Vad är grejen med HD?

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hade du räknat med att en uppdaterad glidare med rötter i 1920-talet skulle kunna kännas lika säker att framföra som en 1198:a :va

Det är ju ungefär som att säga, att en ny BMW, med rötterna i den första bilen som någonsin tillverkades, inte skulle vara lika säker att framföra som en häst.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Om det är jobbigt att med full riddarutrustning baxa ut en hoj ur ett garage, fatta då hur jobbigt det måste vara att ta sig upp på en hEst!
Baxa ut en 400+kilos ultraglide en gång, tänkte hämta farsan på sjukan med den, men gubbajäveln hade inte laddat batteriet, så jag fick snällt baxa tillbaks den. Hade träningsvärk i röven i en vecka...
 

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2013 HD Fat Bob
Köpte mig en helt ny HD Fat Bob 2013 och har kört drygt 500 mil per sommar med den sedan dess. Tycker den går hur fint som helst. Det är något speciellt med ljudet och motorkaraktären som gör att jag gillar hojen.

Nu var detta i och för sig en av de lite dyrare modellerna men kvalitetskänslan är bra tycker jag. Saker så som blinkershus, batterikåpor, skärmar osv är gjorda i metall i stället för plast och känslan i reglage är också bra. Den har moderniteter som larm, keyless, ABS och katalysator men den klassiska känslan finns fortfarande kvar (den har exempelvis ingen synlig ABS krans utan magnet i navet som den läser av). Motorn på 1690cc levererar bra med vridmoment längre ner i registret. De flesta av mina kompisar kör street/sporthoj men jag hänger med dem utan problem vid normal körning. Är man ute efter ett effektmonster som levererar massor med prestanda i högre hastighet är det dock fel hoj även om den inte känns direkt slö på motorvägen heller.

user3288_pic3815_1424818588.jpguser3288_pic3812_1424818473.jpguser3288_pic3818_1424819279.jpguser3288_pic3813_1424818501.jpg
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
En grej med HD som är trevlig är när man får besök i garaget och vevar igång HDn inomhus, med raka rör. :) Jag har hitills inte sett någon som inte reagerar med ett smile som går från öra till öra :lol

Det är precis lika viktigt som t.ex. att wheela med en sporthoj :)
 

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2013 HD Fat Bob
Jag blir lite fundersam över alla som pratar om hur mycket vrid det är i HD...
Hur mycket är det? En snabbtitt säger att VRod har 113 Nm, vilket jag inte tycker är så värst mycket. :va

Men, nog skulle jag kunna tänka mig en glidare i garaget.

Enligt HD själva levererar deras luftkylda 1690cc motor 132 Nm från fabrik. Men då är den ganska så strypt på grund av avgas och bullerkrav. Det räcker med att byta ut avgassystemet och luftfiltret till något som andas bättre och mappa om för att det ska göra stor skillnad.


Sen så är det inte bara maxeffekten och maxvridet som är intressant utan hur hela effektkurvan ser ut. En HD maskin börjar i regel mata på bra med vrid vid riktigt låga varvtal. Det är dock inget som är specifikt just för en HD utan det gäller även andra större V-Twins.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Enligt HD själva levererar deras luftkylda 1690cc motor 132 Nm från fabrik. Men då är den ganska så strypt på grund av avgas och bullerkrav. Det räcker med att byta ut avgassystemet och luftfiltret till något som andas bättre och mappa om för att det ska göra stor skillnad.


Sen så är det inte bara maxeffekten och maxvridet som är intressant utan hur hela effektkurvan ser ut. En HD maskin börjar i regel mata på bra med vrid vid riktigt låga varvtal. Det är dock inget som är specifikt just för en HD utan det gäller även andra större V-Twins.
Det är faktiskt ganska härligt att köra harley, man får bara tänka på att dom är designade för att mata tusentals raka highwaymil genom staterna. Kurvor finns typ inte. Därför funkar 2 meter långa gafflar, 350 bakdäck och stelhäck rätt ok där!
 

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2013 HD Fat Bob
Ja men visst går det att svänga med en HD. Vissa modeller med fotplattor har ganska dålig markfrigång och skrapar i lätt men inte alla. Den jag har fungerar helt okej tycker jag. Går givetvis inte att jämföra med en sporthoj men till vanlig körning duger den.

https://www.youtube.com/watch?v=9Bl1_3yQsY8

k39258.jpg
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Går det inte att visa en bild där kameran är jämn med marken så man faktiskt kan uppskatta lutningen?
 

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2013 HD Fat Bob
Lyckas inte hitta någon jättebra bild men 30 grader åt höger och 31 åt vänster ska den klara då den är helt original. Går att förbättra något med annat avgasrör.

k39151.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan ingen dålig lutning med en sån hoj! Det där klarar inte jag med min :D

Ska jag vara helt ärlig så spelar det dock ingen större roll för mig. Säger någon att HD suger för att man inte kan svänga som en sporthoj med den så svarar jag helt enkelt att det inte är någon sporthoj och att den inte är byggd för att ta kurvor som en sporthoj. Det är inte det som är grejen med HD :fakta hade det varit kurvtagningskapacitet jag varit ute efter hade jag inte köpt en HD. Det är ungefär som att säga att en gräsklippare suger för att man inte kan koka ägg på den. Är det ägg man är sugen på så medger jag att en gräsklippare är begränsat användbar, men vem fan är så dum att man köper en gräsklippare och inte en äggkokare om man vill koka ägg?? :va :rofl man får hålla isär äpplena och päronen när man diskuterar hur bra något är :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så HD är bra för att koka ägg? :va

Ursprungsfrågan verkar ju alla bara runda. Är den jobbig/svår att svara på?

Och ja, japansk custom är ännu svårare att motivera...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Så HD är bra för att koka ägg? :va

Ursprungsfrågan verkar ju alla bara runda. Är den jobbig/svår att svara på?

Och ja, japansk custom är ännu svårare att motivera...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag kan motivera varför jag köpte japansk custom.
Dels har jag inte råd med den hd jag vill ha så då ids jag inte köpa en hd jag inte vill ha. Japansk custom skulle jag säga ger mer för pengarna. Jag har en mauruder 800 och för dom pengarna jag gav för den så skulle jag kanske få en sportster med trasig motor i kartong. En sportster 883 från 1993 är inte värd 30-40 tusen helt enkelt. En nighttrain från 2001 är deffinitivt inte värd 100tusen heller enligt mig men det är så prisbilden ser ut så då får man hålla sig till japanskt om man inte vill eller har råd.
 
Last edited:

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2013 HD Fat Bob
Frågan "Vad grejen med HD är" är ganska svår att svara på tycker jag. Jag har full förståelse för att det är hojar som inte passar alla och tycker heller inte att det är "det bästa" för det beror helt på användningsområde och smak. Hur man uppfattar något är helt enkelt väldigt subjektivt men jag kan i alla fall rada upp några anledningar till varför jag köpte min.

1. Utseendet. Tycker helt enkelt att den ser bra ut.
2. Man sitter bekvämt.
3. Den uppfyller mina krav på körbarhet då den har ganska hyfsad lutvinkel och okej bromsar med dubbla skivor fram.
4. Den har bra kvalitetskänsla vad gäller känsla i reglage och materialval. Inte en massa plast, knarrande saker eller klonkande växellåda.
5. Jag föredrar bra bottenvrid framför hög toppeffekt vilket motorn levererar tillfredställande.
6. Jag gillar när det mullrar och vibrerar.
7. Motorn har en ganska så speciell karaktär jämfört med övriga tillverkare då den tänder med 315 respektive 405 graders mellanrum (detta gäller dock inte V-Rod som har en helt annan motorkonstruktion).
8. Försäkringspremien är rimlig i förhållande till en sporthoj.
9. Hur man än vänder och vrider på det så är HD ett märke som har funnits länge och som det finns mycket historia kring. Det var inte avgörande för mitt köp och jag är heller ingen märkesfantast som har HD kläder, kaffemuggar, tatueringar eller måste berätta för alla jag träffar att jag minsann kör en HD men det är ändå kul.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top