vad är grejen med er-6n?

Teo skrev:
2611793
Oops skrev:
2611716

det är klart om man spottar ur sig 60 pix i bakfickan för ett impulsköp men planerar du köpet efter ekonomi får du räkna in de där 20.

Det är lättare att räkna på något dyrare. ta en S60 för 300k som du efter 2 år säljer för 150k, du måste ha 150 att losa på affären annars aitter du i skiten.

Aahh jag kan inte låta bli att med en dåres envishet återkomma o tjata om detta.
Om vi tar ditt exempel med Volvon, skulle du räkna på samma sätt där som med ER-6an skulle kostnaden bli 450 kkr (inköp+ värdeminskning). Men visst 20 kkr losar du (men var 80 kkr kommer ifrån??).
 
Neutral skrev:
2611899 Håller med om att det är ointressant men om man dissar en hoj man inte kört/ägt så är man ju en av de som tittar på så att säga. Kan ju vara lite intressant och höra vad ägarna får för reaktioner, de skiljer sig en hel del från det som skrivs i den här tråden kan jag säga.

Hoppas Sandstream läser detta inlägg!
 
Det är inte klokt vad folk har för reaktioner på en hoj som denna.

Vissa tycker att den är skit. Ful, tråkig, för billig, tjejig, vardaglig osv osv.
Sen finns det andra som tycker den är snygg, riktigt lätthanterlig, lagom pigg, underhållande osv osv.

Och detta är precis som i verkliga livet, alla gillar inte samma saker.

Sen får jag säker alla på mig nu, men tittar man lite objektivt på alla inlägg verkar det som att de som "vet bäst" och de som har enliters supersport-hojar dissar denna, "töntiga" cykel. De som inte har peniskomplex eller måste ha värsta tuffa hojen för att impa på andra är nöjda med ER6n.
(eller är andra hojar så mycket bättre/roligare att köra?)

Sen säger folk att har man inte råd att skaffa en "riktig" hoj så är det dumt att köpa denna. Är det verkligen sant? Jag är student, har snart MC kort. Ska jag ge f*n i att köpa hoj? Eller köpa en begagnad sliten hoj? Varför??

Även om jag snart äger en ER6n, så tar jag hemskt gärna emot kritik mot den, men då saklig kritik, inte i stil med att: den ser ut som en moped, vilken gräslig sving, osv osv. Detta är dessutom hemskt personliga referenser.

Så, spöa gärna mitt inlägg, men gör det med finess.

Ha det!

PS. När sen min utbildning är avklarad så kanske även jag har pengar att köpa en fabriksny R1:a och då väljer jag den framför en liten Kawa ER6n, men den ekonomin (eller kunskapen att köra den) har jag verkligen inte nu. DS.
 
Bushojjen skrev:
2611481 Jag blev tvungen att åka bort till en handlare idag och testa...
Förstår fortfarande inte varför...:va :va
Okay ska man transportera arslet från punkt A till B utan att behöva betala hutlösa premier så okay...

Satt skitskumt, vred för kung och fosterland på rullen utan att ngt direkt hände, okay den hostade till lite och jag fick flashback till moppe tiden men det kanske kan lösas med helsystem och eller turbo om ngn är villig att lägga ut pengar på det...
Fast det pallar nog inte svingen el ramen för den delen.

Det är väl helt enkelt en båge för bruksåkande...

Ngt jag undrar, vad får ni som har denna betala i försäkring/månaden ??
:D Jag betalar 800:-/år första året pga. fri vagnskadeförs. Sedan höjs den till ofattbara 1600:./år, fy så "dyrt". Bilsp. och Mc. :D
 
Kollade på den innan jag köpte min Fz6:a, tyckte den såg alldeless för klen ut ( typisk körskolehoj, man sitter rakryggad o fin :tummenupp )......och med tanke på hur fort jag lessna på Fz6.an, så ja....just det!!

Men smaken e som baken....samt ekonomin olika!

Nu har jag dock hittat hem de närmsta åren!! :yoparty
 
Jag förstår inte dessa frågor....
Vem vill ha den eller den där hojen?????? Ska alla i Sverige åka R1 eller Gixxer, är det så ni menar?? :confused:

Jag ville inte lägga en förmögenhet på hojägandet och efter jämförelse mellan beg köp av "sporthojar" och ny köp av ER-6n stod valet klart för mig.
Det ligger inte i mitt intresse att wheelia 587 meter och ligga och köra i 200km/h. Ska jag då inte få MC??? Sen vill inte jag bli en till i statistiken som omkommer i trafiken, och risken att hamna där ÖKAR med farten.

Jag ifrågasätter inte andra MC-åkars val av hoj. Om ni vill åka HD så OK för mig.

Sen tycker jag det är kul att Kawa tagit ut svängarna med designen. Visst den har en minst sagt egen look speciellt framifrån men ful... Nä det tycker inte jag.

Som sagt prova en först innan man börjar ifrågasätta prestanda, väghållning osv.:fatta!
 
Oops skrev:
2611905
Teo skrev:
2611793

Aahh jag kan inte låta bli att med en dåres envishet återkomma o tjata om detta.
Om vi tar ditt exempel med Volvon, skulle du räkna på samma sätt där som med ER-6an skulle kostnaden bli 450 kkr (inköp+ värdeminskning). Men visst 20 kkr losar du (men var 80 kkr kommer ifrån??).


tack! jag är nog precis lika dum som du, jag förstår inte heller hur det kan gå på mer än värdeminskningen...

En förklaring tack! Hur kan det kosta 80k i värdeminskning på ett år om hojen går på 60k ny?
 
ozto skrev:
2612878
Oops skrev:
2611905


tack! jag är nog precis lika dum som du, jag förstår inte heller hur det kan gå på mer än värdeminskningen...

En förklaring tack! Hur kan det kosta 80k i värdeminskning på ett år om hojen går på 60k ny?

vi har olika logik. när en hel affär är avslutad. köp, ha, sälj, så räknar Jag in värdeminskningen, det är det största hålet att stoppa pängar i om man köper nytt. Men Jag är tydligen själv verkar det som. alla köper ju nua mondeos och byter in de hos sin handlare för att vara"ekonomiska"...
 
cage skrev:
2612438 Jag förstår inte dessa frågor....
Vem vill ha den eller den där hojen?????? Ska alla i Sverige åka R1 eller Gixxer, är det så ni menar?? :confused:

Jag ville inte lägga en förmögenhet på hojägandet och efter jämförelse mellan beg köp av "sporthojar" och ny köp av ER-6n stod valet klart för mig.
Det ligger inte i mitt intresse att wheelia 587 meter och ligga och köra i 200km/h. Ska jag då inte få MC??? Sen vill inte jag bli en till i statistiken som omkommer i trafiken, och risken att hamna där ÖKAR med farten.

Jag ifrågasätter inte andra MC-åkars val av hoj. Om ni vill åka HD så OK för mig.

Sen tycker jag det är kul att Kawa tagit ut svängarna med designen. Visst den har en minst sagt egen look speciellt framifrån men ful... Nä det tycker inte jag.

Som sagt prova en först innan man börjar ifrågasätta prestanda, väghållning osv.:fatta!


Redan testat och den kändes bara trött men som jag skrev längre upp så funkar den säkert jättebra som transportmaskin utan att ha ngr krav...:tummenupp
 
Oj, vad åsikterna gick isär här. Mycket hat, men å andra sidan mycket kärlek ock.

Jag äger en er6n, den fittgula versionen. Jag bytte upp mig från Daytonan då jag tyckte att kawan var roligare att köra. 72 hästar räcker faktiskt för att göra dumheter med, har bara någon enstaka gång kännt att jag vill ha mer kraft.
Motocykelåkandet har blivit roligare efter att jag bytte.

Och angående kåporna, svingen, lampan och klockradion till hastighetsmätare så är dom charmiga och har karaktär. Pungt. :slicka
 
Bushojjen skrev:
2612998 ...säkert jättebra som transportmaskin utan att ha ngr krav...:tummenupp
Snacka om att vara nedlåtande. Är det så svårt att förstå att kraven kan vara olika? Man kan alltså ha höga krav som inte sammanfaller med dina krav.

Jag skrev mitt första inlägg i den här tråden när jag var lite salongsberusad men det blev riktigt bra ser jag så här i efterhand. :D
 
Följande räkneexempel gäller ett års ägande

Inköpspris -60,000:- (pengar ut)
Försäkring -3,000:- (pengar ut)
Bensin -5,000:- (pengar ut)
Försäljningspris +40,000:- (pengar tillbaka)
___________
28,000:- Total summa för ägande

80,000:- är inte annorlunda räknat, det är fel räknat...
 
The Duck skrev:
2613347 Följande räkneexempel gäller ett års ägande

Inköpspris -60,000:- (pengar ut)
Försäkring -3,000:- (pengar ut)
Bensin -5,000:- (pengar ut)
Försäljningspris +40,000:- (pengar tillbaka)
___________
28,000:- Total summa för ägande

80,000:- är inte annorlunda räknat, det är fel räknat...


tack!
 
Neutral skrev:
2613165 Snacka om att vara nedlåtande. Är det så svårt att förstå att kraven kan vara olika? Man kan alltså ha höga krav som inte sammanfaller med dina krav.

Jag skrev mitt första inlägg i den här tråden när jag var lite salongsberusad men det blev riktigt bra ser jag så här i efterhand. :D


Vaa har du ölat ???:D

Hmm det var inte meningen att verka nedlåtande heller bara att jag tyckte hojen söög när jag provkörde den.

Och jag jämförde mot en Hornet 600 som jag också provkörde.
Inte mot ngn R1 el Ninja el gixxer
Utan mot en hoj med ngt högre prisklass men i samma segment (om det är möjligt ) opps...

Och kvalitetsmässigt ( instrument osv.. klockradio jepps ) så fanns det en del att önska..
 
Jag tror att många av sveriges retta, gixxer etc åkare skulle klara sig med betydligt mindre maskiner. Tror att många inte är män över sina maskiner.
Men det är ju fränt verkar det som, Jag tycker det är minst lika fränt om man KAN köra en motorsvagare hoj!
 
The Duck skrev:
2613347 Följande räkneexempel gäller ett års ägande

Inköpspris -60,000:- (pengar ut)
Försäkring -3,000:- (pengar ut)
Bensin -5,000:- (pengar ut)
Försäljningspris +40,000:- (pengar tillbaka)
___________
28,000:- Total summa för ägande

80,000:- är inte annorlunda räknat, det är fel räknat...

Tack.

Teo, du måste vara med om glada ekonomiska "överraskningar" lite nu och då.
Och sånt är iofs alltid trevligt.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top