Vad är en skenförsäkring

SVooSh skrev:
Har läst igenom det finstilta för dom flesta fbolag. Vad jag kommit fram till är att den som är det "huvudsakliga brukaren" av hojjen skall ha den försäkrad på sig. Alltså om någon vill försäkra på sin 90åriga morfar måste denne då se till att morfadern brukar hojjen till 51% annars är det försäkringsbedrägeri.

Edit: Har även diskuterat detta med diverse bolag och den som står som försäkringstagare för mcn skall vara den som har "ekonomiskt intresse" av mcn, dvs den "huvudsakliga brukaren".

Verkar som många tror dom inte kör skenförsäkrat pga att dom pröjsan en högre självrisk när dom klotar... Får nästan göra en ny poll i detta ämne när det klarnat för alla vad en skenförsäkring egentligen är.
Pelle kommer inte att kosta FB någonting om han bara håller sig på hjulen, om Pelle vurpar och hojen går sönder jättansmycket så får Pelle som straff betala dubbel självrisk till FB OM han väljer att FB skall stå för skadorna, fixar Pelle skadorna själv så blir både Gösta och vi andra glada.

När jag och gubben delade på hojen var det så att jag inte fick köra mer en han pga att han stod på hojen. Detta är ju lite svår att bevisa men så var det då...

ecce skrev:
När jag och gubben delade på hojen var det så att jag inte fick köra mer en han pga att han stod på hojen. Detta är ju lite svår att bevisa men så var det då...

Samma här när jag frågade. Den som kör hojen mest ska även försäkra den.

okej, min hoj (GSX-R:en) står på min tjej och den har en BAS halvförsäkring på sig. Samtliga på skrivna på adressen kan köra den. Är detta då en skenförsäkrning?

Skiljde 4 000 spänn per år på att ställa den på henne istället för på mig

/Drex

=Drex= skrev:
okej, min hoj (GSX-R:en) står på min tjej och den har en BAS halvförsäkring på sig. Samtliga på skrivna på adressen kan köra den. Är detta då en skenförsäkrning?

Skiljde 4 000 spänn per år på att ställa den på henne istället för på mig

/Drex

Nä. Det är ok.

sporTlovEr skrev:
Jag har i mina papper 74 kw effekt, en kvarleva med 100 hk gränsen som var en gång i tiden, men hos försäkringsbolaget har jag fulleffektsförsäkring på
107 kw=145 hk, men så är den dynojettad, så det är nog 147 hk..skenförsäkring :va....................

nej klart det inte är skenförsäkring om du försäkrar på fulleffekt

dynojet o pipor hit o dit är ju skitsamma, dessutom kan ju effekten variera under olika förhållanden bromsbänkar etc etc nån häst hit o dit.

men konstigt då kan du ju likagärna regbesiktiga om hojen så står den som fulleffekt?

Last edited:
SVooSh skrev:
Har läst igenom det finstilta för dom flesta fbolag. Vad jag kommit fram till är att den som är det "huvudsakliga brukaren" av hojjen skall ha den försäkrad på sig. Alltså om någon vill försäkra på sin 90åriga morfar måste denne då se till att morfadern brukar hojjen till 51% annars är det försäkringsbedrägeri.
Det är faktiskt "försäkringsbedrägeri" även om morfadern är den ende som kör bågen. Enligt lag kan morfadern inte försäkra sonsonens egendom.

@T-Rex, gråttestet är ett mycket bra test. Men det är inte jag som myntat uttrycket. Vill minnas att det var Robban_C som gjorde det.

Vad är rättvist.

Pelle pedant köper en ny Kawazuki XYZRR för 135K, Pelle betalar 45K hel/hel och eftersom Pelle är mera intresserad av miniblinkersar och minislipon så tillbringas den mesta tiden poserandes framför gatuköket.

Efter tre skadefria år så har Pelle betalt 135K till FB, Pelle är en looser.

Kalle Klot köper en ny Yamahonda RRR för 135K, eftersom Kalle är en duktig och snabb förare så tar han endast halvförsäkring.

Efter 5 minuter på slingerbulten så möter Kalle en traktor och kör i diket, hojen blir skrot men Kalle klarar sig, Kalle funderar på att göra bedrägeri men vill inte sitta i finkan, Kalle är en looser.

Bosse Bortskämd får en ny hoj av sin pappa Erik, Bosse vet inte vilken modell det är men den är röd och tjejerna gillar den, Erik som är smart reggar hojen på sig själv och försäkrar hel/hel kollar med FB om det är ok att Bosse "lånar" hojen ibland, javisst mot dubbel självrisk så är det ok säger FB.

Om nu Bosse håller sig på hjulen så drabbas ingen av detta, men om Bosse totalkvaddar och FB löser in hojen så gör FB en förlust som vi andra får dela på kostnaderna för, detta är helt ok enligt FB, Bosse kan vara en vinnare.

GSXR1100R skrev:
Bosse Bortskämd får en ny hoj av sin pappa Erik, Bosse vet inte vilken modell det är men den är röd och tjejerna gillar den, Erik som är smart reggar hojen på sig själv och försäkrar hel/hel kollar med FB om det är ok att Bosse "lånar" hojen ibland, javisst mot dubbel självrisk så är det ok säger FB.

Om nu Bosse håller sig på hjulen så drabbas ingen av detta, men om Bosse totalkvaddar och FB löser in hojen så gör FB en förlust som vi andra får dela på kostnaderna för, detta är helt ok enligt FB, Bosse kan vara en vinnare.
Alltså, detta är INTE "helt ok enligt FB". Om Bosse Bortskämd FÅR en ny hoj av sin pappa så är det bosses hoj, inte pappans, och är därmed den ende som kan försäkra den. Fan, har han fått den eller har han inte fått den? :D

Sedan finns det saker som talar för att förfarandet i sig likväl kan vara rättivst, ty enligt den princip som säger att åt dem som har skall vara givet är det helt i sin ordning att Bosse, som ju är bortskämd och därmed har mycket, utöver allt han redan har, dessutom skall ha en röd, fin motorcykel, mycket brudar och låg försäkringskostnad.

Svane skrev:
Kalle har en ZX9R från 98, i regpappert står det 55kW, i verkligheten har den dock över 100... Kalle ringer upp f-bolaget o får 6000 kr hel/hel som svar när han bett om premien. Han ifrågasätter inte detta utan accepterar nöjt då han tycker det är en kanonpremie. I pappern från f-bolaget står det att hojen har 55kW och således är den också försäkrad utifrån den uppgift. Under samtalet undrar f-bolaget över orginaleffekten då reg.pappert säger att effekten är sänkt genom strypning, Kalle har dock ingen aning (nOOb som han e... ). F-bolaget opponerar sig inte...

Skenförsäkrar Kalle???

När jag kollade upp priser hos försäkringsbolagen innan jag köpte min hoj, CBR 900 RR från -98, så visste de att den var strypt "på papper" som det brukar heta men att det inte spelade någon roll. De utgår från orginaleffekten i alla fall.

Ett rättvist system kan se ut så här:

Istället för att skena eller betala 45K per år så lägger Pelle 10K per år hel/hel, självrisken är satt till 50%, om nu Pelle totalskrotar sin fina nya hoj så får han bara 50% av hojens värde, men om Pelle är duktig och kör skadefritt så sänks självrisken med 5% varje år, nu blir Pelle motiverad och glad.

Efter 5 år så får han altså 75% i ersättning vid ev. skada.

Ni glömmer en viktig sak i diskussionen om beloppen ovan:
Det spelar inte så stor roll om det kostar 75 000:- att ersätta den skadade hojen. Det väsentliga är att det kostar 750 000:- att ersätta brutna armar och ben. Eller hur mycket det nu är.
Det väsentliga är i alla fall att det är personskadorna som kostar flis. Sveda och värk, utebliven inkomst (kanske under många år) etc.

Min definition på skenande:
Att försäkra sin hoj på nån annan med lägre risk (enligt statistiken) för att få en lägre kostnad än den risk man egentligen är själv (eller borde vara enligt statistiken).

Min definition i fråga om den skaderisk som knarren utgör före/efter trimning (vare sig det gäller turbo eller ett enkelt 2hk slip-on):
Om hojen hamnar i samma klass så blir ju premien samma. Och eftersom de flesta av de hojar vi diskuterar här ändå är klass 7-or så spelar trimning ingen större roll.
Att jag sen tycker att en turbomatad retta inte är den optimala hojen för den som 20 och har färskt körkort är en annan sak men det var ju inte det saken gäller.

Och sen kan man ju diskutera om försäkringssystemet är bra när de flesta hojar ändå hamnar i klass 7 redan innan alla cylindrar har hunnit börja gå. :)

Jag tycker också att den som gråter när hojen blir skrot borde vara den som ska stå för försäkringen. Vet inte om det var jag som sa det men jag tar gärna åt mig av de som tycker det var bra. :)

Har man inte råd med önskat försäkringsskydd (på sig själv) så har man inte råd med knarren. Och om man ändå måste ha en hoj som man uppenbarligen inte har råd med så kan man ju börja fundera på det där med bortskämdhet?

Jag har råd med de hojar jag har men jag har inte tid med dom. Hur bra är det? :D

GSXR1100R skrev:
Ett exempel: Pelle som är 22 år köper en ny Gixxer 1000, eftersom F-premien kostar 45K så skriver han hojen på sin pappa Gösta som är 50 år, Gösta betalar bara 5K om året i helförsäkring.

Nu är hojen skenförsäkrad, med om FB tillåter att Gösta lånar ut sin hoj ibland och då vanligtvis med dubbel självrisk så är den inte skenförsäkrad.
Jo, den är fortfarande skenförsäkrad. Skenförsäkring kallas det när någon annan än den egentlige ägaren försäkrar något.

Att vissa försäkringsbolag inte tillåter att andra än försäkringstagaren kör motorcykeln har inget med skenförsäkringsfrågan att göra. Alla försäkringsbolag kräver att försäkringstagaren är den egentlige ägaren. Det måste de göra. Sedan är det upp till dem att ställa ytterligare villkor om de vill. Ett exempel på ytterligare villkor är att endast försäkringstagaren får köra den, att den bara får köras av personer som är äldre än 35 år, att den endast får köras av tjejer osv. Men kravet är alltid att det är den egentlige ägaren som står för försäkringen. Man kan inte komma runt det kravet.

Det finns fö måga typer av försäkringsskojeri, men det är bara denna man i normalt språkbruk kallar för skenförsäkring.

Robban_C skrev:
Ni glömmer en viktig sak i diskussionen om beloppen ovan:
Det spelar inte så stor roll om det kostar 75 000:- att ersätta den skadade hojen. Det väsentliga är att det kostar 750 000:- att ersätta brutna armar och ben.
Detta täcks av trafikförsäkringen, dom skyhöga premierna på helförsäkring är väl kostnaderna för att laga hojen :va

Robban_C skrev:
Jag har råd med de hojar jag har men jag har inte tid med dom. Hur bra är det? :D
Det är mycket bra. Du utgör en mycket lägre risk än den du betalar för vilket gynnar alla oss andra. Tack så mycket, snälla Robban :)

Bingo skrev:
Jo, den är fortfarande skenförsäkrad. Skenförsäkring kallas det när någon annan än den egentlige ägaren försäkrar något.

Att vissa försäkringsbolag inte tillåter att andra än försäkringstagaren kör motorcykeln har inget med skenförsäkringsfrågan att göra. Alla försäkringsbolag kräver att försäkringstagaren är den egentlige ägaren. Det måste de göra. Sedan är det upp till dem att ställa ytterligare villkor om de vill. Ett exempel på ytterligare villkor är att endast försäkringstagaren får köra den, att den bara får köras av personer som är äldre än 35 år, att den endast får köras av tjejer osv. Men kravet är alltid att det är den egentlige ägaren som står för försäkringen. Man kan inte komma runt det kravet.

Det finns fö måga typer av försäkringsskojeri, men det är bara denna man i normalt språkbruk kallar för skenförsäkring.
Detta innebär att vissa bolag uppmuntrar till vad du kallar skenförsäkring.

GSXR1100R:
Nja, ok, du har till stor del rätt. Men höga kostnader för tf påverkar ju tf och tf är ju så att säga den understa delen i hf.
Men jag köper ditt resonemang till stor del. :tummenupp

Bingo:
Jag har iofs inte alla påställda. Men jag hann åka typ 50 mil på förra sommaren med TLR:en. Skaplig försäkringskostnad per mil kan jag säga.

GSXR1100R skrev:
Detta innebär att vissa bolag uppmuntrar till vad du kallar skenförsäkring.
Det jag kallar skenförsäkring :rolleyes:

Nej, det gör de inte. Däremot verkar det vara vanligt att försäkringssäljarna gör det. Om det sedan är av okunnighet eller av girighet vill jag låta vara osagt. Vill du verkligen veta talar du med deras jurister, inte med deras säljare.

GSXR1100R skrev:
Detta täcks av trafikförsäkringen, dom skyhöga premierna på helförsäkring är väl kostnaderna för att laga hojen :va

Risken i Trafikförsäkringsdelen sprids ju på alla fordon, varför är det då dyrare att bara trafikförsäkra i storstaden än på landet? Varför ska en 40åring som kört skadefritt i många år boende i storstan betala större premie i trafik än en 40åring som har varit skadedrabbad men bor långt ute på landet?

/

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...