Vad är hyfs på vägen?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
De flesta är överens om att 30 utanför dagis och skola är heligt.

Men vad tycker du i övrigt är ett schysst sätt att köra hoj på?

Jag börjar väl då!!

1. Köpa helsystem och självklart använda detta utan db-killer
2. Lära sig att köra på bakhjulet
3. Lära sig att köra om trots mötande trafik helst i 200+ på 70 väg
4. Stoppies är ju ashäftigt
5. Den klassiska fuck you burnouten är ett måste vid varje hak eller där kjoltyg finns.
6. Allt ovanstående ska ju självklart utföras iklädd foppa tofflor shorts och linne annars är man lixom inte en riktig biker!!!!

Ja jag ser ju att jag gett denna tråd den ulltimataste starten fyll gärna i om ni tycker något saknas!

Last edited:
Vi kommer alltid att vara hatade av många.

men att komma hem efter en tur där folk vinkat glatt är nog ett bra bevis på att vi inte misskötte oss allt för mycket.

Men det viktigaste är att kunna vicka på tårna i sin egen säng när man somnar.

birna iväg från rödljus är oxå viktigt att kunna :tummenupp
Det ska vara så bilarna bakom inte ser nått förrens det blivit rött igen :rock

"Vad kan jag, vad får jag, vad bör jag?" var mantrat på körskolan, inte så dumt egentligen.

Att vara väldigt tydlig med sina avsikter, när man ska svänga osv. Hålla ordentligt avstånd, särskilt när man kör om. Försöka hålla nere ljudnivån i tätbebyggt område. Bomba bara på "rätt" sträckor, samma gäller allt med wheelies och stoppies.

Det är inte särskilt kul men det är inte särskilt svårt heller.

"Vad kan jag, vad får jag, vad bör jag?" var mantrat på körskolan, inte så dumt egentligen.

Att vara väldigt tydlig med sina avsikter, när man ska svänga osv. Hålla ordentligt avstånd, särskilt när man kör om. Försöka hålla nere ljudnivån i tätbebyggt område. Bomba bara på "rätt" sträckor, samma gäller allt med wheelies och stoppies.

Det är inte särskilt kul men det är inte särskilt svårt heller.

Menar du på allvar att du lyssnade på jönspellen som stod och föreläste om trafiksäkerhet på körskolan? Vad fan vet han lixom gubbarna brukar vara helt senila och har bara haft sitt mc-kort i 3 decenium inte fan vet han något om mc körning:7peta

Kan nämna en grej bara, alternativ till att göra en flygande omkörning i 200km/h

Släpp på gasen
Lägg dig snett vänster bakom bilen så den kan se dig i vänsterbackspegel (lämpligt avstånd är ej 1m)
Ligg kvar tills du ser att bilförarn sett dig, eller iaf ett par sekunder
Kör om och slicka för fan inte bilens sida utan ta ut en 2m eller så mycket det går

Vill man vara riktigt hyfsad använder man även blinkers, men det är onödigt så länge man är tydlig och inte kör som ett jävla mähä (ryckigt)

Kör oftast om så nuförtiden, ger en nån extra sekund att läsa av situationen också.

När jag kör skyltad hastighet så brukar jag hålla mig till höger i min fil för att släppa förbi snabbare fordon här i norr. (Åkgräsklippare, mopeder, traktorer mm.)

När det finns folk som gärna åker runt o tokvarvar med öppna avgassystem i tätbebygda områden är bara ett bevis på att körkorkortsåldern bör höjas = mognad.
Såna saker gör garanterat att oppinionen bara växer. Det är supernajs med avgasljud. Men det tycker inte alla. Hänsyn.

Jaja,,moralgubbe . Jag har vart med ett tag och har tonårsbarn, så jag har predikat för döva öron förr. :) :banana

Menar du på allvar att du lyssnade på jönspellen som stod och föreläste om trafiksäkerhet på körskolan? Vad fan vet han lixom gubbarna brukar vara helt senila och har bara haft sitt mc-kort i 3 decenium inte fan vet han något om mc körning:7peta

Jönspellarna på trafikskolan jag körde på var sköna lirare. :D Båda hette Lasse, vilket var en extra bonus får då behövde man bara lära sig ett namn. \o/

Meeen, för att åteknyta till tråden, inte köra så aggresivt, och undvika att överraska andra trafikanter.

Jag börjar väl då!!

2. Lära sig att köra på bakhjulet

4. Stoppies är ju ashäftigt
1. Stoppies är grymt skön när man får lite längd på dom.

2. Ser inget större fel i att ägna sig åt någon av ovanstående aktiviteter (åka på bakhjulet eller göra stoppies) om man har koll och kan sin sak. SAMT har koll på trafiken och inte är direkt ivägen.

:tungan

Hyffs är när man har en collitchtröja med klubbnamn på när man tjör.

Jag tycker att ett sjysst körsätt är att hålla höger för att lämna plats för mötande under omkörning i skymda kurvor. På onsdagar.

Ett schysst sätt är att strunta i att använda blinkers, detta gör att bilisterna måste tänka en extra gång och detta gör att de saktar ner och blir extra tröga :yoparty

När det finns folk som gärna åker runt o tokvarvar med öppna avgassystem i tätbebygda områden är bara ett bevis på att körkorkortsåldern bör höjas = mognad.
Såna saker gör garanterat att oppinionen bara växer. Det är supernajs med avgasljud. Men det tycker inte alla. Hänsyn.

Jaja,,moralgubbe . Jag har vart med ett tag och har tonårsbarn, så jag har predikat för döva öron förr. :) :banana

Tack för påminnelsen! Jag glömde för ett ögonblick att alla äldre alltid visar hänsyn. Hur resonerar du kring HD-åkarna som för lagom mycket liv? De brukar inte direkt vara under 30..

Själv tillämpar jag Ecodriving i form av uppfällda/bortplockade passagerarfotpinnar = mindre luftmotstånd. Man måste ju tänka på miljön. :rolleyes:

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!