Vad f-n pysslar försäkringsbolagen med??

Ja det var en trevlig spark i skrevet If bjöd på. Problemet är att det fortfarande är det billigaste alternativet, så det går inte att bara "lämna bolaget i protest". Till deras försvar så har dom sänkt självrisken till 5000:-, (tidigare 9000:-), och infört ett bättre ekonomiskt skydd vid olycka som leder till invalidisering etc..

Det är bara att göra det svenskaste av allt; -betala och se glad ut../J.

Neb Jones skrev:
Du går in på Vägverkets webbsidor och knappar in reg.nr och koden som står på ditt reg.bevis. Sen är det bara att ta ut hojen och köra.

Du kan göra en av- eller påställning per dygn och IFs register uppdateras direkt och din försäkring övergår till rätt form. Du får ett påställningsbevis mailat som ska medtagas under färd. Om du har hojen påställd fler än några dagar (1 vecka?) hinner VV skicka ut ett nytt klistermärke för reg.skylten som behöver skrapas för att kunna göra en avställning.

Som bekant regnar det en del i Sverige under barmarksmånaderna och då vill man ju inte gärna betala dyra försäkringspengar för hojen som bara står i garaget.

Vad gäller övrigt pappersarbete får du en bekräftelse på att bytet har gått igenom via posten. Du får även en utbetalningsavi med resterande skattepengar vid varje avställning (som sedan måste betalas in vid påställning). Det låter kanske krångligt, men det är minimalt med arbete för att spara en stor del av f-kostnaden.

Stämmer bra det där!

Det är lite jobb men man sparar mkt pengar också, jag betalar 106:- dagen jag har min påställd. Så det blir inte så mkt i månaden, beroende på hur mkt man har kört. Pengarna dras på aoutogiro. Det viktiga är att kommaihåg att ställa på den innan man ska ut och leka :)

Hur funkar det med skatten på fordonet, går det få vägverket att pynta in pengarna på konto istälelt för en jobbig utbetalningslapp? Har letat på deras webb efter möjlighet att anmäla konto men inte hitta något.

Inte för att mina nuvarande hojar är så dyra att det här behövs men man sitter ju och drömmer om nästa hoj... :tomten

Ja, vilka bolag säljer idag försäkringar som låter en spela Pong med av/påställning?

För en gångs skull är jag glad att jag betalade min premie den 29/12. :)
På så sätt slapp jag ökningen för IFs märkesförsäkring.

Puuh sparade 4000 kr.

BMW har billiga försäkringar :banana
Tror jag sagt det förut :)

Det är kul att köra hoj, men inte så kul att jag vill betala tiotusentals kronor om året i försäkring.

ÄR det verkligen 15-20000 kronor roligare att köra honda etc istf BMW? Jag har inte provat, så jag vet inte.....

BridgeMill skrev:
Varför ska alla försäkringsbolag döda ens drömmar om mc??? :huvet
Varför köper du inte en hoj du har råd att försäkra? :huvet

Det är inte FB's fel att personskador är svindyra på vissa typer av hojar. Dessutom är de vinstdrivande, inte nån slags allmännytta. Därmed inte sagt att de borde höja premier bara för att de kan.... :brinnerup

Starstriker skrev:

Det är kul att köra hoj, men inte så kul att jag vill betala tiotusentals kronor om året i försäkring.

ÄR det verkligen 15-20000 kronor roligare att köra honda etc istf BMW? Jag har inte provat, så jag vet inte.....

Om If nu har höjt sin andra två märkesförsäkringar så lär den här snart följa efter../J.

BridgeMill skrev:
Jag har tittat på Triumph TT600, den premien höjdes med 3000, Hornet 900 3000 likaså mm.

Har tittat på många hojar, bryr mig inte om vad det är för märke utan den ska va snygg osv... Men ska jag kunna få en vettig kostnad så få man ju skenförsäkra, och sånt pysslar inte jag med...

Vill heller inte köpa nått gammalt och bara köra trafikförs.

Har letat hoj i 3-4 månader men allt har fallit på försäkringskostnaden.

Ett tips:
Kolla på halv/året runt. I mina fall alltid varit billigare än trafik.
Jag har bara kollat if och folksam och jag har folksam....
Fick pris på min cbr 900rr -98
Trafik 5200/år
halv-året runt 3400/år, men då får ju bara jag köra och den ska stå inlåst nattetid om du är hemma. Helt klart värt 2000 spänn tycker jag

Lt Jake skrev:
Om If nu har höjt sin andra två märkesförsäkringar så lär den här snart följa efter../J.

Den hängde med. Det blev 200.- dyrare i år. Inget jag gråter över.

Starstriker skrev:

Körde en 650cc stånka förut. Och ja, det är stor skillnad att köra en hoj med lite mer krut i.

En BMW R1200S skulle jag nog kunna tänka mig, har dock del saker som talar emot, såsom vikt och en rätt klumpig design samt ett för högt inköpspris.

BridgeMill skrev:
Nu har IF:s märkesförsäkring gått från mindre dyrt till förbannad dyrt, trodde de nya reglerna skulle bli till det bättre men NEJ DÅ, dyrt ska det va, de e lika bra...

Varför ska alla försäkringsbolag döda ens drömmar om mc??? :huvet

Det går ju överhuvudtaget inte att lösa försäkring om man inte är 60 bast och bor i en stuga mitt ute i skogen och kör 25KW:are...

Jag har god lust att snällt be bolagen "Kiss me where the sun don´t shine" :arsele

ring trygg hansa och jämför det kan va värt ett försök :rolleyes:

I morgon höjer IF!

Jag tecknade min Triumphförsäkring idag, imorgon höjer dom...
Från 8415kr till 12415. 4000 balubas på ett bräde, det kallar jag att safta på...

Tack alla observanta försäkringsbevakare!

pjohan skrev:
Hur funkar det med skatten på fordonet, går det få vägverket att pynta in pengarna på konto istälelt för en jobbig utbetalningslapp? Har letat på deras webb efter möjlighet att anmäla konto men inte hitta något.

Du kan nog inte få det på annat sätt, men vägverket brukar vara hyfsat flexibla, du kan kanske få dom att räkna ihop det efter nån månad eller så.

Själv sitter jag här och gnäller.. jag får betala 1383:- helförsäkrat helår i Zon1.. det är ju skandalöst dyrt, och jag som bara har typ 100 hästar också ;)

Pernell skrev:
Har lurat på en sak.. Kanske nån som jobbar i branschen som kan upplysa mig.

Visst, förstår att det kostar försäkringsbolag att försäkra sporthojar. Men hur dyrt är det egentligen?
Varför startar inte tillverkare sina egna försäkringsbolag som kan försäkra sina egna cyklar mkt billigare? Är HELT övertygad om att de skulle se en signifikant ökning i sitt mc sälj.
Antar att det inte är idioter som sitter som marknadschefer i de bolagen så idén lär ju ha bollats, men varför går det inte? Är det för dyrt?
Nån, upplys mig!!

Nu kommer jag inte ihåg och alla hojar kostar inte 18.000 per år men....

Ta en försäkring på hojarna för 18.000 kr per år x 250 hojar = 4,5 miljoner
Det täcker inte ens totala personskadorna för ett eller om det var två år sedan inom mc inom personskadorna ligger även förlorad arbetsersättning, tex om en person blir x% invalidiserad osv.

Så hur många hojar har vi påställda och försäkrade i sverig, någon som vet (orkar inte och hinner inte goggla runt) ?

Dede skrev:
Kan säga att personalen i triumphmontern på mässan skrämde upp mig. Frågade lite försiktigt vilken klass S3:an skulle hamna i och dom sa sport plus. 19500:-/år och 25000:- i självrisk :skrämd

Helt plötsligt blev 12400 bättre. Dock inte bra. Får nog också kolla upp folksams försäkring lite närmre. Hoppas man kan köra mer bana då :tummenupp
På IF's hemsida kan du knappa in regnummer och få din klass, min Triple stod som Sport (inte plus). Bilsport gav ett ca pris på 6000:- hel/hel till mig.

Min försäkring på Honda Hornet 600 går från 4200-6900 (IF/Hondaförsäkring), då dom bla klassat om hojen till street2 :mad:

Det är väl ändå "billigt" i förhållande till vad det annars kostar. Men man känner sig smått lurad när dom gör sådana där grova justeringar på premierna.

Tummen ner för IF!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...