Vad är skillnaden på ett 190 däck och 180däck förutom bredden.

• Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date

mojja83

Guest
Kan man montera ett 190 däck på en hoj och fälg som har orginal 180bredd?

Om ja vad uppnår man med det?

// Mojja.

Kan kan man, men som jag förstått det så kan väl hojen bli mer tungstyrd av ett bredare däck, inget som jag vet med säkerhet dock, bara så som jag har läst/förstått det.

Jag hade 180 däck på min suzuki k3 istället för 190. Bytte till 190däck och tyckte hojjen blev betydligt tyngre o svänga med men kändes stabilare i högre farter.

Kan kan du, då kan nog kränga på 225/35R17 bildäck också. Men ett 190-däck är gjort för en 6-tumsfälg, och 180-däck är gjorda för 5,5-tumsfälgar, dvs däcket får helt fel profil och hojen får sämre väghållning.

Det är så att jag fått tag i ett par puckar till hojen till bra kurs men gisslet är att bakhjulet är 190.55.17 orginal på min cykel 180.55.17

Så hojen kommer kännas lite tungstyrd men vara mer högfartsstabil?

Det är inga problem att montera ett 190 däck på cykel och fälg som orginal är gjort för ett 180 brett däck?

Kan kan du, då kan nog kränga på 225/35R17 bildäck också. Men ett 190-däck är gjort för en 6-tumsfälg, och 180-däck är gjorda för 5,5-tumsfälgar, dvs däcket får helt fel profil och hojen får sämre väghållning.

Sämre väghållning är något man inte vill ha. Med tanke på det jag sett dig skriva tidigare så förstår jag att du vet vad du talar om.

Inget köp för min del! Tack för svar:)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...