Vad är vuxenpoäng o vad är gubb/kärringpoäng?

Den dagen jag blir så gammal att jag börjar använda rabattkuponger ska jag köpa en vuxenkeps också. :näsblod

Passa dig jävligt noga pojkvasker! :hytermednäven :gnissla

hm, jag som inte ens dricker kaffe liksom.

Gjorde inte jag heller förrns jag gjorde det ödesdigra misstaget i sommras att jag provade på nån mjölkkaffedryck, gick på tyngre grejer ända tills jag nån dag tackade ja när jag blev erbjuden en fix av det renaste colombianska..
Är ändå inte hooked men när det bjuds så är jag inte den som är den! :gnissla

Att kolla in brösten på barnen på tv är varken vuxet eller gubbigt, det är bara obehagligt.

Jaha:D

Jag och min mentor Thor-Dan Steninsson tänkte skriva en bok om 1600 talets Sverige - eftersom du är lite äldre än min fru Sara (född 90) , jag är (född 74) så kan du kan berätta om hur det var på 1600 talet?

Jag och hennes pappa arbetar som arkeologer - så lilla fröken Tessan behöver inte känna sig så gammal - dom flesta vi stöter på är några tusen år gamla...

Enligt mina beräkningar så hamnade du i klimakteriet på 1700 talet

Så min fråga är - hur såg råg och veteskördarna ut på 1600 talet?

Last edited:
Jaha:D

Jag och min mentor Thor-Dan Steninsson tänkte skriva en bok om 1600 talets Sverige - eftersom du är lite äldre än min fru Sara (född 90) , jag är (född 74)

Då antar jag att din fru inte kommer ihåg varken drutten o gena, televinken, clownen manne samt vilse i pannkakan eller lillstrumpa o systeryster? (har själv "fru" anno -82)

Att ha upplevt dessa program ger både traumatisering o vuxenpoäng

Drutten o televinken har man ju berättat om.
Men då talade man om händelser i begynnelsen - typ Jesus,moses,televinken o sen lite Drutten:D

Lite svårt o förklara för den generationens tjejer att den enda butiken som fanns på den tiden var Konsum o Åhlens:confused: .

Drutten o televinken har man ju berättat om.
Men då talade man om händelser i begynnelsen - typ Jesus,moses,televinken o sen lite Drutten:D

Lite svårt o förklara för den generationens tjejer att den enda butiken som fanns på den tiden var Konsum o Åhlens:confused: .

Åhlens? du menar tempo?

Mohaha - Tempo.

Ja det var riktiga brödkö butiker.

Ja alltså för dom här som inte var unga på 90 talet och bakåt - lite info..

Då fanns Hobbex,Claes Ohlsson och world import - där kunde man köpa lite "hightech" prylar.
Men då fanns en butik av varje i hela Sverige.
Så det var postorder....helgnöje för många...

Dom vanliga butikerna på stan..förutom dom vanliga butikerna Tempo,Åhlens och Nk.

Ja dom var typ som kommunistiska brödaffärer - man kunde köpa sig sin samhällsuniform(standardkläder),lite bröd och en liter mjök.

De sög fett......

Mohaha - Tempo.

Ja det var riktiga brödkö butiker.

Ja alltså för dom här som inte var unga på 90 talet och bakåt - lite info..

Då fanns Hobbex,Claes Ohlsson och world import - där kunde man köpa lite "hightech" prylar.
Men då fanns en butik av varje i hela Sverige.
Så det var postorder....helgnöje för många...

Dom vanliga butikerna på stan..förutom dom vanliga butikerna Tempo,Åhlens och Nk.

Ja dom var typ som kommunistiska brödaffärer - man kunde köpa sig sin samhällsuniform(standardkläder),lite bröd och en liter mjök.

De sög fett......

Hmm.. man kanske skulle lacka hojen helvit med en blå tanklogga där det står HOJ på:hihi

Försök att tala om för dessa brudar att om det icke existerande köpcentret hade funnits så hade det stängt kl13:00 på lördagar o varit stängt resten av helgen.

När jag var 8år gammal så frågade jag min mamma om jag fick beställa en machete från hobbex. -javisst, svarade hon utan att lyfta blicken från sitt korsord.
Den väntan var de absolut längsta två veckorna i mitt liv.

Men oboy vad min morsa blev förvånad över vad hon gett sin lille son tillstånd att köpa!!:banana

Last edited:
Ha! poäng finns det gott om - har t.o.m. "pensionärspoäng" genom att bli trött av att planera in mer än en grej per dag, har husbil, jagar ogräs på tomten för att hålla grannarna glada osv...

Men likförbaskat så tycker jag det är kul att slanga lite och göra halvdana sladdar de få gånger jag kommer upp på hojen. Bil kör jag som om det gällde pallplats (fast det har hänt att jag tävlat mot mig själv att köra snålt - under halvlitern per mil med stordieseln! och då blir man omkörd emellanåt).

Man gör lite olika saker under perioder av ens liv helt enkelt - småbarnsligt eller vuxet.

Hette inte Konsum typ Domus och Coop hette väl OBS eller nåt sånt skit oxå. :)
"Coop" står för kooperativet, lite förengelskat.
Konsum var Konsumentkooperativet.
EPAkommer jag ihåg.
Minns inte vad det stod för.
OK-IC (Oljekonsumenternas inköpscentral) blev OK, som blev OK/Q8, som blev Preem.
Kooperativ är inte dumt alls.
Trots komuniststämpeln.
Personer med samma intressen bildar intresseförening.
Köper i varor en masse.
Köper till (i stort sett) självkostnadspris.
Eventuell vinst delas av medlemmarna.

Konsum körde med en catchig slogan:
"Kom med i det glada konsumgänget".
Tills någon lade till prickar över "O"et.
Gick fort.

Att kolla in brösten på barnen på tv är varken vuxet eller gubbigt, det är bara obehagligt.

Jag brukar fickrunka när jag tittar på "drillflickorna".
Är det fel?

Last edited:
Har jag missat något? Här i stan är ligger Preem och OK/Q8 bredvid varandra sedan länge, inget byte av skyltar på OK där inte...
Ber om ursäkt.
Var fel.
Preem köpte upp en hel del OK mackar här.
Blev förvirrad.
Tankar själv helst på Caltexmacken.
Sitter några plastskyltar med annat namn utanför.
Men:
Caltex är inmurat i fasaden.

BTW:
OljeKonsumenterna Kuwait är ett skitnamn.

Esso får det gärna vara för min del :D Eller Texaco, det var min favoritmack när jag var mindre då de hade världens godaste glass där...

Esso får det gärna vara för min del :D Eller Texaco, det var min favoritmack när jag var mindre då de hade världens godaste glass där...
Kollade.
Jag hade rätt.
Du också.
Gamla OK blev både Preem och OKQ8.
Preem såldes till en saudiarab.
OKQ8 ägs av OK och Q8 ihop.

Lite coolt:
Var på STENAs oljereningsanläggning för ett tag sedan.
En av cisternerna hade en gigantisk Koppartranslogga.
Mös.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...