Vad är trim?

Precis som Dr. Bike sa så kommer trimma från engelskans "Trim" och betyder optimering (eller finjustering om man så vill), dvs. att man tar något ur sitt ursprung och förbättrar det på ett eller annat sätt. I ett motoriskt samband så får det nog anses som att om man tar en motor från fabrik och utför något som höjer effekten, alternativt vridmomentet, så har man trimmat. PunGt.

newstead skrev:
Precis som Dr. Bike sa så kommer trimma från engelskans "Trim" och betyder optimering (eller finjustering om man så vill), dvs. att man tar något ur sitt ursprung och förbättrar det på ett eller annat sätt. I ett motoriskt samband så får det nog anses som att om man tar en motor från fabrik och utför något som höjer effekten, alternativt vridmomentet, så har man trimmat. PunGt.
höjning av vridmoment = höjning av effekt.

sålänge den inte varvar mindre, men då har du misslyckats rätt så rejält.

Hoho, RF_Racing i toppform. Han må vara otroligt korkad och oförmögen att förstå vad folk skriver, men han levererar tamigfasen roliga trådar där han gång på gång idiotförklarar sig själv. :rofl :corn

ang trim??!!

Oddjob skrev:
höjning av vridmoment = höjning av effekt.

sålänge den inte varvar mindre, men då har du misslyckats rätt så rejält.

jobbar i en mc/moppe butik..
Långa näsan brukar glida förbi med sina mc´s och street cars med blixt ljus och sirener.. hade en liten diskusion med en av dom han skrattade gott köpte större /"trim" förgasare,drev,luftfilter,avgasystem och tänd modul till sin sons moppe....?!

frågade artigt om inte det var trim.. hans svar var att en 45km moppe var reggad och man inte fick röra motorn men krinliggande delar var helt ok.. men man får inte köra fortare än 45kmh + 10%...
så länge bullernivå och miljö lagarna kunde hållas... :P
jag skrattade lite och svor att jag skulle hålla det för mig själv men kunde inte låta bli nu!!! hehehe

vet ju inte om detta var hans tolkning eller lagen
men han är en av dom goa coppsen i den lilla staden där jag drar omkring....

fråga??

vad var tanken med tråden först?? egentligen bara prata eller komma sanningen närmre :confused:

gillar tråden ändå.. trimma är ett grovt ord själv använder jag det bara när jag bygger modifierar orginalet till en bättre funktion men inte när jag får bitarna att passa ihop.."bluprinta" var det någon som kallade det.. inte F_n trimmar man när man byter munstycke... eller flyttar tänningen

_JONY_ skrev:
vad var tanken med tråden först?? egentligen bara prata eller komma sanningen närmre :confused:

gillar tråden ändå.. trimma är ett grovt ord själv använder jag det bara när jag bygger modifierar orginalet till en bättre funktion men inte när jag får bitarna att passa ihop.."bluprinta" var det någon som kallade det.. inte F_n trimmar man när man byter munstycke... eller flyttar tänningen

Jo.. När du justerar tändningen så trimmar du den... Om den går bättre då än den gör i orginal utförande :tummenupp

Thermal skrev:
Nej, jag fattar inte varför. Förklara gärna.

Den som vänta på något gott...

Solid snake skrev:
Ey mannen det går inte, han har ingen hjärna! Ey yo! Ey yo! Ey yo!

:gnissla

Ey yo? Moget... Det vore ganska bissart om jag inte hade nån hjärna...

Tuna - Man justerar befintliga delar, tex ställer tändning, fixar med munstycken...

Trimma - Man går in för att öka effekten betydligt tex byte av inre delar i motorn, turbo, osv osv... Säg 10% ökning minst...

så tänker jag iaf

:huvet

Bifogat

• capacity.jpg
    capacity.jpg
    15.7 KB · Visningar: 36
  • negative9.jpeg
    negative9.jpeg
    26.7 KB · Visningar: 79
  • Improper use of internet.jpg
    Improper use of internet.jpg
    7.4 KB · Visningar: 78
Vargen2k skrev:
Tuna - Man justerar befintliga delar, tex ställer tändning, fixar med munstycken...

Trimma - Man går in för att öka effekten betydligt tex byte av inre delar i motorn, turbo, osv osv... Säg 10% ökning minst...

så tänker jag iaf

Tuning och trim = samma sak. Bara olika språk....

Se mitt tidigare inlägg.

Vargen2k skrev:

så tänker jag iaf
Tuna är en fisk, svenskt ord för tuna är: tonfisk.

Tro det eller ej.

Thermal skrev:
Hoho, RF_Racing i toppform. Han må vara otroligt korkad och oförmögen att förstå vad folk skriver, men han levererar tamigfasen roliga trådar där han gång på gång idiotförklarar sig själv. :rofl :corn
Ja jisses det verkar inte finnas några gränser alls, fysikens lagar gäller tydligen inte.

Men roligt är det :hihi

GSXR1100R skrev:
Ja jisses det verkar inte finnas några gränser alls, fysikens lagar gäller tydligen inte.

Men roligt är det :hihi

Ni vet om att förmågan att kunna vara rolig tyder på hög EQ... Fysikens lagar? Jorden var platt för 1000år sedan... Då var det ett faktum... Men saker förändras!

Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen