vad är grejen med er-6n?

Haha, de flesta som kört hojen är positiva oavsett om de blev överraskade eller inte. De som inte kört hojen, har liten penis och äger begagnad R1 med miniblinkers och slipon av icke exklusivt märke är negativa. På västfronten intet nytt. :D
 
"Du har ju bara en saftig värdeminskning att addera till de där 60 och vipps så har du sammanlagt pungat ut 80 för en italiens replika med sving i bockad plåt"

Nu hänger inte jag med, får du betala extra för värdeminskningen utöver vad hojen kostade?
 
Eller så är smaken som baken :arsele :arsele :arsele
Vare sig det gäller, mc, bilar, tjejer(/killar), politik, ekonomi, film, musik, kläder, skor, böcker, inredning, snus, cigaretter, sprit, öl, vin, tidningar, stereo, tv...

Personligen kan jag tänka mig köpa en ER-6n pga att det verkar vara mycket hoj för pengarna. Men nej, snygg är den inte. Varför har man exempelvis en VINRÖD ram på en svart eller silverfärgad naken cykel? Varti ligger logiken? Och nä, det var inte snyggare guld... GULD?! Nä, designteamet måste fan rökt på...
 
Last edited:
Er-6

Kan bara inte sluta förundras över hur man kan tjafsa så mycket över en specifik modell. Självklart finns det alltid de som gillar o de som avskyr, i synnerhet på en cykel med så speciell design. Personligen har jag köpt den för att det är en hoj jag har råd med som student, både vad gäller inköpspris förs etc. Nej det är ingen supermaskin på nåt sätt men en rolig hoj till vettig peng. En begagnad r1 skulle kosta mig mer i trafikförs än vad er6 gör för hel. man får ibland rätta mun efter matsäck o då tyckte jag denna var det vettigaste alternativet, inte mycke svårare än så.
 
Jag tycker det är en grymt cool design på den, men det är ju från person till person.
Sen är den extremt lätt körd, hur smidig som helst på krokiga vägar och i stan.
Den går att slänga från sida till sida hur lätt som helst.
Hade en gixxer innan och den gick ju inte att svänga med, den hade en svängradie som en :censored .
Där kanske inte är den största motorn i den men det räcker till, man får ju endå inte köra mer än 110 km/h i Sverige.
Det negativa är att Kawa inte har satt in en bensinmätare, det hade väl inte kostat så mycket extra.

jag förstår inte vitsen med att köpa begagnat som är typ 5 år gamalt utan garanti och sånt, när man kan köpa nytt.
 
Jag tänker nog köpa en ER6-n till våren.
Håller på att ta mc-kort nu och detta blir alltså min första hoj.

Varför funderar jag då på denna?
Så här har jag tänkt:
* Den är billig för att vara en helt ny hoj.
* Har fått riktigt bra kritik i de flesta tester den deltagit i. (har inte kört nån själv, eftersom jag saknar kort än så länge)
* Garantier, som man inte får på en begagnad hoj.
* Vettiga försäkringskostnader.
* Mer än tillräcklig effekt/prestanda för en nybörjare som mig.
* Verkar ha bra andrahandsvärde, än så länge i alla fall.
* Personligen anser jag den vara snygg.

Ska tilläggas att jag är student, så jag har inte råd att köpa en dyrare cykel än denna, och detta är på gränsen också. Så, en vettig hoj som är helt ny och för mig verkar passa perfekt är jag riktigt glad att som student ha råd med!

Men, tycker ni jag glömt något? Mer som talar för / emot?
Finns det någon begagnad hoj som är vettigare än denna? (gärna konkreta exempel i så fall) Vill inte ha en cykel som gått 4000 mil och som behöver massa omvårdnad, är helt rudis på detta med mc som sagt, än så länge i alla fall!

//SE
 
Svaret är egentligen jättenkelt, men först tar vi en jämförelse.

Varför åker vissa omkring i en begagnad Skoda, när det finns Aston Martin?

Ska jag primärt åka billigt till och från jobbet samt åka korta svängar och titta på naturen, Skoda, ER6 eller som i mitt fall gammalt ök.

Vill jag busa lite i skogen med polarna i bland, Niva/Willys jeep, eller cross

Vill jag kunna busa i skogen ibland, men ändå åka till jobbet, Suzuki SUV, Enduro.

Vill jag åka skitfort på fina vägar, Aston Martin, Sportourer

Vill jag åka skitfort på kurviga vägar, Imprezia, Sporthoj.

Vill jag åka på semester, Ombyggd Scaniabuss, Guldvinge

Nu kanske mina bil/MC jämförelser haltar massor, men ni fattar tanken att alla ställer olika krav på sina fordon.

Jag har hoj efter plånbok, heldre skumpar jag runt på mitt gamla ök jag har råd med, än sitter hemma och ruttnar för att jag inte har hoj.
(och i kalkylen ingår givetvis försäkring, på mig själv, allt annat är otänkbart)
 
GuW skrev:
2611289massa text, sen så...............:
(och i kalkylen ingår givetvis försäkring, på mig själv, allt annat är otänkbart)
:pannkyss så fick du det sagt, duktig :tummenupp
 
Manne skrev:
2611291 :pannkyss så fick du det sagt, duktig :tummenupp

Det var ju inte för att sparka på skenförsäkrare jag skrev det, det var för att i min kalkyl (och kanske för många som köper ER6) så är försäkring på sig själv det enda rätta, då faller ju ballare modeller som man kanske skulle ha råd med i inköp bort på grund av dyra försäkringar.

Andra kanske skiter i vem som står som ägare och då har man ju mer pengar att röra sig med i kalkylen eftersom försäkringen då blir billigare (åtminstonde tills man behöver nyttja den och det skiter sig)

Fast visst, min åsikt om skenförsäkring kanske lyser igenom lite :rolleyes:
 
Måste småle lite när jag trådskaparen tycker att "alla" har en.. säger bara R1 *host*

Själv köpte jag den för att den var en vettig hoj helt enkelt. Kostade inte multum i inköp, överkomlig försäkring, fått lysande betyg av alla mc-tidningar som kört den osv. Sen kan jag väl hålla med om att den varken är den snabbaste eller den snyggaste men själv tycker jag det är onödigt att köpa en supersporthoj när man är 21 som man inte kan utnyttja till 20% ens och till på det börja skenförsäkra för att ha råd att äga den.

Så summa summarum, jag gillar den för att den är rolig och billig att äga, sen kommer jag alldeles säkert att byta upp mig när man blivit lite äldre och kan försäkra lite billigar men i mina ögon är det en alldeles utmärkt början.
 
Teo skrev:
2610406 spy galla mode on: alla ska ha den, stuntare som ha haft bra fighters med bra komponenter byter dom mot dena skapelse. Den ser ut som en leksaksmodel av en bimota, bernelli eller nå´t. kolla in svingen!!! Den ser ju ut som den kommer från biltema! bockad plåt, varför bryr man sig ens om att lacka den? spy galla mode off:


ähum!

Har aldrig sett nån stuntfilm eller nån annan film med den hojen :va

Show me !

---------------------------------------------

Gud har försett oss alla med rettor :D :D :D
 
Last edited:
Neutral skrev:
2611092 Haha, de flesta som kört hojen är positiva oavsett om de blev överraskade eller inte. De som inte kört hojen, har liten penis och äger begagnad R1 med miniblinkers och slipon av icke exklusivt märke är negativa. På västfronten intet nytt. :D

:tummenupp :tummenupp
 
Jag blev tvungen att åka bort till en handlare idag och testa...
Förstår fortfarande inte varför...:va :va
Okay ska man transportera arslet från punkt A till B utan att behöva betala hutlösa premier så okay...

Satt skitskumt, vred för kung och fosterland på rullen utan att ngt direkt hände, okay den hostade till lite och jag fick flashback till moppe tiden men det kanske kan lösas med helsystem och eller turbo om ngn är villig att lägga ut pengar på det...
Fast det pallar nog inte svingen el ramen för den delen.

Det är väl helt enkelt en båge för bruksåkande...

Ngt jag undrar, vad får ni som har denna betala i försäkring/månaden ??
 
Och för att summera tråden så: smaken e som baken..., det är från person till person..., vissa tycker om den andra gör det inte..., det är individuellt..., osv osv.

För övrigt tycker jag ER6 är lagom:tungan
 
Er-6n är som baken.. antingen skitig och ful eller ren och ful. De där kåporna ser ju sönderslagna ut.

Fattar inte varför man då inte istället väljer fastern Er-6f som är mycket snyggare och mer allround-praktisk?

Visst, n är ganska skön att köra( har inte provat f ) även om sittställningen inte är den bästa i längden och 55k för en ny hoj är inte illa!

Neutral skrev:
2611489 Drygt 80 kronor.

Hmm, jag får det till 450 kronor månaden på 30+ kategorin... 120 spänn till om jag istället väljer Hornet och får t.ex. 20+ hästar.

Exempel på försäkring:
Er-6
 
Last edited:
TukTuk skrev:
2611531 Hmm, jag får det till 450 kronor månaden på 30+ kategorin... 120 spänn till om jag istället väljer Hornet och får t.ex. 20+ hästar.

Exempel på försäkring:
Er-6
Jag betalar 988/år för halvförsäkring, vagnskadan är gratis första året så nästa år blir ungefär dubbelt så dyrt om jag vill ha helförsäkring.
 
Jag har också svårt att fatta hypen med ER-6N.:va

OK, den är billig i inköp för att vara en ny hoj, försäkringen är billig som de flesta småhojar och den ser ganska kul ut trots billiga detaljer men...

Men varför måste man ha en ny tråkig hoj när man kan köpa en begangnad rolig hoj för samma pengar och slippa värdeminskningen?

Jag tvigade mig till att provköra en ER-6 i sommras och det var en trevlig hoj men tyvärr också en typ av hoj som inte är bra på något och som får dig att alltid längta efter något annat...:hojraket
 
Back
Top