Vad är tv-sändning värt?

Pålle skrev:
Om inte utveckligen ska gå bakåt får man tog inse att som förare i 250GP eller Superbike borde man ha möjlighet att fixa fram en sponsor som är villig att lägga 2000-4000+6% och kostnad för en banderoll för att synas i Tv-rutan...

Är vi inte intresserade av att göra motorsporten till en folksport igen!?

/Joakim

Lägg av ! Folksport kommer roadracingen aldrig att bli. Hur många är villiga inom andra sporter att dumpa sin privatekonomi bara för få utöva sin "hobby".

Rätt sätt är ju knappast att göra klass efter klass mer komersialiserad utan man borde snarare försöka hålla nere kostnaderna för den enskilde föraren.

Jag har varken sponsorer eller tid och lust att försöka skaffa...men skulle trots det vilja köra RR...men med små ekonomiska medel.

Mulles skrev:
Lägg av ! Folksport kommer roadracingen aldrig att bli. Hur många är villiga inom andra sporter att dumpa sin privatekonomi bara för få utöva sin "hobby".

Rätt sätt är ju knappast att göra klass efter klass mer komersialiserad utan man borde snarare försöka hålla nere kostnaderna för den enskilde föraren.

Jag har varken sponsorer eller tid och lust att försöka skaffa...men skulle trots det vilja köra RR...men med små ekonomiska medel.

Om 20 år kanske man inser att det gjorde nytta att man satsade lite pengar på att synas i Tv år 2005, när våra barn och barnbarn genom att intresset ökat lavinartat lyckas få Sony Ericsson att pröjsa deras EM/VM äventyr... Så resonerar jag!

/Joakim

Mulles skrev:

Det är helt klart svårt det här, å ena sidan har vi hobbyutövarna som betalar ur egen ficka och kör för att det är kul och å andra sidan har vi de riktiga storsatsarna med helt andra resurser både i fråga om talang och pengar. Det är klart att det blir intressekrockar när man börjar kommersialisera tävlingarna.
Lösningen är kanske att helt separera SM från B-förare, för att underlätta så får "hobby-A förare" klassa ner sig om de inte vill ge sig in i pengakarusellen? På så sätt så blir SM betydligt proffsigare, snyggare, bättre, når ut till fler men också mycket dyrare. Och alla hobbyåkare kan fortsätta tävla utan att gå ner på knä inför varje tävling rent ekonomiskt.

Pålle skrev:
Om 20 år kanske man inser att det gjorde nytta att man satsade lite pengar på att synas i Tv år 2005, när våra barn och barnbarn genom att intresset ökat lavinartat lyckas få Sony Ericsson att pröjsa deras EM/VM äventyr... Så resonerar jag!

/Joakim

Det är förståeligt, precis lika förståeligt som att Mulles resonerar som han gör.

Chris Ash skrev:
Lösningen är kanske att helt separera SM från B-förare, för att underlätta så får "hobby-A förare" klassa ner sig om de inte vill ge sig in i pengakarusellen? På så sätt så blir SM betydligt proffsigare, snyggare, bättre, når ut till fler men också mycket dyrare. Och alla hobbyåkare kan fortsätta tävla utan att gå ner på knä inför varje tävling rent ekonomiskt.

Fast det är ju en av detaljerna i detta som är intressant och kul...att man även som mediokert satsande A-förare skall kunna mäta sig med bättre och hårdare satsande förare.

Men,men...jag skall inte oponera mej mer i denna fråga utan får väl inse att det finns andra klasser för oss som inte har RR som vårt ENDA intresse eller inte har pengar/sponorer nog för att köra i vilken klass vi vill.

Mulles skrev:
Fast det är ju en av detaljerna i detta som är intressant och kul...att man även som mediokert satsande A-förare skall kunna mäta sig med bättre och hårdare satsande förare.

Men,men...jag skall inte oponera mej mer i denna fråga utan får väl inse att det finns andra klasser för oss som inte har RR som vårt ENDA intresse eller inte har pengar/sponorer nog för att köra i vilken klass vi vill.
Jojoo, men nu behöver du inte köpa en banderoll om du inte vill. :pannkyss

Mulles skrev:

Jag är helt enig med dig i det avseendet, jag säger heller inte att mitt förslag är perfekt.

För att presentera möjligheten med en banderoll för en sponsor är det ju nödvändigt att kunna tala om hur mycket den kommer att exponeras. Vad finns det att säga om detta?

Synd att 125R inte fick vara med,finns det inte en risk att yngre lovande förare hoppar över 125R och går direkt till 250R när reklamläget ser ut som det gör?

Tc skrev:
Synd att 125R inte fick vara med,finns det inte en risk att yngre lovande förare hoppar över 125R och går direkt till 250R när reklamläget ser ut som det gör?

Man får väl börja i mindre steg. Dessutom finns ju bara en viss mängd sändningstid. För korta inslag blir oftast inte så bra för helheten.
Får vi till bra sändningar blir det lättare att hitta pengar/tid även för de andra sm-klasserna.

oFFkeFF skrev:
Man får väl börja i mindre steg. Dessutom finns ju bara en viss mängd sändningstid. För korta inslag blir oftast inte så bra för helheten.
Får vi till bra sändningar blir det lättare att hitta pengar/tid även för de andra sm-klasserna.
Ja,man ska vara glad för den här tiden som ni kan få i tv :tummenupp vore idiotiskt att inte ta tillvara på det här tillfället.
Och korta ner inslagen för att få plats till fler klasser på samma tid är ingen bra lösning.Vi får hoppas på 10 min längre tv-tid 2006!
Tycker bara att det var synd att de yngre som vill satsa på RR inte får någon tv-tid.Det hade ju hjälpt dem att fixa sponsorer tidigt i karriären.

Nordgren :tummenupp

Tycker att dokumentet på roadracing.se angående sponsorer och TV-produktion är ganska otydligt.

Där står:

"250 cc betalar 2000 kr och för det får föraren rätt att vid en tävling sätta upp en banderroll"

"Ni kommer att få lämna in ett prioriterat önskemål om vid vilken tävling er banderoll ska vara med."

Betyder detta att en förares sponsor får vara med vid endast en deltävling för 2000 kr eller vid så många deltävlingar som sponsorn vill för 2000 kr per deltävling?

Vad innebär "gridshowen" och hur kommer den att visas i TV?

Frågor som behöver svar i kontakt med sponsorer!

Kommer denna nya TV-kanal visas i ComHem's grundutbud? Många hushåll har ju Comhem's basutbud (där EuroSport är inkluderat) och är det i detta grundutbud som denna kanal kommer startas i? Eller måste man betala för att få se kanalen?

Den går i UPC, Canal Digital och Com Hems grundutbud om jag fattat rätt, annars skulle det inte nå 900 000 hushåll.

Goodstuff skrev:
Den går i UPC, Canal Digital och Com Hems grundutbud om jag fattat rätt, annars skulle det inte nå 900 000 hushåll.
Det var det jag tänkte. Vilket är SKITBRA! Mycket lättare att söka sponsorer nu för min del. Kommer annars själv punga de där 4000kr om för att göra reklam för Sporthoj.com's RR-sektion. hehe

Goodstuff skrev:
I så fall har comhem ändrat, jag har inte den, som det är nu så måste man väl ha nåt sorts medium eller large paket för att se den. 149kr/månad för paket med expressenkanalen :näsblod

Last edited:
WASP skrev:
I så fall har comhem ändrat, jag har inte den, som det är nu så måste man väl ha nåt sorts medium eller large paket för att se den. 149kr/månad för paket med expressenkanalen :näsblod
Kommande TV-kanal...

Swedie skrev:
Kommande TV-kanal...

Den har börjat sändas i UPC iaf. De visar rätt mycket motorsport faktiskt, exempelvis engelsk go-cart
:3freak
Men det jag sett är mycket proffsigare än viasat sport. Bra produktioner och bra kommenterat.

oFFkeFF skrev:
Den har börjat sändas i UPC iaf. De visar rätt mycket motorsport faktiskt, exempelvis engelsk go-cart
:3freak
Men det jag sett är mycket proffsigare än viasat sport. Bra produktioner och bra kommenterat.
Ursäkta mig då! :) hehe

Va konstigt, vem sa kommande TV-kanal tidigare då? Men iaf hoppas den börjar sändas i Comhems grundutbud snart då!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT