Vad ar det har ifran?

Kolla fakta istället! Som du beskriver det framställdes det i massmedia men fallet var inte på det viset.

Kort: det var EN (!) som hade landslagströja, sex som hade tröjor med svenska flaggan på och alla hade fått besked på förhand om att det inte skulle tolereras. Skälet till det? Just att rasister är de som lagt beslag på svenska flaggan i "icke-officiella flaggsammanhang", speciellt i grupp. Rektorn har också varit tydlig med att ingen av ungdomarna är känd som rasister.

Jag fattar fortfarande inte varför majoriteten på SH kritiserar kvällspressen men fortfarande använder den som "sanningen".

För det första påstod jag inte någonstans i min text ifall det handlade om en, två, tre eller flera. Jag gjorde inte heller en ingående analys av fallet, nämnde det mest som ett generellt exempel. men det var ju snällt av dig att upplysa oss om detaljerna. Exemplet togs upp mest för att påvisa att det finns en rädsla att bli stämplad som rasist, även om ingen rasism egentligen förekommer. De tar helt enkelt det säkra före det osäkra.

Lite mer "seriösa" tidningar då:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=689108
http://sydsvenskan.se/malmo/article263887.ece
http://sydsvenskan.se/malmo/article264496.ece

Du kanske var där och har förstahandsinformation? Vi andra har tyvärr inget annat att gå efter än tidningar, som vi förväntar oss förmedlar sanningen, även om det i vissa enstaka fall inte är så. Varifrån tar du din information om du inte är på plats, som är helt korrekt? Eller du har aldrig någonsin haft åsikter om något du inte sett och varit med om själv?

Har inga planer på att stå på barrikaderna och kämpa för det här. Jag bara tänkte att det antagligen var det granath menade, att det gått inflation i ordet rasist och därav används det idag inom ett brett område, även sådant som tekniskt sett inte handlar om rasism. Kanske är det mest rädslan, att något ska uppfattas som rasism, som gör att folk förbjuder och begränsar? Vissa ser ju rasistiska saker i precis allt och är inte sena med att dra upp det stort, så som till exempel i Nogger-fallet. Riktig och påtaglig strukturell rasism hamnar då i bakgrunden efter sådana utspel, vilket inte är bra. Det vore väl viktigare att se till att företag inte sorterar bort folk på grund av deras namn, att invandrare med god utbildning inte ska vara tvingade att ta "skitjobb" istället för de kvalificerade arbeten de faktiskt har en utbildning för, än att kämpa för att en glass som heter Nogger Black ska tas bort ur sortimentet? Sådana pseudodiskussioner tar fokus ifrån det som är mer viktigt.

Efter vad jag förstått så är det en hel del som har dessa tankar, att ordet rasism används alltför vidlyftigt. Kanske är tankarna helt grundlösa? Frågan är då bara varifrån de uppstått? Ur tomma intet, eller baseras de på något?

Har inga planer på att stå på barrikaderna och kämpa för det här. Jag bara tänkte att det antagligen var det granath menade, att det gått inflation i ordet rasist och därav används det idag inom ett brett område, även sådant som tekniskt sett inte handlar om rasism. Kanske är det mest rädslan, att något ska uppfattas som rasism, som gör att folk förbjuder och begränsar? Vissa ser ju rasistiska saker i precis allt och är inte sena med att dra upp det stort, så som till exempel i Nogger-fallet. Riktig och påtaglig strukturell rasism hamnar då i bakgrunden efter sådana utspel, vilket inte är bra. Det vore väl viktigare att se till att företag inte sorterar bort folk på grund av deras namn, att invandrare med god utbildning inte ska vara tvingade att ta "skitjobb" istället för de kvalificerade arbeten de faktiskt har en utbildning för, än att kämpa för att en glass som heter Nogger Black ska tas bort ur sortimentet? Sådana pseudodiskussioner tar fokus ifrån det som är mer viktigt.

Det där stycket var iofs ett riktigt balanserat och vettigt inlägg och där håller jag med till fullo.

...när det däremot gäller SH så är jag ganska benägen att hävda att YTTERST få på SH drabbas av "stämpeln" utan anledning... När det gäller SH och rasismen* här så är det som det gamla uttrycket om något annat lika brunt:
- "Ser det ut som skxx och luktar som skxx så är det med högsta säkerhet även skxx!"

* rasism och främlingsfientlig är i mina ögon oftast synonymt då skillnaden bara är akademisk och knappast något att hänga upp sig på i vardagligt tal. Några få "främlingsfientliga" brukar däremot göra ett ytterst stort nummer av att de minsan inte är rasister ...(bara för att de avskyr muslimer för muslimer är ju ingen ras!!..).. :näsblod :3freak

Last edited:
Du kanske var där och har förstahandsinformation? Vi andra har tyvärr inget annat att gå efter än tidningar, som vi förväntar oss förmedlar sanningen, även om det i vissa enstaka fall inte är så. Varifrån tar du din information om du inte är på plats, som är helt korrekt? Eller du har aldrig någonsin haft åsikter om något du inte sett och varit med om själv?
Har bråttom, ska hem men vill i alla fall säga två saker: Först: Ett bra inlägg av dig, om än jag tror att alla som kallas rasister nog har gjort något som bidrar till det! Sedan: min info kommer från en intervju med rektorn som sändes på radio samma dag som detta hände, visst han kan ljuga men eftersom reportrarna även hade talat med barnen så tror jag inte det. Men jag kan ju inte veta...

Vidare har jag väldigt sällan starka åsikter om speciella fall där jag inte känner till fakta och eftersom det ofta är svårt att få tag på fakta så brukar jag inte heller ha så starka åsikter. Jag utgår nämligen alltid från att massmedias första uppgift är att sälja, inte att sprida "sanningen", därför upprörs jag inte av sådant som står i Aftonbladet.

Han kanske menar att ordet används åt höger och vänster: Rasist är man om man sjunger nationalsången på skolavslutningen, då man bär svenska fotbollslandslagets tröja, till att hissa flaggan på sveriges nationaldag, till att vilja kasta ut varenda en som är annorlunda än en själv? Idag anses det ju rasistiskt att vara stolt över sitt land och nationalitet, vilket man väl kan vara utan att se ner på andra och därmed vara rasist?

Det var ju till och med en här på SH som blev kallad rasist för att han hade en blå-gul Husa.

Bara vad jag antar att han menar... Nog bäst han förklarar det själv. :)

Självklart innebär det inte att man är rasist för att man är stolt över sitt land. Jag tyckte mest det verkade som han tyckte det var helt okej att bli kallad rasist men att nazist fick man minsann inte kalla honom (eller SD) och blev då nyfiken på hur han kan tycka så när synsätten i de båda -ismerna inte skiljer sig nämnvärt åt.

Självklart innebär det inte att man är rasist för att man är stolt över sitt land. Jag tyckte mest det verkade som han tyckte det var helt okej att bli kallad rasist men att nazist fick man minsann inte kalla honom (eller SD) och blev då nyfiken på hur han kan tycka så när synsätten i de båda -ismerna inte skiljer sig nämnvärt åt.

För dig är det självklart, att man kan vara stolt över sitt land utan att vara rasist. Lika självklart är det för mig, men det är nog inte lika självklart för alla. Det finns ju extremfall åt båda hållen och vissa begränsar sig i förebyggande syfte.

Vad gäller ismerna har du en poäng! :)

Att påstå att SD har vidare mycket med nazism är inte bara obegåvat, felaktigt och ignorant - det är ett jävla hån mot de som på riktigt drabbats av nazismens fasor. Skäms på er.

trööött granath

massa konstig text som jag dock inte orkar gå igenom nu dåe jag ska upp om tre timmar & kom nyss hem..

oj oj blev många svar här, svarar lite kort & snabbt på några..

dark messenger : att sd inte är ett vidare seriöst rakt igenom råder inget tvivel om för mig iaf. men det finns dom som är seriösa även där & tror på sin sak & inte bara är med där för att dom är missnöjda me dagens styre.
dom kommer i vilket fall inte få min röst igen.

newatead : jag har en del fördommar, står för det jag tycker & går inte runt hemma i min tysthet & svär om "bidragstagande lata invandrare". sen tycker jag att vi ska ta hand om vårt eget folk, dom som redan bor här & en lösning på det är enligt mig att strypa ner på invandringen.
att detta är en form av rasism ser jag som en självklarhet, men det är så jag tycker, så ja jag är väl rasist. en viktig sak för att försvara det jag tycker & tänker är att fördommar inte alls handlar om okunskap & ointeligens, jag bygger det jag tycker på egna erfarenheter & tyvärr är det lätt att dra många över samma kant. jag är dock inte sen med att ändra uppfattning om en person & för er som tycker det är intressant så har jag en hel del vänner med utländs bakgrund.
skillnaden mellan rasism & nazism tycker jag är stor. nazismen bygger på hitlers tankar, död åt allt folk som inte är som vi, det stödjer inte jag. jag är mer inne på, ta seden dit man kommer..
aja, ursäka ett väldigt luddigt svar. kan ge det ett nytt försök nå annat tag om min åsikt angående invandring är viktig för dig.
avslutar med att vi alla är nog rasister mer eller mindre, jag har hitills i mitt liv inte träffat någon som är helt fördomsfri..

sporthojarn : trevligt att du är lite beläst om skinnhead kultur, dåe vet du förmodligen oxå att det finns ett dussin "stora" grupper av skinns, & som du nämnde NS-skinns kallas för boneheads.
tycker det i vilket fall är otrvligt med person angrepp när man disskuterar åsikter. förstår inte vad du får ut av att dumförklarar mig på ett offentligt forum, känner du dig smart när du försöker trycka ner folk pga åsikter ? hum di dum.. :gnissla
ja, du får väl ta & bli medlem i afa isf.

bonny : jo att vara källkritisk är alltid en fördel, spec. mot "skvallertidningar".

markus : hmm, förstår inte riktigt ditt inlägg, du har förmodligen missat ett "inte" ?
i vilket fall ser jag inget fel i att hjälpa sd tvätta bort nasiststämpeln som dom fick under 90-talet.

aja, jag älskar alla & alla ska leva i frid tillsammans på denna jord :tummenupp
det får gärna vara så för mig, men så länge vi har olika religoner kommer detta tyvärr aldrig bli sanning. för att citera min gammle morfar :
man får ha ihjäl vem som helst så länge man slår med bibeln :gnissla

aja, jag älskar alla & alla ska leva i frid tillsammans på denna jord :tummenupp
det får gärna vara så för mig, men så länge vi har olika religoner kommer detta tyvärr aldrig bli sanning. för att citera min gammle morfar :
man får ha ihjäl vem som helst så länge man slår med bibeln :gnissla

Amen! :tummenupp

...aja, ursäka ett väldigt luddigt svar. kan ge det ett nytt försök nå annat tag om min åsikt angående invandring är viktig för dig.
avslutar med att vi alla är nog rasister mer eller mindre, jag har hitills i mitt liv inte träffat någon som är helt fördomsfri..

Din åsikt om invandring var inget jag undrade över. Efter ditt inlägg vet jag med säkerhet att du blandar ihop begreppen en hel del.

Den som är helt fördomsfri finns nog knappast men att man måste vara rasist för att man har fördomar är ren nonsens. Läs på lite om vad det innebär att vara rasist, invandrarfientlig och att ha åsikter om invandrarpolitik så kan du berätta om du är rasist eller inte sen ;)

Såg någon programmet om rädsla igår? Där förklarar dom att rasism är just en typ av sådan. När en vit människa ser en bild snabbt på en svart eller tvärt om så reagerar hjärnan på samma sätt som på t ex en orm, självklart mer hos dom som aldrig umgås med människor från fjärran land än hos folk men ytlänningar i nära bekantskapskretsen.

Vi är programmerade att reagera så på människor som ser annorlunda ut då de antagligen kommer från en annan "stam", "klan"...

Det märkliga var att när man visade bilder på ansikten från olika folkslag och kön med olika ansiktsuttryck så var det en arg man från ens egen ras som väckte störst reakton. Det är antagligen för att hotet är störst från just en sådan....

hmm, så nu är SD & nazister samma sak oxå :yoparty :gnissla

länge leve trångsynheten..
fan va fint att man är "nazze" dåe :sssoldatmedhöjdhögerarm
Ut ur mitt land lintott. :hihi

Fascinerande att det uteslutande är bönder och ungdomar som dras åt det högerextrema hållet, är det brist på utbildning eller inavel i överflöd som är den avgörande faktorn? Kombinationen? Limsniffningen? Intriger, intriger..

De som påstår att de röstar på Sverigedemokraterna för att "bevara den svenska flaggan, negerbollen och språket" har gått i exakt samma fälla som tyskarna gjorde för sjuttio år sedan när de röstade fram nsp och hr Vegeterian till makten. Desperation, okunskap och rädsla var de tre faktorer som behövdes då och det är precis de faktorerna som Sverigedemokraterna använder sig av nu.

Vill man bevara den svenska flaggan, negerbollen och språket så får man kämpa lite. Beställer jag en negerboll när jag ska fika med mina vänner av mixade ursprung så är det ALLTID, ALLTID, ALLTID de etniska svenskarna som blir förfasade medan juggarna och blattarna asgarvar. Det här bjuder upp till diskussion och slutresultatet blir alltid detsamma; svennar är alldeles för torra vilket knappast är häpnadsväckande. Nuförtiden har de flesta i min närhet konverterat till "negerboll", förutom min flickvän; men hon är lite pryd trots att hon har släkten på balkan.

För övrigt så är allt medias fel. Uttrycker härmed min önskan om ett nytt blodbad anno 2007 så att vi slipper den samlade kvällspressen.

Såg någon programmet om rädsla igår? Där förklarar dom att rasism är just en typ av sådan. När en vit människa ser en bild snabbt på en svart eller tvärt om så reagerar hjärnan på samma sätt som på t ex en orm, självklart mer hos dom som aldrig umgås med människor från fjärran land än hos folk men ytlänningar i nära bekantskapskretsen.

Vi är programmerade att reagera så på människor som ser annorlunda ut då de antagligen kommer från en annan "stam", "klan"...

Det märkliga var att när man visade bilder på ansikten från olika folkslag och kön med olika ansiktsuttryck så var det en arg man från ens egen ras som väckte störst reakton. Det är antagligen för att hotet är störst från just en sådan....
Var inte så förbaskat logisk och förståelig, man blir ju psykad.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...