Vad för skador kan man förvänta sig när motorn kuggar över i kammen?

  • Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Nu ska jag avslöja min okunskap; vart tar vattnet vägen och varför töms det om en kam kuggar över?
 
Nu ska jag avslöja min okunskap; vart tar vattnet vägen och varför töms det om en kam kuggar över?

Ventiltallrik som hamnar på skrå och petat hål på en kylkanal.

Fan vet, rök eller vatten i oljan skulle det bli oavsett.

Möjligtvis att vattnet ligger i uthävet och skvalpar.
 
Tackar AnesN
Ska kolla det, bra tips!

Köpte faktiskt min dämpare från Polen fick hem den igår, 3 dagars leverans kostar 4850kr på skroten i Sverige nypris på 20000 hos bmw ( till bil ställbara etc) därav priset betalade 2000kr med frakt den var som ny hur fint skick som helst! så visst, man kan säkert bli blåst men rekommenderar att någon polsk talande ringer till annonsören tror det blir bättre då :P
 
jag tycker att du ska plocka ner motorn o se vad som felar,det kostar inte så mkt om du pratar med rätt människa.mkt konstiga människor här.
 
Hej:hej,
Håll i dej ett tag och spring inte o köp en massa delar innan du rivit isär den. Visst, ventilsallad låter ganska troligt men ibland tar även den bäste miste . Riv isär och kolla upp först, sen ger du dej ut på Ebay eller Blocket eller vart du nu vill o jagar delar. Vem vet, man kan ha tur ibland:tummenupp.
Ha de............Per:squid
 
En bit på väg...
Blir korta stunder i garaget men lite fick jag gjort.

Rivit av sidokåpor och tömt oljan idag.
Oljepluggen var en sådan utan magnet! Är det vanligt på R1? På mina sukkor har det alltid funnits magnet på oljepluggen.

Oljan såg normal ut. Som förväntat var det metallglitter i botten när jag tömde oljeuppsamlings kärlet.
 
Skulle varna med det bestämdaste att handla från Italien!
En kompis blev blåst på två motorer där via Ebay.... Dessutom var han så korkad att an inte använde Paypal då det såg ut att vara en seriös firma som sålde dem....

Med tanke på vad ventiler med mera kostar om det mot förmodan skulle räcka att byta kolvar , ventiler packningar med mera så är det heller inte billigt.
Är dessutom toppen sprucken så är det betydligt dyrare än 5k.

Leta på alla skrotar i Sverige först & främst efter en vettig motor.
Alternativ 2 kolla på Ebay i Tyskland ,de har en massa vettiga skrotar där.
Det är ju inte längre än att man kan hämta den själv ju.

Lycka till..
 
Idag har jag rivit isär motorn. Bilderna talar för sig själva . Blir
Lättast att hitta en bra beg motor.
Om någon vet någon som har en R1 06 motor som de vill sälja hör av er!

Vad tycker ni andra som är kunniga i det här?
Laga eller köpa beg?
 

Bifogat

  • DSC_0331.jpg
    DSC_0331.jpg
    240.5 KB · Visningar: 221
  • DSC_0332.jpg
    DSC_0332.jpg
    250.3 KB · Visningar: 234
  • DSC_0333.jpg
    DSC_0333.jpg
    243.4 KB · Visningar: 268
  • DSC_0334.jpg
    DSC_0334.jpg
    255.5 KB · Visningar: 261
  • DSC_0335.jpg
    DSC_0335.jpg
    250.3 KB · Visningar: 267
  • DSC_0336.jpg
    DSC_0336.jpg
    240.1 KB · Visningar: 239
  • DSC_0337.jpg
    DSC_0337.jpg
    241.2 KB · Visningar: 237
  • DSC_0338.jpg
    DSC_0338.jpg
    243.2 KB · Visningar: 231
Man kan riktigt känna den positiva andan flöda här inne....... Vad tusan inget är väl omöjligt, bara lusläsa rephandboken och sätta igång, bytte själv precis en brunnen ventil på min gamla Suzuki (fick dock hjälp av bror), blev en dyr historia, pengar jag troligtvis aldrig kommer få igen, även fast jag/vi gjorde det mesta själva, men finns INGET bättre sätt att lära sig på än detta, om man är motorintresserad, som du verkar vara. Själv hade jag aldrig ens haft av en skruv på ventilkåpan, men ger man sig fan på något så.... Well..... Girlpower!!! ;)
 
Man kan riktigt känna den positiva andan flöda här inne....... Vad tusan inget är väl omöjligt, bara lusläsa rephandboken och sätta igång, bytte själv precis en brunnen ventil på min gamla Suzuki (fick dock hjälp av bror), blev en dyr historia, pengar jag troligtvis aldrig kommer få igen, även fast jag/vi gjorde det mesta själva, men finns INGET bättre sätt att lära sig på än detta, om man är motorintresserad, som du verkar vara. Själv hade jag aldrig ens haft av en skruv på ventilkåpan, men ger man sig fan på något så.... Well..... Girlpower!!! ;)

Ja...men tittade du på bilderna?

Det kan bli svårt att räkna hem en reparation av det som är skrot i den motorn jämfört med att köpa hem en begagnad motor från en krashad hoj.
 
Man kan riktigt känna den positiva andan flöda här inne....... Vad tusan inget är väl omöjligt, bara lusläsa rephandboken och sätta igång, bytte själv precis en brunnen ventil på min gamla Suzuki (fick dock hjälp av bror), blev en dyr historia, pengar jag troligtvis aldrig kommer få igen, även fast jag/vi gjorde det mesta själva, men finns INGET bättre sätt att lära sig på än detta, om man är motorintresserad, som du verkar vara. Själv hade jag aldrig ens haft av en skruv på ventilkåpan, men ger man sig fan på något så.... Well..... Girlpower!!! ;)

Tror inte det är arbetet som är problemet, snarare kostnaden.

Fast det är klart, man kan ju köpa en spis och flytta över allt som behövs för att få igång den gamla...
 
Hade Yamaha tagit lite lägre priser på deras orginaldelar hade man ju kunnat ägna vintern till att lära sig sätta ihop en motor. Men eftersom en begagnad är billigare än delarna så...
 
Hade Yamaha tagit lite lägre priser på deras orginaldelar hade man ju kunnat ägna vintern till att lära sig sätta ihop en motor. Men eftersom en begagnad är billigare än delarna så...

Håller med!

Även om jag skulle köpa begagnade delar så är man snart uppe i samma summa som en ok beggad motor.
 
tjena på er motorgurus, det är jag o frugan som har kommit över en R1 snorbilligt fast med motorras, vi räknade med en nyare beggad motor för runt 10K o då blir hojen prisvärd ändå.

Allt jobb gör vi själva, det blir billigast och förhoppningsvis rätt o riktigt med, det som är sönder är:
toppen är sprucken, en kolv är totalskrot, krökt ventil, repor i loppen efter en tvärställd kolv, vi siktar alltså in oss på en bättre beggad motor o stoppa i denna bågen som nog blir banhoj, so Boris säger så funkar denna klumpen till bojsänke enbart haha.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top