Vad är "SportHoj"?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Igår lurade jag med sambon till TouringButiken, kvällsöppet. Naturligtvis passade jag på att provköra några hojar som fanns där. Bland annat en KTM SuperDuke 990 :tummenupp :tummenupp
Under min provtur kom det några bekanta och pratadet med tjejen. Min Stina som inte är det minsta MC intresserad säger då till kompisarna. Skulle jag köpa en hoj, så skulle det vara en sådan där sporthoj. Min haka for i backen. VA! :va :va
Ja, en sådan där med lite grövre däck så man kan åka på skogsvägar, när man ska fiska till exempel.

Jag förklarade vad en sporthoj va.
Vad då sport? En raket med massa plast på, sa hon med ett fnysande. Det är väl mer sport att åka på något som liknar en Cross, Det blir man ju svettig av har jag sett, sa hon.
:7peta
Mina argument tog slut. Insåg att hon hade faktiskt en poäng i det hon sa.
Va fan är en SportHoj?
Allting man bedriver sin fritid på?
Något man kan tävla med?
Är man bara konservativ och dumgrå? :gnissla
Eller?

svaret på din fråga är : ja :tummenupp

Mats757 skrev:
2196337 Igår lurade jag med sambon till TouringButiken, kvällsöppet. Naturligtvis passade jag på att provköra några hojar som fanns där. Bland annat en KTM SuperDuke 990 :tummenupp :tummenupp
Under min provtur kom det några bekanta och pratadet med tjejen. Min Stina som inte är det minsta MC intresserad säger då till kompisarna. Skulle jag köpa en hoj, så skulle det vara en sådan där sporthoj. Min haka for i backen. VA! :va :va
Ja, en sådan där med lite grövre däck så man kan åka på skogsvägar, när man ska fiska till exempel.

Jag förklarade vad en sporthoj va.
Vad då sport? En raket med massa plast på, sa hon med ett fnysande. Det är väl mer sport att åka på något som liknar en Cross, Det blir man ju svettig av har jag sett, sa hon.
:7peta
Va fan är en SportHoj?
Något man kan tävla med?
Eller?

Nått som det tävlas med. Men för enkelhetensskull delar vi inte det i Sporthojar och crossar.

sporthoj
touringhoj
naken hoj
crosshoj
endurohoj
fighter
motard

var går gränserna.................... :D

Allt som toppar närmare 300 inom 10sek, allt annat =bortkastad tid

Det finns en bra och enkel definition....

Alla hojar med försäkringsklass 7 eller högre är en sporthoj...

....enligt svenska försäkringsbolag iaf.

tokmaa skrev:
2196447 Allt som toppar närmare 300 inom 10sek, allt annat =bortkastad tid

Jaha..... det enda kravet är alltså att den har respirator?

nåt man kan gasa helvete med.. knäskrapa, dra på slangen 200+..

det tycker jag inte man kan med varken harley eller motard, och forumet borde som det är nu döpas om till "sportig körstil oavsett hoj" eller nån vettig synonym. Tycker varken hornet, ktm eller nåt annat som inte är sporthoj i mina ögon hör hemma, men men. Finns ju harley och goretex-killar här också :pannkyss

I min värld är t.ex en KTM 450 EXC-enduro betydligt mer sport än en run-of-the-mill-R1 eller en gammal GSXR1100.

Din tjejs definition tycker jag var grym, blir man svettig så är det en sporthoj, annars inte.

sgtpepper skrev:
2196707
Din tjejs definition tycker jag var grym, blir man svettig så är det en sporthoj, annars inte.

Ja då så... det är nog där det ligger, hemligheten bakom en sporthoj.

Svettig i pannan av fysisk ansträngning= Sporthoj. :tummenupp

Åka i 300 med repiratorslangar hängande och dinglande runt hjulen, eller för den delen, åka på en blysläde utan bromsar.
Ja då blir man nog svettig på grund av andra orsaker..... :yoparty :yoparty

Sport = Tävling, sporthoj är därmed en motorcykel gjort att kunna tävlas med. YZF-R6 brukar man se i resultatlistorna, men inte HåååDee.

Case closed.

Om flickvänner tror att den gängse definitionen av sporthoj är enduro eller cross så är dom ganska ensamma om den uppfattningen, även om den inte behöver vara så fel. Men dom kommer orsaka en o annan missuppfattning. :3freak

Att köra farsans px200e kan vara rätt svettigt imellanåt. Farligare fordon har sällan skådats, men är det en sporthoj?

Mats757 skrev:
2196337...
Va fan är en SportHoj?
Något man kan tävla med?
Eller?

BigPhil skrev:
2196493 Vet ej, men de tillverkas inte av Harley Davidsson iaf :hihi

P
Pejo skrev:
2196973 Sport = Tävling, sporthoj är därmed en motorcykel gjort att kunna tävlas med. YZF-R6 brukar man se i resultatlistorna, men inte HåååDee.

Nu brukar jag inte definiera min H-D som en sporthoj, min definition av en SH är en maskin som någon tävlar med, AKTIVT oavsett tävlingsform. :yoparty
Ett gammalt amerikanskt talesätt är: "If you have two of them, race them." Och Harley Davidson användes tidigt till tävling, hillclimb, dirttrack med mera. H-D har väl fortfarande hastighetsrekordet på Bonneville Salt Flats? Var Harley Davidson ursporthojen? Husqvarna hade i och för sig varit världens äldsta mc-tillverkare om inte Cagiva hade köpt upp dem (tror det var C.)

I vilket fall som helst har din flickvän helt rätt i sitt resonemang... :tummenupp

Kör försiktigt i sommar när väl värmen kommer, det finns en risk att många på hoj blir som kor på grönbete. :cdevil

Ride On! Uffe

IronMike skrev:
2196547 nåt man kan gasa helvete med.. knäskrapa, dra på slangen 200+..

det tycker jag inte man kan med varken harley eller motard, och forumet borde som det är nu döpas om till "sportig körstil oavsett hoj" eller nån vettig synonym. Tycker varken hornet, ktm eller nåt annat som inte är sporthoj i mina ögon hör hemma, men men. Finns ju harley och goretex-killar här också :pannkyss

:hej

you have entered is too short. Please lengthen your message to

Sporthoj är klass 7, inget annat. Sporthoj är inte samma sak som racehoj för övrigt, vilket främst mopedkillar i medelåldern verkar tro.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka