Vad är högerregeln?

Olsson: I T-korsningar hittar man ju "huvudleds dragning" om sådant är tillämpligt. Annars gäller högerregeln.

Bikerbitch skrev:
En äldre herre i 70-80 årsåldern hade tydligen inte stannat och tittat sig för innan han bestämde sig för att svänga höger.
Jag låg visserligen rätt så långt till vänster, berodde på att det stod 20 tal bilar till höger.
Om du kommer från hans högersida och han ska svänga höger så har inte han någon väjningsplikt för dig överhuvudtaget.

Om han håller sig på sin sida när han svänger och ni krockar på grund av att du använder lite av mötande fil, för att du ska "hålla avstånd" till de parkerade bilarna på din högersida, så är de ditt fel och ingen annans.

Kan hon inte ha skrivit fel då? Annars verkar det som sagt konstigt eftersom man inte ens korsar någon annans körbana vid en vanlig högersväng.

Freppa skrev:
Olsson: I T-korsningar hittar man ju "huvudleds dragning" om sådant är tillämpligt. Annars gäller högerregeln.

Ja visst. Jag missade en grej. Jag avsåg T-korsning, ej huvudled på någon väg och med en lämna företräde-skylt på den korsande vägen. I detta fall skall det ju vara markerat med |- på den icke svängande vägen. Så är det ibland men ofta är det helt oskylltat.

Högerregel

Blev påkörd av en bil som kom från höger,bilen körde på mig vid bakhjulet.
Polisen kom dit och sa att det var mitt fel högerreglen gäller, frågade försäkringsbolaget de sa samma sak.Vi hade ögonkontakt med varandra och jag körde ut på vänsrer körbana för att komma undan situationen körde i ca 15 kilometer ,likförbannat kör han på mig.Högerregeln gäller djävligt mycket,så är det bara.

mb skrev:
eisbaer: känner du till skylten (och markeringarna i asfalten) för väjningsplikt?

Skulle påstå att det är betydligt lättare att jämföra vägarnas storlek än att se en skylt från sidan på avstånd..

#Olsson# skrev:
Hela skiten borde revideras. Jag vet inte hur, men den funkar inte. T-korsning. Den icke svängande trafiken lämnar ju aldrig företräde och ingen förväntas göra det heller. Utom möjligen trafikskolorna. Stannar man så är risken stor att det smäller där bak. Den korsande trafiken stirrar o undrar vad fan man håller på med? Det funkar nog inte heller att t ex ta bort regeln för T-korsningar. När vägen/vägarna svänger blir det inte helt lätt. Kanske ta bort regeln helt och hårdkoda med skyltar istället?

Precis, och kanske är det därför det blir kaos när det kommer bönder (läs folk från norrland) och tillämpar den blint. Vilka dumheter.

eisbaer skrev:
Skulle påstå att det är betydligt lättare att jämföra vägarnas storlek än att se en skylt från sidan på avstånd..
Jag orkar inte kommentera :huvet

mb skrev:
Jag orkar inte kommentera :huvet

Vet du varför? Jo därför att vi har olika åsikt vilket säkert har att göra med att vi bor på helt olika platser där högerregeln används på olika sätt och det finns olika behov av den.

Bikerbitch skrev:
Vad är det som folk inte förstår med högerregeln?

Spelar väl egentligen ingen roll. Du ska ju kunna stanna för alla typer av hinder i trafiken. Att det blir smidigare om alla följde högerregeln och ger tydliga tecken att så kommer att ske är ju bara ett plus. Jag hetsar inte längre upp mig på andras dumheter... inget jag kan göra något åt ivfsh. Huvudsaken är att jag klarar mig oskadd.

Andersbrink; Jag stannade ju. Nemas problemas. En gammal raggarbil har schysta bromsar, så jag hade inga problem att stanna. Är beredd på allt.

Nu ska vi se. Jag är den gula bilen. Till höger om mig finns massa blåa bilar.
Den röda bilen är gubben. Okej, högerregeln gäller ju inte om det inte är en korsning, ber om ursäkt, vet inte vad jag tänkte med.
Men oavsett vad så skall den röda bilen ut på en större väg och han måste stanna innan för att se att det är fritt vilket denna herre inte gjorde. För då hade han inte kört ut sådär mitt framför mig.

Bifogat

• Karta.jpg
    Karta.jpg
    10.4 KB · Visningar: 38
Bikerbitch skrev:
För då hade han inte kört ut sådär mitt framför mig.
Snacka om att gubben smet runt hörnet, ser ut som han försökte hålla sig så långt till höger som det gick. Vecklade ju t.o.m. bilen på mitten för att inte ta för mycket plats. :rofl

Problemet är att väldigt många människor har köpt sina jävla körkort på postorder och har således inte en susning om vilka regler som över huvud taget finns.

Det finns ju oxo de som har noll koll åt motsatt håll, d.v.s. trots att man har väjningsplikt kommande från höger (trianglar på marken), stannar de och insisterar att man ska åka först, hehe. Jävla puckon det finns! :lol

ja har kommit på en rätt lätt sak för att avgöra om de r högerreglen el om du r på en huvudled, hur ofta kollar man efter en liten gul skylt när man kört ut på en annan väg ?
kommer du till en korsning så kolla på asfalten, är asfalten helt tom från vita sträck är det höger reglen, är där vita trianglar i korsningen från höger så har dom väjningsplikt för dig :tummenupp

Bikerbitch skrev:
Den röda bilen är gubben. Okej, högerregeln gäller ju inte om det inte är en korsning, ber om ursäkt, vet inte vad jag tänkte med.
Men oavsett vad så skall den röda bilen ut på en större väg och han måste stanna innan för att se att det är fritt vilket denna herre inte gjorde. För då hade han inte kört ut sådär mitt framför mig.
Lite lustigt att du startar en tråd där du ifrågasätter andras kunnande om högerregeln när det sen visar sig att det var du själv som inte hade full koll. :hihi
Vad menar du med att högerregeln inte gäller om det inte är en korsning? (Den gäller faktiskt även på andra ställen)
I det här fallet är det ju en korsning och högerregeln gäller där också men bara om det är någon som kommer från höger och korsar/ansluter till den andres färdväg. Vilket ingen av er gjorde.

[edit] Dessutom finns det inget som säger att han måste stanna innan han åker ut på en annan väg bara för att den är större. Är det högerregeln som gäller så är det. Har inget med storlekar på vägar att göra.

Last edited:
Bikerbitch skrev:
Andersbrink; Jag stannade ju. Nemas problemas. En gammal raggarbil har schysta bromsar, så jag hade inga problem att stanna. Är beredd på allt.

Sorry, bilen gjorde inget fel :7peta

Bort med höggerregeln och rondeller och sätt upp trafikljus överallt.
Osmidigt, javisst. Men trafikljus verkar de flesta förstå, förutom vad orange färg betyder förstås.

PULKA skrev:
hände en sådan olycka inte så långt härifrån där jag bor med tråkigt slut
då hojen klöv bilen ....alla omkom
hojen kom i runt 250 km/t

Var det den där två hojar åkte bakhjul på natten?
Två äldre personer svängde vänster utan att se hojarna (eftersom lysena var upp i himlen :kocko ).
Ena hojen klöv bilen mitt itu rätt där dom i bilen satt. Min far hade ett föredrag på polisen om den olyckan och det var visst min grannes släktingar eller nått. Tydligen ingen mysig syn på platsen.

Gustav1 skrev:
Men trafikljus verkar de flesta förstå, förutom vad orange färg betyder förstås.

Ja då tar vi den då. Vad betyder orange blink i korsning? Första rätt svar vinner. Priset är en bugning-smily och REEESPEKT. OBS, inget kolla-upp-tjafs. Svara direkt från hjärtat.

Fråga två. Varför är att det nästan alltid glas i korsningarna när orange blink är påslaget?

Back