Vad är tv-sändning värt?

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Vi har jobbat hårt för att få till bra tv-sändning av SM-klasserna i SM. Dessvärre är det svårt att få täckning för hela beloppet.

Frågan är om det för förarna i SM-klasserna är värt att betala 800kr utöver anmälningsavgiften för att få tv-sänding.

Detta för en produktion som är betydligt bättre än tidigare år. Det kommer att vara OB-buss på plats. Kanalen är en ny startad kanal sänds via UPC, Com Hem samt Canal Digital. Kanalen når 900.000 hushåll dvs minst 2 miljoner potentiella tittare.

Kom gärna med era synpunkter

jag själv vet inte vad de e värt jag kör inte heller (än) :rolleyes:

men jag vet att jag skulle vilja se det :yoparty

Hur mycket är det som saknas? Skulle det gå göra en modell där de som vill titta på också kunde vara med å bidraga?

Nordgren skrev:
Vi har jobbat hårt för att få till bra tv-sändning av SM-klasserna i SM. Dessvärre är det svårt att få täckning för hela beloppet.

Frågan är om det för förarna i SM-klasserna är värt att betala 800kr utöver anmälningsavgiften för att få tv-sänding.

Detta för en produktion som är betydligt bättre än tidigare år. Det kommer att vara OB-buss på plats. Kanalen är en ny startad kanal sänds via UPC, Com Hem samt Canal Digital. Kanalen når 900.000 hushåll dvs minst 2 miljoner potentiella tittare.

Jag har hört av en superbike förare att hela serien skall tv-sändas i år...
stämmer det? :confused:

Bennybåge skrev:
Jag har hört av en superbike förare att hela serien skall tv-sändas i år...
stämmer det? :confused:
STCC ja. Inte övriga SM'et väl?

Tycker summan låter OK. Men skulle vara kul att höra ett möjligt upplägg. Skulle det bli en sorts gridshow med förarintervju?

Swedie skrev:
STCC ja. Inte övriga SM'et väl?

Tycker summan låter OK. Men skulle vara kul att höra ett möjligt upplägg. Skulle det bli en sorts gridshow med förarintervju?

Jo, Superbike i SM var det som gällde.

Nä, inte för mig som privatförare utan spons.
Det skulle iofs vara kul att se på TV men att pröjsa för det, nej tack.
På något sätt känns det konstigt att sända något som ingen vill se, bara för att de personer som visas på tv betalar för det.

Victor skrev:
På något sätt känns det konstigt att sända något som ingen vill se, bara för att de personer som visas på tv betalar för det.

Men du kör väl inte i Superbike? För det var väl det som gällde?

Edit:Eller jaha, SM-klasserna, är det 125 R, 250 R och NSB?

Vilken kanal är det?

Jag har skaffat Viasat Sport för att kunna se STCC :)

Steny skrev:
800:- är små potatis. En halv ren

För andra är det nästan hela månandslönen, för studiemedlet är väl på 950kr.

Det är mycket riktigt små potatis i förhållande till anmälnings avgiften i STCC men SM kommer inte få så mycket publik som STCC (om nu förarna ska betala mer för att det är mycket publik...)

Victor skrev:

Känns inte som inte någon vill se det. Det är nog fler som gärna ser motorsport.
Det är väldigt få evenemang som inte betalar för sina produktioner. STCC betalar Formel1 betalar tv kanelerna för med det är ett ev få.

Chris Ash skrev:
Men är det bara NSB eller är det fler klasser vi pratar om. I klartext, ska jag betala 800kr extra/race också? :)

SM-klasser som går ihop med rr-sm är Superbike, 125cc & 250cc
Och det är bara de som ska betala extra i så fall. Men om förarna inte är med och betalar blir det inget.

Det som var förra året lyckas jag inte få in pengar till, det höll dessvärre inte klass för att jobba in sponsorer på.

Det kan tillägas att om det inte blir något i år bedömmer jag möjligheterna att det blir till nästa år som mycket små. Jag kommer inte lägga ner det jobb som är gjort ett år till i alla fall.

Nordgren skrev:
SM-klasser som går ihop med rr-sm är Superbike, 125cc & 250cc
Och det är bara de som ska betala extra i så fall. Men om förarna inte är med och betalar blir det inget.

Det som var förra året lyckas jag inte få in pengar till, det höll dessvärre inte klass för att jobba in sponsorer på.

Det kan tillägas att om det inte blir något i år bedömmer jag möjligheterna att det blir till nästa år som mycket små. Jag kommer inte lägga ner det jobb som är gjort ett år till i alla fall.

Ok tack för klargörandet. Det tål att tänkas på, jag borde ju vara med en hel del i rutan när jag blir varvad ;)

Nordgren, jag betalar gärna 800kr! Kan du inte skicka ut ett papper till alla som ska köra NSB i år?

jag står över i år, men kör igen nästa år
men jag uttalar mig ändå, visst tar det på kassan, men svaret är JA

800kr/race, eller 800kr för 5 sm-race?
800 för 5 race solklart, en budget 4000kr känns lite tyngre men är inte omöjligt heller.

Nordgren skrev:

Känns ju inte som att förarna ska betala det?
SVT är public service - har de någon gång i modern tid varit på en roadracingtävling?? Tror knappt Arne och gänget vet hur en hoj ser ut..
Det här är ett evigt dilemma för små sporter.. Tyvärr visat ju SVT mest hockey och fjollboll...

/JPS

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...