Vad är högerregeln?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Vad är det som folk inte förstår med högerregeln?
Kommer det fordon ifrån höger skall man stanna [såvida man inte är på huvudled eller i rondell] Ser man ingenting eller vet inte om det kommer ett fordon bör man stanna o titta lite innan man kör ut.

Jag möttes bara av en röd front idag. En äldre herre i 70-80 årsåldern hade tydligen inte stannat och tittat sig för innan han bestämde sig för att svänga höger. Jag låg visserligen rätt så långt till vänster, berodde på att det stod 20 tal bilar till höger. Panikbroms, däckskrik, syrran kastar sig på tutan [hon är argare än mig i trafiken trots att hon sitter som passagerare... :rolleyes: ]
Jag är läskigt lugn. Funderar på om jag ska gå ut och prata med honom, men vad hjälper sånt.. Körde vidare istället..

Jag körde lite väl fort för just den gatan med tanke på alla bilarna.
Men jag finner det ändå lustigt att man bara kör rakt ut utan att ens titta sig för om det kommer någon ifrån höger. Hoppas inte gubben fick en hjärtattack bara, inte varje dag man får bromsa in sådär och hoppas på att bilfan stannar innan man nosar på den mötandes front..

Kör försiktigt därute! :Bugar

Är det nån regel jag har svårt för är det den. Blandar ihop höger o vänster titt som tätt. Brukar lösa sig om man kollar åt båda hållen iof.

så e det ju problemet med o köra "för fort"

gubben i det här fallet kanske redan hadde kollat hööööggeer sedan vääänsterr för att sedan köra ut ...

du vet väll att rusin inte e smidiga som nattugglor i nacken o för den delen inte i benen heller så han trodde nog att alt va grönt ..

..så kommer raketen..

hände en sådan olycka inte så långt härifrån där jag bor med tråkigt slut
då hojen klöv bilen ....alla omkom
hojen kom i runt 250 km/t

men håller med om att vissa kanske gör bättre i att parkera bilen forever o ta färdtjänst alt komunalt färdmedel

Ta det lungt där ute ... :yoparty

Bikerbitch skrev:
Vad är det som folk inte förstår med högerregeln?

Det har jag alltid undrat, när jag väl pratade med en av dom som bröt mot den (& höll på att köra över mig...)
så jag frågade om han hade hört talas om högerregeln & får till svar: JA det var ju därifrån jag KOM!! :död
(ja jag bara vände på klacken & åkte därifrån.......) :3freak

Det var 50väg. Jag låg i 50-55 ungefär. Visserligen dumt ändå, eftersom det var så tätt med bilar. Men jag vill inte påstå att han tittade. Jag var 3 meter ifrån korsningen när han körde ut.

PULKA skrev:
så e det ju problemet med o köra "för fort"
gubben i det här fallet kanske redan hadde kollat hööööggeer sedan vääänsterr för att sedan köra ut ...
du vet väll att rusin inte e smidiga som nattugglor i nacken o för den delen inte i benen heller så han trodde nog att alt va grönt ..
..så kommer raketen..
hände en sådan olycka inte så långt härifrån där jag bor med tråkigt slut
då hojen klöv bilen ....alla omkom
hojen kom i runt 250 km/t
men håller med om att vissa kanske gör bättre i att parkera bilen forever o ta färdtjänst alt komunalt färdmedel
Ta det lungt där ute ... :yoparty

Gulsnabbtrajja skrev:
Är det nån regel jag har svårt för är det den. Blandar ihop höger o vänster titt som tätt. Brukar lösa sig om man kollar åt båda hållen iof.

Så vilken hand hälsar du med?? :7peta :tungan

edit:la till smiley...

Det har faktist aldrig hänt mig så jag behövt panikbromsa, men jag blir så jävla irriterad på folk som kommer från höger men inte fattar att de har företräde utan bara står och glor på en... så jefla irriterande

Skrota högerregeln och sätt upp väjningsplikt överallt så är det slut med alla feltolkningar och funderingar !!!!! Folk fattar ju inte så det är väl lika bra att vara TYDLIG.

Kawwa skrev:
Skrota högerregeln och sätt upp väjningsplikt överallt så är det slut med alla feltolkningar och funderingar !!!!! Folk fattar ju inte så det är väl lika bra att vara TYDLIG.
Det gjorde dom hemma hos morsan & farsan, en fyrvägskorsning med FYRA väjningspliktsskyltar... :lol :lol :lol

Såna idioter finns det överallt i Jönköping. På gatan utanför mitt hus är det högerregeln men det fattar ingen. Jag gör likadant varje gång, dvs kör ut när de andra har väjningsplikt. Alla blir lika arga varje gång, nångång kanske de lär sej.

Likadant är det på samma gata där det finns ett övergångsställe. Övergångsstället har alltid grönt samtidigt som de i korsningen får svänga vänster. För att folk ska fatta så går jag rakt ut i gatan på övergångsstället, folk blir vansinniga för de inte fattar att jag har grönt. Skriker o tutar o håller på. Lika kul varje gång att peka på den gröna gubben.

Ja, jag är jävlig, enbart för att folk ska lära sej att titta. Och jag ser ju alltid till att de har avståndet att stanna på så att de inte kör över mej givetvis.

Kawwa skrev:
Ja det verkar ju jätte TYDLIGT :kocko :fatta! :dummer
Ibland så lyckas dom verkligen !!! :tummenupp
Iofs så har dom ändrat nu, dom tog bort väjningspliktsskyltarna & enkelriktade en av gatorna... :)

Jag tar aldrig för givet att folk inte lämnar företräde i korsningar där högerregeln gäller, av den enkla anledningen att precis alla skiter i den.

Jag har kört mycket bil dom senaste sex åren, och det enda jag har lärt mig av det är att c:a 95% av alla bilister inte skulle ha körkort. Det är ett under att det inte händer mer olyckor än vad det gör. När folk i allmänhet sitter i en bil och kör, så gör dom precis allt annat än att köra bil.

Ghost skrev:
Så vilken hand hälsar du med?? :7peta
Hatar den kommentaren, Har traumatiska minnen från barndomen. Gissningsvis kan man väl varit i 5-7årsåldern och hade svårt att hålla koll på riktningarna när nån skulle pränta in i en att "höger är den man hälsar med". Vad hjälper det när man inte hade lärt sig att hälsa än? I den åldern fick man kramar eller så plockade folk den hand man sträckte fram...
Knepigt värre det där!
P.S. Idag vet jag hur man hälsar... :)

Var med om något liknande i Östersund tidigare i veckan. En bil körde rakt mot högerregeln i centrum.

Själv kikar jag inte så noga åt vänster i korsningarna, bara en snabb blick. Det är ju bara för de från höger man måste väja.

jag har en bättre regel. den går ut på att oavsett vem som är höger eller vänster, så är det jag som ska fram först. den regeln har funkat bra hittils.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back