Vad är en skenförsäkring

Superbee skrev:
:pannkyss Tja, det är ju så det är. Priset på en försäkring är inget man bestämmer politiskt eller något vi gemensamt beslutar medelst acklamation. Den sätts på rent ekonomisk grund. Sen skulle man förstås kunna önska en hårdare konkurrens. Det är dock inte säkert att det skulle sänka premierna för "högkostnadsgrupperna". Vi har ju t ex Bilsport och MC, ett uppstickarbolag, som inte ens vill försäkra Klass 7-MC.

Bingo skrev:
Det är dock inte säkert att det skulle sänka premierna för "högkostnadsgrupperna".

Nu var det ju inte högkostnadsgrupperna jag pratade om...men det räcker väl med att man är yngre än 25 år så räknas man som ett outbildat samt felstavande moppefucko som hävdar sin rätt att köra R1?

Bara för att man vågar påsta att det är sjukt dyrt att försäkra någonting som ung...

Man kan undra hur "de" kommer fram till att man ens kan få ha körkort eftersom man nu utgör en sån extrem RISK när man kör bil/mc?

och du Bingo, jag är väl underförstådd med vilken statistisk risk vi unga utgör, men hur ska man kunna lära sig köra och bli säker om det är ekonomiskt ohållbart att äga ett såpass simpelt fordon som en gammal skruttbil? :pannkyss

edit:
meningsbyggnaden var inte den bästa, och är inte det nu heller, men jag försöker ju iallafall.

Last edited:
f.lofgren skrev:
1. Jo men du hänger på en turbo så blir det svårt att reg besiktiga den hoj
(rätta mig om jag har fel).I det fallet så tror jag även att fsb är ointresserad av att försäkra hojjen.Alltså de flesta med turbo försäkrar en hoj utan turbo.
Summa sumarum 2. Tex en R1 som är"strypt" till 55KW men sken försäkrad pga den är ostrypt i verkligheten.Då är ju även en fel försäkrad turbohoj =sken försäkrad även om det nu inte finns en högre klass än 7.
1. Varför skulle det inte gå att regbes en knarr när det går med en bil?

2. Det finns inga R1 eller andra knarrar som är försäkrade till strypeffekten eftersom alla fb (såvitt jag vet) idag endast försäkrar till full effekt. Eller som det egentligen heter "den konstruktiva effekten".
Detta är ju rätt rimligt eftersom säkert 98% av alla sporthojar körs i ostrypt utförande. Dock synd om de få som till fäljd av mellanklasskort tvingas (och accepterar) att köra strypt men ändå får pröjsa för fulleffekt.

Nu har tydligen den här tråden också spårat ur. Från att vara en trevlig och konstruktiv diskussion om ett ämne som berör oss alla till att vara en tråd där det börjar motargumenteras av folk (möjligen skenare) som nödvändigtvis ska hitta på de mest kryptiska argument (ofta utan eller med klen verklighetsförankring) för att försvara skenande. :gnissla
Varför är det aldrig nån som försvarar bankrån? Eller kontokortsbedrägeri? Nigeriabrev? :va
Nu lämnar jag den här tråden. Den har, liksom alla sina föregångare i ämnet, spårat ur. Tack för mig.

Nu har tydligen den här tråden också spårat ur. Från att vara en trevlig och konstruktiv diskussion om ett ämne som berör oss alla till att vara en tråd där det börjar motargumenteras av folk (möjligen skenare) som nödvändigtvis ska hitta på de mest kryptiska argument (ofta utan eller med klen verklighetsförankring) för att försvara skenande. :gnissla
Varför är det aldrig nån som försvarar bankrån? Eller kontokortsbedrägeri? Nigeriabrev? :va
Nu lämnar jag den här tråden. Den har, liksom alla sina föregångare i ämnet, spårat ur. Tack för mig.[/QUOTE]

Jag antar att det är mig du menar:
1.Nej jag skenförsäkrar inte.
2.Min verklighetsförankring kan kanske disskuteras,men det jag menar är att det fokuseras på Olle 20år som har sin hoj på sin pappa medans Gunnar 34år
har lämnat oriktiga eller felaktiga(Man får inte höja effeken hur mycket som helst i ett fordon utan en massa intyg och papper åt alla håll) uppgifter till sitt fsb som också kan på verka premien.Då är det väl fel åt båda hållen tycker jag.Jag är definitivt inte förespråkare för skenförsäkring.Frågan gällde ju vad är skenförsäkring=oriktiga eller felaktiga uppgifter till fsb tycker jag i allafall.

Men prylen är att det där kommer alltid upp trots att diskussionen gäller att lasta över sin risk på en annan premiegrupp.
En trimmad hoj har fortfarande risken på sin egen premiegrupp.
Exemplet förutsätter givetvis att den trimmade hojen är skriven (och därmed försäkrad) på sin ägare (dvs den som gråter när det går åt helvete).

De som skenar (samt du) har sin egen definition på vad skenande är trots att alla andra (inkl fb) har defintionen att ett objekt ska försäkras av den som har det ekonomiska intresset (den gråtande) och att allt annat är skenande.
Det är ungefär som att på fullt allvar hävda att man borde få åka 220 eftersom det fanns två 110-skyltar. Alla har vi väl sagt så men på fullt allvar?

Det hedrar dig att du inte skenar. :tummenupp

Man får höja effekten i ett fordon utan intyg inom vissa gränser. Förr var det +20% effekt och +10% vridmoment. Åtminstonde på bilar och jag ser ingen anledning till att det skulle vara annorlunda på hojar.
Vissa fordon (knappast bhojar om jag får gissa) tillåter tillverkarna även väsentligt högre effekter än så. Det mest slående exemplet torde väl vara Opel Kadett B som med rätt hjulaxlar, kylarbalk och kardantunnel (k-tunnel är inte krav men en förutsättning för att få dit stora lådan) redan när de kom med stora motorn gick att rega om med upp till 180 hk, godkänt av GM utan intyg etc. En effektökning av ca 80% utöver effekten i starkaste ordinarie puffran.
På våra hojar får vi antagligen nöja oss med mindre effekthöjning än så men ändå...

G´natt!

Superbee skrev:
Jodu men...jag kan halvförsäkra en motorcykel med torrvikt på si o sådär 195kg och ca 80 hk för ungefär samma pengar, det är lite skillnad på fartresurser och så?

och saab 900gl 4 vxl 1983 är ju inte direkt känd som ett fartmonster?

och om man nu enbart ska räkna på riskfaktor och inte hk kontra kilo så faller ju det här klasssystemet som finns på motorcyklar bort direkt, för en förare utgör ju lika stor "risk" på en kromsläde som på en gsxr 1000. Bara att det skiljer något enormt i fartresurser...

Det är skiten bakom styret/ratten som bestämmer o inte hojen/bilen.

tyckte det var sjukt jag hur det kan vara så dyrt, eller det är inte meningen alls att den yngre generationen ska få framföra fordon i trafik pga den hutlösa "Risken"(premien!) vi utgör?

edit: Iochförsig kan man säga att riskfaktorn ökar med Hastigheten/fartresursen men...det var inte det som var hela min poäng

Visst kan det verka konstigt ibland, men det finns rätt mycket uträkning bakom premierna. Vi har såpass många försäkringsbolag att något av dem skulle erbjuda väsentligt billigare försäkringar om det fanns möjlighet att göra det. Att vissa bolag erbjuder försäkringar i hundratusenkronorsklassen är deras sätt att tala om att de inte vill ha dig som kund, de tycker att risken är för stor.

Vad gäller risk så är det som Robban_C säger ovan , risken är fortfarande högre på en gsxrrrrr100000 än på en harry. Det är viss skillnad i att komma farande i 250 och 150. Den förstnämnda farten gör ett mycket bättre intryck i vilken bil som helst.

Jag håller med om att 10 lock för en trafikförsäkring är dyrt på en bil oavsett modell. Risken för dyra personskador är ju betydligt mindre i en bil än på en motorcykel.
Men det kan ju vara en bil som ofta har varit inblandad i för försäkringsbolaget dyra olyckor vilket i så fall drar upp premierna.

Det är väl ingen skenförsäkring om man kör lagligt och med f bolagens krav??? Förstår inte allt gnäll om ämnet. Gnäll på alla bidrag som vi betalar så mycket skatt till.

Robban_C skrev:
2. Det finns inga R1 eller andra knarrar som är försäkrade till strypeffekten eftersom alla fb (såvitt jag vet) idag endast försäkrar till full effekt. Eller som det egentligen heter "den konstruktiva effekten".
Detta är ju rätt rimligt eftersom säkert 98% av alla sporthojar körs i ostrypt utförande. Dock synd om de få som till fäljd av mellanklasskort tvingas (och accepterar) att köra strypt men ändå får pröjsa för fulleffekt.

Pratade med Folksam nyss och hon frågade glatt om min 1000R var strypt till 25kw :rofl Nej sa jag och då sa hon hoppsan det vart visst ganska dyrt det här. Frestande att säga ja i ett sånt läge men mindre kul när det händer något. Enda bolaget som jag har fått den frågan av hitills

Man kan ju undra om försäkringsförsäljarna har bonus på det antal försäkringar de säljer och därmed så att säga satsar mer på kvantitet än på kvalitet.

Edit: 25 kw i en 1000R? Jo tjena!

mamartin skrev:
Det är väl ingen skenförsäkring om man kör lagligt och med f bolagens krav???
Nej, då är det inte skenförsäkring :)

amullo skrev:
Om Pelle har det ekonomisk intresset i hojen är det skenförsäkring. Oavsett hur man gjort efter köpet med ägandet.

Om Pappa Gösta däremot köpt MC´n (Har det ekonomiska intresset), står för ägandet och har en vanlig helförsäkring som täcker alla som är skrivna på adressen så är det inte skenförsäkring. Oavsett vem som använder hojen mest.

EDIT: min uppfattning... :)

Har för ovanlighetens skull inte läst alla inlägg, men det är så försäkringsbolagen ser på saken enligt de handläggare jag pratade med idag.

Brukar alltid passa på att fråga massa dumma frågor då jag kollar premier mm...

Visste ni t.ex. att hos Bilsport o MC kostar en SP-1 från 2000 alltid 26000:- att trafikförsäkra ett år, oavsett ålder.

Tom skrev:
Visst kan det verka konstigt ibland, men det finns rätt mycket uträkning bakom premierna. Vi har såpass många försäkringsbolag att något av dem skulle erbjuda väsentligt billigare försäkringar om det fanns möjlighet att göra det. Att vissa bolag erbjuder försäkringar i hundratusenkronorsklassen är deras sätt att tala om att de inte vill ha dig som kund, de tycker att risken är för stor.

Vad gäller risk så är det som Robban_C säger ovan , risken är fortfarande högre på en gsxrrrrr100000 än på en harry. Det är viss skillnad i att komma farande i 250 och 150. Den förstnämnda farten gör ett mycket bättre intryck i vilken bil som helst.

Jag håller med om att 10 lock för en trafikförsäkring är dyrt på en bil oavsett modell. Risken för dyra personskador är ju betydligt mindre i en bil än på en motorcykel.
Men det kan ju vara en bil som ofta har varit inblandad i för försäkringsbolaget dyra olyckor vilket i så fall drar upp premierna.

Jovisst jag håller fullständigt med och har förstått din poäng hoppas du förstod vad jag försökte komma fram till också, det verkar så iallafall :tummenupp

näni gamla gubbar...personligen blir det nog till o köpa en gammal 80 tals r750 i vår...då går det faktist nästan preciiis med lite vilja att ha den :)

"dyrt, men ärligt"

Men det är faktiskt roligare att åka från rettor på en dinosaurie än att göra det på en retta. :tummenupp

Robban_C skrev:
Men det är faktiskt roligare att åka från rettor på en dinosaurie än att göra det på en retta. :tummenupp

Såklart sen är det lite mysgayvarning att ha nyare hoj än 1994...

:rofl

eller nåt :rolleyes:

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP