Vad är en 4mm x 40 thread pitch, Vad köpa för skruv?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Gäller gängorna på bakstycket på en Dynojet LCD skärm
vilka skruv passar?
M3?, M4?, fingänga? :huvet

Synnerligen intressant sätt att beskriva en skruv, men jag skulle tippa på att de menar en vanlig m4 40mm lång. Jag har liite svårt å tro att det skulle vara en 40 threads / inch gänga (0.635mm stigning, m4 har 0.7) om det nu inte är nå jänkskit du har? :hihi

Jag skulle gissa på en det är en standard M4 som ska vara 40mm lång.

Om det skulle vara 0,635mm stigning så är det UNF gänga no.6 som du ska leta efter men högst tveksamt att dom skulle sätta en sådan skruv där.

Last edited:
Kikat lite närmare på bakstycket nu och skruvade av detta (inga plomberingar eller så)

Skruvhålen är mindre än m3, snarare åt m2,5 eller m2, Men Kahobe har säkert rätt, verkar vara nå IT-grejer.

Men ska se om jag kanske borrar bort dem och sätter i vanliga m3 skruv inifrån baksycket och limmar fast dessa med epoxy, och sen monterar med muttrar
bakom fästet eller nåt...(där rök garantin)
:smasha

Bifogat

• dyno.jpg
    dyno.jpg
    6.1 KB · Visningar: 551
Last edited:
Kikat lite närmare på bakstycket nu och skruvade av detta (inga plomberingar eller så)

Skruvhålen är mindre än m3, snarare åt m2,5 eller m2, Men Kahobe har säkert rätt, verkar vara nå IT-grejer.

Men ska se om jag kanske borrar bort dem och sätter i vanliga m3 skruv inifrån baksycket och limmar fast dessa med epoxy, och sen monterar med muttrar
bakom fästet eller nåt...(där rök garantin)
:smasha

Finns ju rätt jävliga dubbelhäftande tejper annars.

Som tidigare sagts är det UNC Gauge no 4 (4-40) gängor.
Jag gängade upp till m3 direkt i befintliga mässingsinfattninga.
Lossa bakstycket först så det inte blir kvar spån i huset.

Som tidigare sagts är det UNC Gauge no 4 (4-40) gängor.
Jag gängade upp till m3 direkt i befintliga mässingsinfattninga.
Lossa bakstycket först så det inte blir kvar spån i huset.
Just ja, så kan man också göra, smart!

vad har man för tapp till det då?

Finns ju rätt jävliga dubbelhäftande tejper annars.

Jo, sitter med kardborre nu, men ville skruva fast den, så är risken mindre att någon försöker ta den om
man glömmer den på hojen. Då får de troligen bara med sig en sönderbruten dynoskärm :hihi

Har den fäst med kardborre på gaffelkronan som jag sade, men det sög
eftersom man måste flytta blicken för mycket när man kör, Eftersom jag också använder den som växelindikator så vill man ha den lite längre fram.

Last edited:
Just ja, så kan man också göra, smart!

vad har man för tapp till det då?
minns inte riktigt om det var genomgående hål, är det så funkar det med vanlig tapp M3 0.5 stigning..
Är det botten på hålen så måste det vara en "efter tapp" för att komma ner så djupt som möjligt.

Brukar ha ett gäng biltema tappar som jag kan slipa av och korta utan att det gör något ;)

minns inte riktigt om det var genomgående hål, är det så funkar det med vanlig tapp M3 0.5 stigning..
Är det botten på hålen så måste det vara en "efter tapp" för att komma ner så djupt som möjligt.

Brukar ha ett gäng biltema tappar som jag kan slipa av och korta utan att det gör något ;)
tack för tips! fan, den här tråden blev ju bra. Finns nog några människor som kliat sig i huvudet ang detta.

Det är botten på plasten, men det duger nog att borra sig igenom, gänga, och sätta en en tejp-bit på insidan efterråt, eller silikon.

Vilken borrstorlek ska man ha till direkt-tappar m3 och m4?, borde få plats en m4 också

Last edited:
Bra det löste sej, fattar inte varför DJ inte kan slänga med tre st 4-40 skruvar man kapar till lämplig längd?

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”