Vad är du helst?

Vad väljer du?

• Antal röstningar
    0
mb skrev:
Har man en förmögenhet på en 5 mille eller inkomst på över 20 papp efter skatt så tycker jag att man är skapligt välbärgad.

När jag hade 20 papp efter skatt (utan övertid) i månaden var jag som fattigast. Nu har jag från hälften och uppåt och är rikare :va Samma utgifter som tidigare, det går inte att räkna ut med matematik vad som gick fel.

När man kan göra vad man vill, när man vill och samtidigt är lycklig så kan man väl kalla sig på god väg mot rik....

Kom ihåg att ni inte blir rika på dom stora inkomsterna utan på dom små utgifterna.

Dee_cati skrev:
När jag hade 20 papp efter skatt (utan övertid) i månaden var jag som fattigast.
Jo det är klart det har med utgifterna man drar på sig självförvållat att göra, men det förändrar inget i grunden. Jag kan leva ett drägligt liv för en tredjedel av dom pengarna. För drygt hälften lever man gott.

Men ok, får man ut över 30 papp kan du väl inte påstå att man är fattig?

Tysken skrev:
Dont mention the war....

Ok ok i wont. Jag va ganska tydlig med att jag bullade.

Mel Brooks får ju skämta om det jue.... Det e klart. Han e ju rolig och har glimten i ögat. Jag är bara klumpig. Ska inte göra om det :pannkyss

SuperMicke skrev:
Definiera "rik".
900 000:- per år i personlig inkomst eller har en förmögenhet på minst 5 000 000:-
www.connoisseurint.se

Sen är väl detta knappast stenrik, det är väll i prylbögssammanhang när man har kan får och ha ett Centurion(svart amex) utan att det märks i kassan...

eller nått

SuperMicke skrev:
men att bara knega till sig dom feta stålarna tror jag inte är möjligt. Och då snackar jag Ingvar Kamprad-rik
Eftersom Kamprad räknas till de absolut rikaste i hela världen* (eller åtminstone hans holländska stiftelse) så tror jag att man lugnt kan säga att det nog är svårt att knega ihop en Kamprad-rikedom oavsett vart i världen man befinner sig, för att lyckas så enormt som han gjort så krävs det att man är något alldeles speciellt och har en så in i helvete grym affärsidé, sen om man börjar omsätta sin affärsidé i ett litet lager i Småland eller på en marknad i Singapore är nog rätt oväsentligt.

* Läste i Aftonbladet för några veckor sedan att Kamprad räknades som världens rikaste man, jag minns dock inte vem som gjort den uträkningen eller med vilka kriterier den var byggd på, men nog fan är han rejält rik den gamle möbelhandlaren :)

mb skrev:
Jo det är klart det har med utgifterna man drar på sig självförvållat att göra, men det förändrar inget i grunden. Jag kan leva ett drägligt liv för en tredjedel av dom pengarna. För drygt hälften lever man gott.

Men ok, får man ut över 30 papp kan du väl inte påstå att man är fattig?

för tio papp i månaden lever man inte gott och ta inte upp barnen i afrika för det funkar inte på mig.

Det är möjligt att pengar inte är allt och att det som räknas är att man har hälsan och familjen och annat. Men varför chansa :D Jag är hellre rik och olycklig än fattig och olycklig. Inte för att jag är rik nu. Eller speciellt olycklig.

honkiie skrev:
för tio papp i månaden lever man inte gott och ta inte upp barnen i afrika för det funkar inte på mig.
Drygt hälften skrev jag. Det är vad man får ut om man tjänar sådär 19 papp före skatt (34 %). Jodå, visst går det att klara sig ganska gott på det.

Tysken skrev:
Pollen uppkommen på grund av att vissa självutnämda kapitalister på forumet visat sig vara totalt luspanka.

Jag är en av dessa självutnämda kapitalister(och luspank). Men vad har kapitalism med den egna privata ekonomin att göra :va Kapitalist stöder kapitalism, marknadsekonomi etc. Jag kanske inte hajar ditt inlägg men menar du att man själv bör ha gott om pengar för att man anser sig vara kapitalist? I såfall, så har du totalt missat piltavlan.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back