Vad för skador kan man förvänta sig när motorn kuggar över i kammen?

  • Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Inte för att vara sån men.......dumt med manuell spännare om man inte kan justera den rätt.:brinnerup fel av mekanikern typ.
Skrev detta för att "varna" för manuell spänst om man inte kan sin sak.:fakta
 
Håller med ovanstående talare - ett stort antal motorhaverier har inträffat då folk fått för sig att en manuell kamkedjesträckare på något sätt skulle vara bättre än den vanligtvis hydrauliska konstruktion som sitter på de flesta motorcykelmodeller. Det kanske den är, men inte för en som inte duger till att montera den...

Det finns hur många exempel som helst på kamkedjor som kuggat över redan vid montering (då vissa verkar ha fått för sig att man bara gängar bort den gamla och gängar dit den nya) och sedan orsakat totalhaveri redan vid första uppstart. Och det finns säkert lika många exempel där man faktiskt lyckats få dit den - tyvärr med monstersträckning eller ingen sträckning alls av kamkedjan och därför ett liknande haveri inom en snar framtid...
 
Det finns en rätt bra motorrenovering som en kille gjort på sin yzf R1:a årsmodell -00 på Youtube.

Den är på 25 avsnitt och han förklarar noga hur han går tillväga och det är bra filmat.

Se den först så har ni kommit en bra bit på vägen.



Vill du ha verkstadshandboken så hittar du den här nedan. Lycka till.
 
Last edited:
Köp en ny motor blir oftast billigare, Om den kuggar med fet tur kan allt klara sig. Annars ventilmos, kolv, topp, block,kamkedja,topplockspackning, olja,ny spännare blir stora kostnader. komplett motor hittar man för 5k
 
Köp en ny motor blir oftast billigare, Om den kuggar med fet tur kan allt klara sig. Annars ventilmos, kolv, topp, block,kamkedja,topplockspackning, olja,ny spännare blir stora kostnader. komplett motor hittar man för 5k

Har kollat lite efter motor. Var hittar man motor för 5 k?. Ebay har jag dammsugit mycket och den billigaste går på ca 12 k med frakt från Italien.
 
Jag råkade ut för samma för nån vecka sen. Allt såg ut att ha klarat sig utom 3 insugsventiler. Fick tag i en ny topp. Så bytte topp och kamdrivning. Och trodde allt var frid och fröjd. Men det var det icke. Hade fått lagerknack på köpet. Så nu ligger motor i molekyler och väntar på nya ram och vevlager, samt en packningssats. skulle hamna på ca 4000kr
 
Jag råkade ut för samma för nån vecka sen. Allt såg ut att ha klarat sig utom 3 insugsventiler. Fick tag i en ny topp. Så bytte topp och kamdrivning. Och trodde allt var frid och fröjd. Men det var det icke. Hade fått lagerknack på köpet. Så nu ligger motor i molekyler och väntar på nya ram och vevlager, samt en packningssats. skulle hamna på ca 4000kr

Är det svårt att byta ram och vevlager? Behöver man något specialverktyg? Hur gör man? Om någon vill lägga in bild eller video på det skulle det vara till stor hjälp. Med vänlig hälsning kunskapshungrig :)
 
köp en ny motor.. elleer ny hoj.. inte nya och beg delar ..i samma motro blir skit.. nya delar och gamla delar 0 = olika spell. tolerancer inte bra...... ny renoverat motor me garanti på ok... tja lycka till.....
 
Är det svårt att byta ram och vevlager? Behöver man något specialverktyg? Hur gör man? Om någon vill lägga in bild eller video på det skulle det vara till stor hjälp. Med vänlig hälsning kunskapshungrig :)

Det är ungefär så svårt det blir vid en motorrenovering. Kolvringsverktyg och div avdragare behöver du.
 
köp en ny motor.. elleer ny hoj.. inte nya och beg delar ..i samma motro blir skit.. nya delar och gamla delar 0 = olika spell. tolerancer inte bra...... ny renoverat motor me garanti på ok... tja lycka till.....

Prova att köpa en ny motor till en R1 -05. I de fall de säljs av yamaha kostar det som hela cykeln. Samma sak om Yamaha Åf skall renovera den åt dig. Klart det går att mixa nya och gamla delar men man får ju mäta sig fram till rätt spel och inte stoppa i grejer som inte passar ihop.

Fast har man en motor där både några ventiler och vevlager är rasade så blir det nästan garanterat billigare att försöka leta upp en fräsch begmotor
 
Har kollat lite efter motor. Var hittar man motor för 5 k?. Ebay har jag dammsugit mycket och den billigaste går på ca 12 k med frakt från Italien.

5k är nog lite väl optimistiskt för en sån motor, men 10k ska du nog kunna få hem en för med lite tålamod.
 
Har ni tid och kunskap tycker jag det är bättre o renovera och sätta i allt nytt som behövs då VET ni att motorn är tipptopp och kan kolla över allt som är standard i fel på en sådan motor. Köpa en ny är lätt men vad är det som säger att ni inte råkar ut för att ventilsätet släpper o slår av ventilen på den motorn "vanligt fel på R1 tydligen" sånt borde man kunna kolla och minimera risken för när man har renoverat allt och kollat själv. "mina 5kr" i alla fall !
 
5k är nog lite väl optimistiskt för en sån motor, men 10k ska du nog kunna få hem en för med lite tålamod.

Har för mig att jag såg en för 13 som gått under 2000 mil för några veckor sen, bara o ringa runt till mcdemonteringarna runt om i landet o tjata o pruta lite :tummenupp
 
Jag kan verkligen hålla med om att det är bättre och billigare att köpa en 12 000 kr motor från ebay, av egen erfarenhet vet jag att man lätt övertrasserar sin budget när man renoverar och så när man räknar ihop det så blev slutsumman mer än 12k. Helt plötsligt sitter man där med smidda wisecokolvar och en massa annat godis i motorn - som alla vet så är ebay ett gift :)

Räknar man sedan med de obetalda timmarna och att det faktiskt långtifrån är säkert att det funkar ändå (tyvärr är det så. tro mig) så tar du alltså en stor risk. Det är bra att ha en bred bekantskapskrets som har verktyg du kan (kommer) att behöva låna.

MEN..........Erfarenheten att ha byggt en motor är också värd lite för framtiden, jag och brorsan helrenoverade hans kawa, jag gjorde motorn/växellådan han byggde om elsystemet, en bekant lackade kåpor, tank och andra detaljer (blev nog sammanlagt ca 80 lackade detaljer). Det tog mig ca 200 timmar att plocka ner hojen "i molekyler" (jag vet det där med 200 timmar för frugan började prata om skilsmässa) och hur många timmar brorsan la har jag glömt, men det var såklart ännu mer. Nu blev resultatet bra i vårt fall men hade jag vetat att jag skulle jobba så hårt obetalt på en cykel som inte ens var min så hade jag nog tänkt till en extra gång så här med facit i hand.

Nu är det kanske inte tal om totalrenovering av hela cykeln i ditt fall, men timmarna rinner iväg det kan jag lova.
 
personligen skulle jag inte mixa nya och gamla delar i min motor... heller byta ALLT . kolvar ventilar allt allt ....då vet jag det funkar som det ska,,..................men klar upp till var och en och göra va dom vill med sin motor...
 
En sak till förresten..

Om jag haft två cyklar att välja på som i övrigt är likvärdiga (pris, årsmodell, skick)

Den ena med originalmotor, renoverad av glad amatör efter ett (förmodat) totalras.
Den andra med orörd utbytesmotor.

Jag hade i vart fall köpt den hojen med utbytesmotor (men det är ju jag)




Sedan om renoveringen varit utförd för flera år sedan och rullat kanske 1000 mil efter det så hade det ju såklart inte spelat nån roll. Jag menar alltså att köpa en hoj privat med "nyrenoverad" motor.
 
Tack alla för era tankar och tips.
första att göra ikväll tömma oljan och kolla efter metallspån.
 
Har kollat lite efter motor. Var hittar man motor för 5 k?. Ebay har jag dammsugit mycket och den billigaste går på ca 12 k med frakt från Italien.

I Polen kan du hitta, har beställt skit där. Faktiskt aldrig haft några konstigheter själv, men ja vissa har ju dålig erfarenhet från det. Bästa är ju ifall du känner någon polsk talande, att be dem ringa på annonsen.
http://allegro.pl/silnik-kompletny-yamaha-r1-rn04-01r-igla-20tys-km-i3580485445.html där har du en tex, sen får du leta dig fram genom google translate "silnik" är motor den hemsidan är bra. Kan inte polska själv, så google translate!
 
I Polen kan du hitta, har beställt skit där. Faktiskt aldrig haft några konstigheter själv, men ja vissa har ju dålig erfarenhet från det. Bästa är ju ifall du känner någon polsk talande, att be dem ringa på annonsen.
http://allegro.pl/silnik-kompletny-yamaha-r1-rn04-01r-igla-20tys-km-i3580485445.html där har du en tex, sen får du leta dig fram genom google translate "silnik" är motor den hemsidan är bra. Kan inte polska själv, så google translate!

Tackar AnesN
Ska kolla det, bra tips!
 
Lugn och ro nu!
Ingen idé att spekulera innan du öppnat upp, analyserat och utvärderat.
"Det är aldrig mer bråttom än att man har tid att sätta sig ner på en stubbe och röka en halv cigg innan man fattar sitt beslut" (Kapten Möllenhoff, Dalregementet, I 13).
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top