Vad är högerregeln?

#Olsson# skrev:
Ja då tar vi den då. Vad betyder orange blink i korsning? Första rätt svar vinner. Priset är en bugning-smily och REEESPEKT. OBS, inget kolla-upp-tjafs. Svara direkt från hjärtat.

Fråga två. Varför är att det nästan alltid glas i korsningarna när orange blink är påslaget?

På ett svarar vi att man skall iakttaga försiktighet, samt att normala trafikregler (såsom högerregel samt eventuella skyltar gäller). På fråga två bara för att folk i allmänhet inte kan köra bil.

Ett blinkande gult ljus är liktydigt med inget ljus alls, dvs övriga skyltar samt regler gäller.

Hade jag vait gubben så hade jag STANNAT innan jag hade svängt ut. Inte svänger man väl bara ut på en väg utan att se sig för?

Micke N; Alla gör vi misstag här i livet. Jag är en sådan person att jag torkar mig i arslet innan jag skiter. Ber om ursäkt. Hellre ett sånt här snesteg än att jag hoppade ur och slog gubben eller pekade finger åt han :rolleyes:

Bikerbitch skrev:
Hellre ett sånt här snesteg än att jag hoppade ur och slog gubben eller pekade finger åt han :rolleyes:
Med tanke på att de hade varit ditt fel om ni hade smällt så, ja :hihi

Bikerbitch skrev:
Vad är det som folk inte förstår med högerregeln?
Kommer det fordon ifrån höger skall man stanna [såvida man inte är på huvudled eller i rondell] Ser man ingenting eller vet inte om det kommer ett fordon bör man stanna o titta lite innan man kör ut.

Jag möttes bara av en röd front idag. En äldre herre i 70-80 årsåldern hade tydligen inte stannat och tittat sig för innan han bestämde sig för att svänga höger. Jag låg visserligen rätt så långt till vänster, berodde på att det stod 20 tal bilar till höger. Panikbroms, däckskrik, syrran kastar sig på tutan [hon är argare än mig i trafiken trots att hon sitter som passagerare... :rolleyes: ]
Jag är läskigt lugn. Funderar på om jag ska gå ut och prata med honom, men vad hjälper sånt.. Körde vidare istället..

Jag körde lite väl fort för just den gatan med tanke på alla bilarna.
Men jag finner det ändå lustigt att man bara kör rakt ut utan att ens titta sig för om det kommer någon ifrån höger. Hoppas inte gubben fick en hjärtattack bara, inte varje dag man får bromsa in sådär och hoppas på att bilfan stannar innan man nosar på den mötandes front..

Kör försiktigt därute! :Bugar

Har du testat att köra bil i Norge nån gång ?
Hela Norge har gått i samma körskola. Läraren är en extrem höger regels idkare, hela landet styrs av höger regeln. huvudled, rondel, motorväg, spelar rock n roll, kommer man från höger får man köra först. Kanske låter som ett skämnt, men om du bara visste hur mycket alvar detta är så skulle du bli rädd.
Jag jobbar i Norge, och håller på att krocka i var och varannat hörn.
Dom är helt galna. och det roligaste är, att jag bor i Strömstad, Norgehandeln här är hysterisk. Och när dom kommer hit, så tar dom höger regeln med sig.
Trafik situationen i Strömstad sommartid är helt jävla Texas !

Där jag bor är det INGEN som bryr sig om högerregeln.

Ett jävla problem egentligen.
Ska nog börja visa folket hur det ska gå till lite hårdare. Inte köra in i nån som inte lyder den såklart men.. :)

har fortfarande problem med höger/vänster, framför allt om jag ska ta vägbeskrivning av en passagerere :rodnar

Back