Vad föredrar folk att köra i ?

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
äger bara ett helställ men sitter och lurar på att köpa ett delat ställ för lite mer avslappnade turer, är lite sugen på mc jeans också. det kanske inbjuder till att ta hojen lite oftare då man vet man kommer behöva kliva av hojen och med bara helställ kanske man hoppar över att köra tack vare det är så förbannat drygt att gå runt med.
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
vill du ha ett bilbälte som håller för en krock i 70,120 eller 200???
jag föredrar ett som skyddar optimalt oavsett hastighet, hur jag ser ut eller hur jobbigt de är då jag fikar glädjer mig inte då jag är död pga val av sämre mc ställ.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tjonge skriver
Högljudd, för ljust solvisir samt något jobbig turbulens från hakpartiet. Det brukar dra in massa insekter det hållet som surrar runt.
Sedition skriver
Tack för den inputen, då ska jag INTE köpa en sån hjälm i så fall

Då kan jag rekommendera X-Lite 802R.
Tät runt hakan. I hastigheter under 20km/h, tex vid rödljus eller i kö måste jag fälla upp visiret för att få luft.
Och hur det går om jag vurpar, blir medvetslös, och ingen snabbt fäller upp visiret. Är det lätt tänka sig.
Tänk en plast påse över huvudet, tät vid halsen.
I säkerhetstesterna ingår inte en kontroll om hen inuti kan få luft........och utvecklingen har därför gått mot "tysta" hjälmar. Du kan inte ana hur tyst det kan bli i en hjälm.
Inte ett andetag hörs längre.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kör i ett Rukka allvädersställ.
Funkar utmärkt i alla väder. Är det lite kyligt så stoppar jag i fodret. Har jag då en microfleece under så grejar jag ner till närmare nollan utan problem. Är det varmt så kör jag utan foder. Det funkar utmärkt upp till ganska höga temperaturer.
Jag behöver inte bekymra mig om vädret egentligen för det håller mig torr oavsett. Det enda är om det är riktigt hällregn så kan man bli lite fuktig kring handlederna, halsen och midjan där det är öppningar i stället.

Dom som säger att textilställ är fladdriga har nog aldrig provat ett i rätt storlek. Det ska vara ordentligt för stort för att det ska fladdra nämnärt. Och skydden kommer heller inte just någonstans så länge storleken stämmer någorlunda.

Visst är det lite pricy. Jag tror att det nytt går lös på en bit över 10 000 för byxor och jacka men det finns ju en hel del skinnställ som kommer upp i samma prisklasser också utan att vara så mångsidiga.
Visst. Ska man köra bankörning så är ett allvädersställ kanske inte optimalt men jag kör personligen i stort sett bara gata och en hel del jobbpendling.

Är det riktigt djävla varmt så kör jag med Lindstrands MC jeans och en Dainese safety jacket med hoodie över.
 

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Ort
till skogs
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet
Jag noterar att alla som sagt att det ska vara helställ är män...själv kör jag med tvådelat, mycket mer praktiskt när man stannar för kisspaus i någon buske :fakta

I min värld är skinn snyggast och säkrast. Ett tips om man kör till jobbet är att ha tunn tröja och strumpbyxor under stället och sedan ha kjol och en liten kofta i ryggsäcken. Enkelt att klä om, snygg på jobbet plus att strumpisar är riktigt toppen under skinnbyxorna. :tummenupp

Nackdelen med skinn är väl när det blir dåligt väder...och är man liten är det riktigt svårt att få tag på vettiga regnkläder...:gnissla
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag noterar att alla som sagt att det ska vara helställ är män...själv kör jag med tvådelat, mycket mer praktiskt när man stannar för kisspaus i någon buske :fakta

I min värld är skinn snyggast och säkrast. Ett tips om man kör till jobbet är att ha tunn tröja och strumpbyxor under stället och sedan ha kjol och en liten kofta i ryggsäcken. Enkelt att klä om, snygg på jobbet plus att strumpisar är riktigt toppen under skinnbyxorna. :tummenupp

Nackdelen med skinn är väl när det blir dåligt väder...och är man liten är det riktigt svårt att få tag på vettiga regnkläder...:gnissla

Det är väl inte riktigt så att skinn alltid är säkrast.
Däremot är det enklare att tjacka ett skinnställ och vara rimligt säker på att man har bra skydd.
Ett skinnställ ger oftast ett bra skydd och dom varierar från skaplig till bra vad gäller slitageskyddet.
Med textilställen så är det ett väldigt stort spann vad gäller säkerheten.
Dom sämsta textilställen rivs till trasor ganska fort om man går i backen och dom bästa håller betydligt bättre än ett skinnställ. Sedan finns det hela spannet däremellan.

Så om man ska köpa billigt så får man antingen ett skinnställ som är OK skydd eller ett textilställ som är dåligt slitageskydd.
Köper man ett dyrt så finns en hyfsad chans att textil faktiskt är säkrare. Dom textilier som ger bra slitageskydd kostar en hel del varför dom bara återfinns i dyrare ställ.

Å andra sidan. Jag vet inte riktigt hur viktigt det är att ha enormt bra slitageskydd. Att kläderna ska hålla någon sekund så man kan glida några meter är jag med på men om man tittar på hur det ser ut på vägarna så är det ganska få ställen som man kan glida på asfalt några längre sträckor utan att glida in i stolpar, träd, stenar, byggnader eller annat som gör att slitageskyddet blir av underordnad betydelse.

Det stora problemet med textilställ är att det är svårt att veta hur bra slitageskydd ett ställ faktiskt har eftersom det inte finns någon officiell klassning på det.
Med skinn så vet man att det är OK vilket gör det enklare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det stora problemet med textilställ är att det är svårt att veta hur bra slitageskydd ett ställ faktiskt har eftersom det inte finns någon officiell klassning på det.
Med skinn så vet man att det är OK vilket gör det enklare.

Jo, det finns det.
Slitage och skärtåligheten är en del av skyddsklassningen på materialet i stället. Har stället som helhet ingen skyddsklassning utan bara de hårda skydden är man däremot helt i det okända.

Sedan är väl de absolut bästa allväders ungefär lika bra slitskydd som de absolut bästa skinnställen?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jo, det finns det.
Slitage och skärtåligheten är en del av skyddsklassningen på materialet i stället. Har stället som helhet ingen skyddsklassning utan bara de hårda skydden är man däremot helt i det okända.

Sedan är väl de absolut bästa allväders ungefär lika bra slitskydd som de absolut bästa skinnställen?

Ok. Det visste jag inte. Det är några år sedan jag köpte mitt ställ och då fanns det inte någon klassning vad jag vet. Det enda som fanns då var att skydden i kläderna var CE godkända.

Sen är det ju dom som inte har någon klassning. Mig veterligen så står det i alla fall inte på hemsidan någon info om någon klassning om man kollar på billigare ställ typ på Jula eller Biltema och då är man ju lyckligt ovetande om vilket skydd dom ger.
Å andra sidan kan man nog i dom fallen tryggt utgå ifrån att det inte är kläder som tillhör toppskiktet vad gäller slitageskydd.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Jag gillar ju då att ha kallingar på mig

Ps. en fördel med skinn är ju att de hårda skydden sitter där de ska ( om man inte har någon form av skydds underdress i textilstället) DS.
 
Last edited:

steff-650

Medlem
Gick med
1 Feb 2014
Ort
Örebro
Hoj
2009 Triumph daytona 675
Skinnställ 1pc snyggast, skönast och har bäst passform dock lite bökigt att gå i när det är riktigt varmt, Typ 30+.
 

sweanders

Medlem
Gick med
27 Jul 2015
Ort
Malmö
Hoj
2001 Honda CBR1100XX Blackbird
Har helställ när jag kör aktivt. Skinnjacka (ej mc-jacka) och jeans, men alltid med ryggskydd, hjälm och handskar till vardagspendlingen.

Jag har även en separat jacka med inbyggda skydd, allväders, men känner att glädjen med att köra hoj till vardags försvinner med kläder som bara funkar i fart.

Sådan huligan är jag...

Skickat från min E6553 via Tapatalk
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag gillar ju då att ha kallingar på mig

Ps. en fördel med skinn är ju att de hårda skydden sitter där de ska ( om man inte har någon form av skydds underdress i textilstället) DS.

SKydden sitter ganska fixerat i ett textilställ också. Om skydden kan flytta sig så har du köpt fel storlek eller en modell som inte passar din kropp. Skydden i mitt textilställ kan man i vart fall inte utan vidare flytta på så att det skulle få någon betydelse. Inte lättare än man kan flytta på skydden i valfritt skinnställ.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Bra jeans, jeansjacka, Sidi sportstövlar, racehandskar. Scott ryggskydd, jävligt najs. Bell Qualifier kruka. Funderar på bröstskydd, men vill ha ett som passa under mitt (tajta) helställ.
Funkar skitbra när det är torrt.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Samma här. Vurpade i ett rukka ställ i 70 och det gick hål på flera ställen...
Vurpade i 170 på bana i skinställ och inga hål på stället.
Tycker det säjer det mesta.
Om man bara ska ha ett ställ så tycker jag ett delbart skinnställ.

tja de är nog olika de med, Rukka ska ju vara bra grejer, men vet att ja hade i begynnelsen av mitt MC körande ett Scott allväderskit, vilket under omständigheterna klarade sig väldigt bra vid krock/krasch med bil, skrapade både byxor och jacka men inga hål, ja de är skrapmärken på grejerna men i övrigt ok. Själv klarade ja mig bra var öm men utan bestående skador.
 

xdigger

Motorcyklist
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Triumph Sprint ST 955i -03, Norton Commando, Kawasaki A1, Kawasaki A7..
Drog i backen förra året i ca 70-90 med ixs jacka och björkläder carpenter jubileum.. Lite skrapmärken och hål vid armbågsskyddet. Klarade sig fint och gjorde jobbet. Idag köpte jag ett rukka, betydligt kraftigare ställ när man klämmer och känner på det.

Jag trivs bra med allväderställ, dom är rymliga och sköna.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top