vad är grejen med er-6n?

Jag stämmer in i kritiken och anser hojen ligga i samma segment som Yamaha XT660! En "snygg" hoj och utmärkt bruksmoppe, men som tyvärr inte är så mkt mer än så. Men säljer nog väldigt bra ändå, främst på sin design, priset och att den är som en ny Volvo, -tyst, vibrationsfri och saknar känsla.Känns lite som man åker, och inte kör -perfekta hojen för medelsvensson som inte vill skrapa nummerplåt och göra trehundrafemtielva meter långa stoppies, förstagångare, körskolor och liknande folkslag.

Oops skrev:
2613988 Tack.

Teo, du måste vara med om glada ekonomiska "överraskningar" lite nu och då.
Och sånt är iofs alltid trevligt.

Det händer :) Dåligt exempel av mig förlåt men ni hakade upp er på fel poäng/missförstod mig. summasumarum är att värdeminskningen är den största kostnaden oftast i ett nyköp och helt klart en summa att räkna in i köpet tycker jag. Vad den summan en blir, har man lånat till hojen/bilen, mm var det viktiga Jag menade utan ATT den är en stor del av kostnaden. ber om ursäkt å de vördnadsfullaste för mina ko-ko-crazy matematikinlägg, Jag ska genast skära upp båda mina handleder.:pannkyss

Teo skrev:
2614171 Det händer :) Jag ska genast skära upp båda mina handleder.:pannkyss

Glöm inte att skära längs med ådrorna. ;)

Jag förstår de som köper ER6n och skulle gärna prova den själv. Att man hänger på vilken sporthoj som helst så länge det är kurvigt och så länge det är normaldåliga (eller normalbra) förare tvekar jag inte en sekund på. Jag hade själv en Ducster SS 750 i.e. med endast 65 bhp och det var aldrig några problem med att hänga på superduperhojarna så länge det var kurvigt. Sen var ju rakorna en annan femma. :)

Men det är säkert mycker bang-for-a-buck i ER6n. Speciellt om man köper en beggad! Och vad gäller andrahandsvärdet kommer det nog hållas högt eftersom det verkar vara en succéhoj.

Edit: Dessutom tror jag att det är lättare att "vara snabb" på en hoj med mindre hp än en med 200 bhp så länge chassit är lika bra. Broms eller fullgas. Lätt. :)

Last edited:
Passar alla männsikor med enorma snoppar

Lunarstorm qvalitä på denna diskussion :tummenupp

Jag personligen tycker att det är fjantigt med miniblinkers (trots att jag en gång i tiden hade det), miniskyltar, tonade kåpglas osv, och det är ju en fröjd att se Jonny, Conny, Tonny, Sonny och Ronny bli ifrånåkta av en hoj som ser ut som den gör när man tar ut den från butiken, trots att de kör fetstylade R-hojar och raceställ från Spyke. Att då få se dem bli ifrånkörda på den lokala GP-vägen av en hoj som en ER-6 hade varit så jäkla kul, och ÄNNU roligare när man sen stannar vid Donken och ser deras frågande miner!

Kan tänka mig att accelerationen är tråkig, och motorvägshetsandes likadant jämfört med tex en 1000, men utöver det så levererar den nog ganska bra per betald krona!

Jag har själv inte provkört!

Last edited:
Ok att dom flesta inte behöver 1000 kubik och jag förmodligen skulle bli rejält frånåkt av en kompetent pilot på en kurvig väg, men vem åker för att åka fort? Jag åker för att det är kul, 140 hästar är roligare än 70 även om det inte går fortare alla gånger.

Boodh89 skrev:
2610568

trevlig maskin, dessutom sveriges mest såla mc 06 :P

Jag antar att det är ett ganska bra betyg att man inte kan hitta ett enda exemplar på blocket trots att det var den mest sålda hojen -06....

SE skrev:
2612033 Det är inte klokt vad folk har för reaktioner på en hoj som denna.

Vissa tycker att den är skit. Ful, tråkig, för billig, tjejig, vardaglig osv osv.
Sen finns det andra som tycker den är snygg, riktigt lätthanterlig, lagom pigg, underhållande osv osv.

Och detta är precis som i verkliga livet, alla gillar inte samma saker.

Sen får jag säker alla på mig nu, men tittar man lite objektivt på alla inlägg verkar det som att de som "vet bäst" och de som har enliters supersport-hojar dissar denna, "töntiga" cykel. De som inte har peniskomplex eller måste ha värsta tuffa hojen för att impa på andra är nöjda med ER6n.
(eller är andra hojar så mycket bättre/roligare att köra?)

Sen säger folk att har man inte råd att skaffa en "riktig" hoj så är det dumt att köpa denna. Är det verkligen sant? Jag är student, har snart MC kort. Ska jag ge f*n i att köpa hoj? Eller köpa en begagnad sliten hoj? Varför??

Även om jag snart äger en ER6n, så tar jag hemskt gärna emot kritik mot den, men då saklig kritik, inte i stil med att: den ser ut som en moped, vilken gräslig sving, osv osv. Detta är dessutom hemskt personliga referenser.

Så, spöa gärna mitt inlägg, men gör det med finess.

Ha det!

PS. När sen min utbildning är avklarad så kanske även jag har pengar att köpa en fabriksny R1:a och då väljer jag den framför en liten Kawa ER6n, men den ekonomin (eller kunskapen att köra den) har jag verkligen inte nu. DS.

Klockrent :D

Vilket TJÖT de var om Kawwan då!!

Smaken är som baken.

Polaren köpte Er6:an. Som alla andra säger, den går lagom, ser ganska okey ut, Den GÅR VERKLIGEN att leka med. Stoppies och wheelies NO PROBLEMO för han i alla fall.

Tummen upp för Er6.

Hade gött

Rigge skrev:
2614313 Ok att dom flesta inte behöver 1000 kubik och jag förmodligen skulle bli rejält frånåkt av en kompetent pilot på en kurvig väg, men vem åker för att åka fort? Jag åker för att det är kul, 140 hästar är roligare än 70 även om det inte går fortare alla gånger.

ORD!:tummenupp kommentaren "den må vara trött men det är kul att se folk på ÄRETT bli ifrånåkta av en duktig förare på virago 535" börjar bli likvärdig "Jag kan inte ha en sporthoj för Jag skulle bara köra ihjäl mig"

korvgubbe skrev:
2614323 Jag antar att det är ett ganska bra betyg att man inte kan hitta ett enda exemplar på blocket trots att det var den mest sålda hojen -06....

Kan man ju visst det.

Sveriges mest sålda hoj 2006...

Nej, jag har inte läst hela tråden...

MEN siffrorna talar väl för sig själv...!!!

.

korvgubbe skrev:
2614868 nåja.. inte i sthlm iallafall...

..gjorde lite fel när jag sökte.. Men ändå, hittade ingen vid jordens medelpunkt: stockholm.

Det finns inget utanför Stockholm! Stanna där ni är!

Kan inte låta bli att undra vad författaren ville få fram med denna tråd...? Skulle de som äger en ER6-n sluta tycka om den, och "komma till insikt"? Känns som att diskussionen blivit lite av dagisnivå, där man bråkar om vilket Star Wars-skepp som är bäst:

-Årtusende Falken är bäst!
-Nä, x-vingen, för Luuk Skajwåker kör den.
-Nä, dessutom är Haan Solo och Shubacka mycket coolare
-Det är de inte alls det!
-Jo det är de!
-FRÖKEN, Pelle är dum! Han tycker Haan Solo är bättre än Luuk. Dumma Pelle!
-Skvallerbytta!!!
-Kan du vara själv! DEN SOM SA DET HAN VAR DET!
-SPEGELBILD!!!!!!!!!!!!!!!!
-BUUUUUUUUUUUUUUUUUUUÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ! Snyft.... FRÖKEN!!!!!!
-PELLE!!!!!!!!!!! Sluta reta Kalle, jag har inte tid med er, jag sitter och röker!!!
...

Jag vidhåller dock att jag tror att ER6:ans "storhetstid" är förbi, då det går att få en FZ6-n för 64,000:- ny, med en fyra i istället för en tvåa, och med ett klart mer fördelaktigt utseende, där man slipper inslag av diverse exotiska färger såsom guld eller vinrött....

-PLM- skrev:
2614156 Jag stämmer in i kritiken och anser hojen ligga i samma segment som Yamaha XT660! En "snygg" hoj och utmärkt bruksmoppe, men som tyvärr inte är så mkt mer än så. Men säljer nog väldigt bra ändå, främst på sin design, priset och att den är som en ny Volvo, -tyst, vibrationsfri och saknar känsla.Känns lite som man åker, och inte kör -perfekta hojen för medelsvensson som inte vill skrapa nummerplåt och göra trehundrafemtielva meter långa stoppies, förstagångare, körskolor och liknande folkslag.

Nejnej, vänta nu.
Tyst?
Vibrationsfri?
Saknar känsla?

Är du ytterliggare en av dom som inte provkört den och således inte vet bättre?
Så verkar vara fallet för den där beskrivningen faller inte in på min motorcykel.
:ajjabajja
/s

Back