Vad är du helst?

Vad väljer du?

• Antal röstningar
    0
I svenska akademiens ordbok anges följande två betydelser av ordet kapitalist:

BETYDELSE: till KAPITAL, sbst.1 1, 2: person som är ägare av större förmögenhet, rik man; särsk.: person vars inkomster (till större delen) utgöras av ränta resp. vinst på hans utlånade l. i vinstgivande företag nedlagda kapital.

BETYDELSE: ägare av l. delägare i industriellt före- tag; särsk. i motsats till i företaget anställda (i sht kroppsarbetarna); från motståndares sida ofta med föraktfull l. fientlig bibet.;

Markus skrev:
En kapitalist är väl en som tjänar pengar på sina befintliga pengar, du kanske en ist? (Kapitalist utan kapital)

Ja, enligt Kevorkian's inlägg och definition, så är det jag som totalt missat tavlan. Förlåt mig. Jag trodde man var kapitalist när man föredrar ett kapitalistiskt samhälle - typ. Jag ska också sluta läsa på susning.se. Där står det bl a

"..En kapitalist är anhängare av kapitalismen, alltså en person som anser att produktionen av varor och tjänster i ett land skall styras av efterfrågan, inte av planer för vilken produktion som i någon mening skulle bara "bäst" för landet."

#Olsson# skrev:
Ja, enligt Kevorkian's inlägg och definition, så är det jag som totalt missat tavlan. Förlåt mig. Jag trodde man var kapitalist när man föredrar ett kapitalistiskt samhälle - typ. Jag ska också sluta läsa på susning.se. Där står det bl a

"..En kapitalist är anhängare av kapitalismen, alltså en person som anser att produktionen av varor och tjänster i ett land skall styras av efterfrågan, inte av planer för vilken produktion som i någon mening skulle bara "bäst" för landet."

Okej okej, vi är alla kapitalister! :pannkyss
Bara vi inte är kommu, de har så skabbiga kläder och andra grejer. :hihi Och en dummis till partiledare.

En rik kommunist? Är inte det som en ateistisk påve, eller en torr vattenpöl?

Det finns liksom inga rika kommunister. Det kan finnas rika människor som påstår sig vara kommunister, men sen skattefuskar likförbannat. (Schyman tror jag hon heter).

Men visst, om jag får bli stenrik mot att jag påstår mig vara kommunist, så är det ok. Eftersom jag tydligen då är den typ av kommunist som tycker att jag inte behöver ge mitt kapital till staten eller mina "kamrater".

Do as I say, not as I do ;)

/SSB

SSB skrev:
En rik kommunist? Är inte det som en ateistisk påve, eller en torr vattenpöl?

Robert Aschberg
Jan Guillou
Gudrun Schyman (nåja, småföretagare i alla fall)
Sven Wollter (kom till kpmlr möte i Rolls Royce, vilket gör honom nästintill beundransvärd)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back