Vad är "SportHoj"?

Det är ju upp till var och en att tycka vad man vill men jag upprepar vad jag sagt i en annan tråd.

Besserwisser skrev:
1773494 Enligt mitt sätt att se det så kan man enkelt jämföra med bilvärden, Vad är en sportbil? Ja inte fan är en folkracebil en sportbil bara för att man använder den för att tävla med! Inte heller blir Ford Focus en sportbil för att man tävlar i WTCC. En bil blir inte en sportbil för att man tävlar med den eller trimmar den så enkelt är det. Hur gammal en bil är avgör inte heller om det är en sportbil eller inte, en Porsche 911 är och kommer alltid att vara en sportbil oavsett hur gammal den är. Samtidigt så kan en SAAB 900/93 aldrig bli en sportbil oavsett hur många kjolar man skruvar på den och hur mycket den trimmas.

Vad är det då i mitt synsätt som är en sporthoj? Knappast en Speedway, isracing, trial-hoj eller ens motard. En sporthoj det är en gatanpassad RR-hoj som man prioriterat prestanda på framför komfort och massa praktiska finesser. Nu skulle jag kunna röra upp många känslor genom att rabbla massa hojar som är och inte är sporthojar i mina ögon men det undviker jag nog. :censored

Trådskaparen frågade efter varför det kallas sport-hoj, varför kom namnet till?
Inte vad ni tycker är och inte är en sporthoj och varför eller hur.
Jag blev nyfiken själv nu :)

Sun King skrev:
2197021 I vilket fall som helst har din flickvän helt rätt i sitt resonemang... :tummenupp

Resonemanget är rätt ur ett logiskt perspektiv - men definition delas inte av så många vilket kommer att leda till missförstånd och det kommer att vara hennes eget fel, tyvärr.

Endurohojjar är sporthojar rent logiskt - ingen kallar dom sporthojjar, utan endurohojjar. Vill man vara envis och försöka övertyga sin omvärld om att man har rätt, så går det ju att göra, men ingen kommer att hålla med en.

Pejo skrev:
2196973 Sport = Tävling, sporthoj är därmed en motorcykel gjort att kunna tävlas med. YZF-R6 brukar man se i resultatlistorna, men inte HåååDee.

Harley Drags, Harley Break-Out <--- Tävlingsklasser för enbart HD. Det tävlas med dem och de syns i resultatlistorna. Tror du får komma med en bättre definition. :)

Pejo skrev:
2197271 Resonemanget är rätt ur ett logiskt perspektiv - men definition delas inte av så många vilket kommer att leda till missförstånd och det kommer att vara hennes eget fel, tyvärr.

Endurohojjar är sporthojar rent logiskt - ingen kallar dom sporthojjar, utan endurohojjar. Vill man vara envis och försöka övertyga sin omvärld om att man har rätt, så går det ju att göra, men ingen kommer att hålla med en.

Du haaaar så fel! Endurohojjar=uthållighetshojjar och inget annat. :tungan

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...