framtiden. Tråkiga, miljövänliga och praktiska nyttofordon.
Miljömedvetenhet och extrema sporthojar verkar inte stå i motsatsförhållande till varandra.
Du vet ju inte hur det hade sett ut utan miljö/bullerkrav osv.
Kanske hade de extrema sporthojarna varit ännu "bättre" om inte miljömedvetenheten hade funnits med olika skallkrav.
Förstår inte riktigt ditt svar. Vem har hävdat att hojarna inte hade varit ännu snabbare utan miljökrav?
 
Last edited:
Årsmodell -92 och -93 av CBR 900 RR var allt annat än tråkiga. Och mycket otypiska Honda. Varken förr eller senare har de lanserat en landsvägshoj med så extremt (roligt) beteende.

Ett antal olika CB...?
VF 1000...?
VTR 1000 SP1 / SP2...?
2008 Fireblade...?
 
Årsmodell -92 och -93 av CBR 900 RR var allt annat än tråkiga. Och mycket otypiska Honda. Varken förr eller senare har de lanserat en landsvägshoj med så extremt (roligt) beteende. Men precis som någon som blev vettskrämd av sin första fylla och därefter enbart drack folköl, gjorde Honda den tyngre och tyngre och mer och mer lättkörd. Och mindre och mindre hysteriskt rolig. Man behöver inte värdera det, men det är typiskt Honda. Präktigt. Det kloka före det spännande och roliga. Kanske motsatsen till Ducati?

Tyngre och tyngre.... var har du fått det ifrån? Det jag läst är att vikten var 185 kg -92 och minskades successivt genom årsmodellerna till 168 kg för -02:an, medan effekten ökade. Det verkade ju tvärtom vara en ganska lätt hoj med den motorstorleken.
 
Last edited:
Jag får lite känslan att MCQueen har blivit personligt förolämpad av Honda?
 
Soichiro Honda gick bort 1991, sedan dess hade det väl varit utför med innovationsglädjen.

Kanske har de sista lärjungarna packat ihop nu?
 
Jag får lite känslan att MCQueen har blivit personligt förolämpad av Honda?
Så kanske man kan se det. Flera av mina roligaste hojar har varit Honda. CR 500 R. Min första riktigt snabba hoj: Hurricane 600. Jag önskar att Hondas enorma kunnande lite oftare användes till att testa gränserna för hur roliga hojar man kan bygga. Inte enbart hur lättkörda och driftsäkra de kan bli.
 
Om jag behöver en pendlarhoj skulle jag prioritera

Lättkörd
Bekväm
”Roligt” utseende
Relativt lågt inköpspris
Låga driftkostnader


Om jag behöver en SportHoj skulle jag prioritera

Bra väghållning
Bra bromsar
"Tillräckligt" med hästar
Underbart välljud från motorn
Vackert utseende
Tillräckligt bekväm att ta mig fram och tillbaka till de brittiska öarna.

Att den är "miljövänlig" är naturligtvis bra men jag "miljökompenserar" genom att inte flyga till Thailand och föredrar att minska min miljöpåverkan på annat vis. :)
Ljudet går före designen i min bok, asviktigt
 
Ser att Honda anger ”torrvikt”, vilket inte är ”utan bensin”, men utan några vätskor alls och fulltankad läser jag att den väger 197 kilo. Är det verkligen mindre än -92 års 900? Imponerande i så fall. Men eftersom Honda inte kombinerade det med en lika stark eller starkare motor som konkurrenterna så är väl frågan varför 954 inte gick till historien som den vildaste hojen genom tiderna besvarad.
 
Last edited:
Honda anger ”torrvikt”, vilket inte är ”utan bensin”, men utan några vätskor alls och fulltankad läser jag att den väger 197 kilo. Är det verkligen mindre än -92 års 900?

Du behöver inte förklara för mig vad torrvikt är. Jag läser 192KG.

E* CBR 900 RR -92, vägde 185KG torr och 205KG våt, med en effekt på 115HK.
 
Last edited by a moderator:
-92 Fireblade hade 124 hk.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top