Vad är högerregeln?

Ja du, nog känner man igen sig, först blir man rädd och sen förbannad.

Jag har kört hoj i ca 20 år och när jag kör på gata utgår jag ifrån att jag är genomskinlig och att alla andra är idioter.

Visst hade det varit trevligt om folk följde enkla trafikregler och körde aktivt och fokuserat, men det tycks vara en utopi.

Ganak roligt när man kommer till ett övergångsställe. Då stannar man lugnt å fin så folk kan gå över. Antingen kollar de ilsket på en eller så kollar de åt andra håller och glömmer att kanske någon bakom mig kommer i full gas och tänker köra om. Borde det inte finnas körkort för både gående och framförallt cyklister :tummenupp

anja skrev:
jag har en bättre regel. den går ut på att oavsett vem som är höger eller vänster, så är det jag som ska fram först. den regeln har funkat bra hittils.
Den regeln finns tyvärr folk som tillämpar :mad:

anja skrev:
jag har en bättre regel. den går ut på att oavsett vem som är höger eller vänster, så är det jag som ska fram först. den regeln har funkat bra hittils.

Ironi hoppas jag. Man skall visa ett sportsligt uppträdande i trafiken ju :7peta

Man har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter :D

Dvs, bilister är skyldiga att lämna oss hojåkare företräde :fakta ;)

Bikerbitch skrev:
Vad är det som folk inte förstår med högerregeln?
Kommer det fordon ifrån höger skall man stanna [såvida man inte är på huvudled eller i rondell] Ser man ingenting eller vet inte om det kommer ett fordon bör man stanna o titta lite innan man kör ut.

Jag möttes bara av en röd front idag. En äldre herre i 70-80 årsåldern hade tydligen inte stannat och tittat sig för innan han bestämde sig för att svänga höger. Jag låg visserligen rätt så långt till vänster, berodde på att det stod 20 tal bilar till höger. Panikbroms, däckskrik, syrran kastar sig på tutan [hon är argare än mig i trafiken trots att hon sitter som passagerare... :rolleyes: ]
Jag är läskigt lugn. Funderar på om jag ska gå ut och prata med honom, men vad hjälper sånt.. Körde vidare istället..

Jag körde lite väl fort för just den gatan med tanke på alla bilarna.
Men jag finner det ändå lustigt att man bara kör rakt ut utan att ens titta sig för om det kommer någon ifrån höger. Hoppas inte gubben fick en hjärtattack bara, inte varje dag man får bromsa in sådär och hoppas på att bilfan stannar innan man nosar på den mötandes front..

Kör försiktigt därute! :Bugar

Det enda sättet jag får ihop historien ovan är om du körde på huvudled. Jag tolkar nämligen din berättelse som att han kom från höger. Läser jag fel?

Högerregeln är puckad. Faktum är att det är ganska sällan jag har koll på om jag kör på en huvudled eller ej. Är min väg större och jag närmar mig en t-korsning så borde folk därifrån ha väjningplikt..men nej vi skapar en regel som ingen följer för det kräver att man har mer koll på vägskyltar än trafiken.

Svängningsregeln däremot är vettig.

Flamebait?

Bikerbitch skrev:
Vad är det som folk inte förstår med högerregeln?
Kommer det fordon ifrån höger skall man stanna [såvida man inte är på huvudled eller i rondell] Ser man ingenting eller vet inte om det kommer ett fordon bör man stanna o titta lite innan man kör ut.

Jag möttes bara av en röd front idag. En äldre herre i 70-80 årsåldern hade tydligen inte stannat och tittat sig för innan han bestämde sig för att svänga höger. Jag låg visserligen rätt så långt till vänster, berodde på att det stod 20 tal bilar till höger. Panikbroms, däckskrik, syrran kastar sig på tutan [hon är argare än mig i trafiken trots att hon sitter som passagerare... :rolleyes: ]
Jag är läskigt lugn. Funderar på om jag ska gå ut och prata med honom, men vad hjälper sånt.. Körde vidare istället..

Jag körde lite väl fort för just den gatan med tanke på alla bilarna.
Men jag finner det ändå lustigt att man bara kör rakt ut utan att ens titta sig för om det kommer någon ifrån höger. Hoppas inte gubben fick en hjärtattack bara, inte varje dag man får bromsa in sådär och hoppas på att bilfan stannar innan man nosar på den mötandes front..

Kör försiktigt därute! :Bugar

Jag förstår inte =) Varför ska gubben titta åt höger om han kör åt höger? Du kom väl från vänster? Och om det var högerregeln där så var det väl ändå du som inte förstår den? Eller..jag är förvirrad.

eisbaer skrev:
Högerregeln är puckad. Faktum är att det är ganska sällan jag har koll på om jag kör på en huvudled eller ej. Är min väg större och jag närmar mig en t-korsning så borde folk därifrån ha väjningplikt..men nej vi skapar en regel som ingen följer för det kräver att man har mer koll på vägskyltar än trafiken.

Svängningsregeln däremot är vettig.

Flamebait?
Vad snackar du om här egentligen :va

Skulle folk varje korsning göra någon form av godtycklig bedömning av vem som kör på den "största" vägen och sedan gasa sig rätt fram?? Självklart blir det kaos om inte alla följer högerregeln. Vi i Sverige är skrämmande dåliga på den punkten, jämför exempelvis med Norge.

mb skrev:
Vad snackar du om här egentligen :va

Skulle folk varje korsning göra någon form av godtycklig bedömning av vem som kör på den "största" vägen och sedan gasa sig rätt fram?? Självklart blir det kaos om inte alla följer högerregeln. Vi i Sverige är skrämmande dåliga på den punkten, jämför exempelvis med Norge.

I en T-korsning så är det väl förhållandevis lätt att avgöra vem som kör på den större vägen. I en korsning kan man väl köra med skyltar. Alla följer defenitivt inte högerregeln, speciellt på mindre vägar i förorten. Kan inte påstå att det är kaos där jag kör heller.

eisbaer skrev:
I en T-korsning så är det väl förhållandevis lätt att avgöra vem som kör på den större vägen. I en korsning kan man väl köra med skyltar. Alla följer defenitivt inte högerregeln, speciellt på mindre vägar i förorten. Kan inte påstå att det är kaos där jag kör heller.
Att inte följa högerregeln innebär brist på respekt för sina medtrafikanter. Det är heller inte alltid lätt att avgöra vem som kommer på den större vägen pga synvillor, gränsfall m.m. Sen vet jag inte vad du menar med kaos, men det är inte för inte som trafikförsäkringen är högre i Stockholm.

Bikerbitch skrev:
Jag möttes bara av en röd front idag. En äldre herre i 70-80 årsåldern hade tydligen inte stannat och tittat sig för innan han bestämde sig för att svänga höger. Jag låg visserligen rätt så långt till vänster, berodde på att det stod 20 tal bilar till höger.
Jag förstår heller inte det här. :confused:
Om han svänger höger så kan det väl rimligtvis inte komma någon från hans högersida som han behöver ta speciell hänsyn till?
Om du då hamnar front mot front mot honom och samtidigt säger att du höll rätt så långt till vänster så betyder det väl att du (eller kanske han) var ute på fel körbana?
Oavsett så förstår jag inte hur högerregeln kan tillämpas om man svänger höger?

mb skrev:
Att inte följa högerregeln innebär brist på respekt för sina medtrafikanter. Det är heller inte alltid lätt att avgöra vem som kommer på den större vägen pga synvillor, gränsfall m.m. Sen vet jag inte vad du menar med kaos, men det är inte för inte som trafikförsäkringen är högre i Stockholm.

Ja kaos för er i Östersund innebär kanske att två bilar möts på en väg men inte har jag upplevt kaos för att man struntat i högerregeln.
Det är inte lätt att avgöra om man kommer på en huvudled heller, det finns trots allt andra viktigare skyltar att ha i minnet, att dessutom behöva avgöra om det finns en väjningspliktsskylt eller linje på vägen från höger är svårt. Det är väl då det blir "kaos", när jag inte vet om det är huvudled och jag stannar fast jag inte borde och då kör nån om mig för han tror jag ska svänga medans folk samtidigt svänger ut för att de hävdar högerregeln och alla dör.

Jag kan inte påstå att jag har brist på respekt för mina medtrafikanter för att jag inte följer högerregeln blindt. Jag kanske har brist på uppmärksamhetsförmåga och minne däremot.

eisbaer skrev:
Ja kaos för er i Östersund innebär kanske att två bilar möts på en väg men inte har jag upplevt kaos för att man struntat i högerregeln.
Det är inte lätt att avgöra om man kommer på en huvudled heller, det finns trots allt andra viktigare skyltar att ha i minnet, att dessutom behöva avgöra om det finns en väjningspliktsskylt eller linje på vägen från höger är svårt. Det är väl då det blir "kaos", när jag inte vet om det är huvudled och jag stannar fast jag inte borde och då kör nån om mig för han tror jag ska svänga medans folk samtidigt svänger ut för att de hävdar högerregeln och alla dör.

Jag kan inte påstå att jag har brist på respekt för mina medtrafikanter för att jag inte följer högerregeln blindt. Jag kanske har brist på uppmärksamhetsförmåga och minne däremot.
Bara du vet vad du håller på med. Jag tycker det låter som en potentiell olycksfara att medvetet kasta sig ut mot högerregeln. Hoppas inte för många tar åt sig av dom här dumheterna.

Huvudled skyltas i varje korsning, mao så ser man ju huruvida man kör/svänger in på en huvudled.....

mb skrev:
Bara du vet vad du håller på med. Jag tycker det låter som en potentiell olycksfara att medvetet kasta sig ut mot högerregeln. Hoppas inte för många tar åt sig av dom här dumheterna.

Nej för då hoppas jag djävulen straffar deras avkomma. Herreguh

Freppa skrev:
Huvudled skyltas i varje korsning, mao så ser man ju huruvida man kör/svänger in på en huvudled.....

Ja så är det kanske.

Edit:

1.4.5 Huvudled

Märket anger att vägen är huvudled. Det sätts upp vid huvudledens början och upprepas efter varje korsning med en annan väg, om det inte av omständigheterna framgår att huvudleden fortsätter efter korsningen. Vid korsning med ägoväg behöver märket sättas upp endast om särskilda skäl motiverar det. Märket kan upprepas före eller i en korsning. Att märket skall sättas upp i vissa fall följer av 15 § 1.1.23 och 21 § 1.2.50.

1.4.6 Huvudled upphör

Märket anger att huvudled upphör. Märket sätts upp vid huvudledens slut. Till förberedande upplysning sätts märket upp med en tilläggstavla som anger avståndet.

Last edited:
eisbaer: känner du till skylten (och markeringarna i asfalten) för väjningsplikt?

Hela skiten borde revideras. Jag vet inte hur, men den funkar inte. T-korsning. Den icke svängande trafiken lämnar ju aldrig företräde och ingen förväntas göra det heller. Utom möjligen trafikskolorna. Stannar man så är risken stor att det smäller där bak. Den korsande trafiken stirrar o undrar vad fan man håller på med? Det funkar nog inte heller att t ex ta bort regeln för T-korsningar. När vägen/vägarna svänger blir det inte helt lätt. Kanske ta bort regeln helt och hårdkoda med skyltar istället?

Ett annat problem är att vårat skatteutsugande vägverk bryter mot hela klabbet. Det finns ju en skylt som talar om strax före korsning att korsande väg skall lämna företräde. (ser ut som tjock stor väg med korsande liten väg och som nybörjare ofta har svårt att förstå innebörden av) Dessa skyltar är ju överordnat högerregeln (precis som ljussignaler över skyltar o snut över ljus) Men inte sätter de upp dem där de skall sitta. VV har skitit i det i minst 20 år. Är det fel någonstans eller?

Back