Effekt mot vrid är ett luddigt begrepp. Rörelseenergin motorn utvecklar används till att rotera vevaxeln. Givetsvis mäter man både effekt och vrid på denna. Vridet anger fult sagt vilket tryck angiven effekt för den specifika motorn klarar av att leverera. Olika kontruktioner ger generellt olika vrid. V-motor ger mer än en radstånka, vilken i sin tur ger mer än en wankelmotor. Effekten däremot är generellt högre i en radmotor.
Mätte man vridet på bakhjulet skulle det skifta beroende på vilken växel som låg i. Säg att motorn ger samma effekt på varje växel(vilket vore märkligt om den inte gjorde). Ettans växel kommer ge mest vrid på bakhjulet, trots konstant effekt från motorn. Däremot snurrar hjulet inte särskilt fort.
"Det man vinner i kraft, förlorar man i väg" och vice versa.
Kraft = vrid.
Lägre utväxling = mer kraft, lägre fart
Höjer du vridet, sjunker effekten
Jag föreslår att kalla in Gud (AndersBrink) för en vettigare förklaring