Vad är det med Skåne?

Jag personligen har i alla fall inga problem med det. Bor själv i en förort till en mycket större, bättre och trevligare stad än Fjollträsk :) Tycker bara det är kul att höra er utge er för att vara något ni inte är :lol
Vilken tur att du inte har några problem! Men med tanke på hur du vände taggarna utåt direkt så är det lätt att tro annat.

Om du söker efter den enda som hittills har utgett sig för att *vara* något får du plocka upp en spegel vännen. :krama

Ah, det gamla vanliga storhetsvansinnet från skräniga uppblåsta 08:or :tummenupp

Fantastiskt att du vet så mycket om Landskrona efter att ha varit där hela två gånger. Ja, då måste det ju naturligtvis vara sant :rolleyes:

Du borde väl själv veta att Landskrona knappast är det bästa exemplet på en ung och dynamisk stad. En stor del av Landskrona-borna verkar leva i det förgångna när varvet fortfarande existerade och det faktiskt fanns jobb i staden. Nu känns hela byn ganska mycket på dekis, kan faktiskt hålla med Kantian om att det är klar övervikt på sura gamlingar i Landskrona.

Landskrona är troligen den invandrartätaste kommunen i Skåne, och detta är samtidigt SD:s starkaste fäste. Din "logik" höll inte.

Grattis, din logik höll inte heller. Malmö är den invandrartätaste kommunen i Skåne, såvitt jag vet.

Men där finns väl inga SD-anhängare alls nästan, och du menar de kommunerna är de mest främlingsfientliga men ändå lider de brist på både invandrare och invandringskritiska. Det här är ju hur rörigt som helst.

Faktum är väl i alla fall att de områden som tagit emot stora mängder invandrare och där det bor kvar stora mängder svenskar är de bästa grogrunderna för SD, eller har jag fått det om bakfoten?

I Stockholm är det så i alla fall, vad jag vet är det väl i princip Södertälje och Haninge som röstar på dessa partier. I Rinkeby bor ju inte en enda svensk i princip och om det gjorde det och den inte gillade invandrare kunde den lätt flytta 3km bort till Sollentuna där ordningen är någorlunda normal.

Faktum är att folk inte vill ha så mcket invandrare som vi har, det har det gjorts sjuttielva opinionsundersökningar om och det är alltid samma visa. Till sist lessnar en del på att bli överkörda och företrädesvis de som får dras med konsekvenserna.

Det märkligaste av allt är att folk tycker det är märkligt. :gnissla

Jag har ingen statistik över invandrare i skånska kommuner men det är jävligt mycket lättare att hitta inskränkta smygrasister i de mindre kommunerna i Skåne än det är att hitta samma sorts människor t.ex Malmö eller Helsingborg. Lovar att det finns mycket fler invandrare i de kommunerna än t.ex. Höör och Sjöbo.

Att som i Vellinge inte ta emot invandrare öht tycker jag tyder på ganska kraftig motvilja mot dessa...

Last edited:
Det beror väl till viss del på att vi inte har några problem med invandring i norrland. Jag tror det är väldigt få av de som flyttar från norrland till södra sverige som inte blir mer främlingsfientliga än vad de varit tidigare.

Skulle snarare säga att det är mupparna som aldrig lämnar sina små byhålor som är mest främlingsfientliga. Och det gäller såväl skånska som norrländska små byhålor.

(1) Du borde väl själv veta att Landskrona knappast är det bästa exemplet på en ung och dynamisk stad. En stor del av Landskrona-borna verkar leva i det förgångna när varvet fortfarande existerade och det faktiskt fanns jobb i staden. Nu känns hela byn ganska mycket på dekis, kan faktiskt hålla med Kantian om att det är klar övervikt på sura gamlingar i Landskrona.

(2) Grattis, din logik höll inte heller. Malmö är den invandrartätaste kommunen i Skåne, såvitt jag vet.

(1) Du försökte påvisa ett samband, jag motbevisade sambandets existens. Jag har inte påstått något speciellt om Landskrona.

(2) Huh, vad yrar du om? "Min logik?" Den ende som påstått något om korrelation mellan SD och invandringstäthet är ju du, och du hade bevisligen fel.

(1) Du försökte påvisa ett samband, jag motbevisade sambandets existens. Jag har inte påstått något speciellt om Landskrona.

(2) Huh, vad yrar du om? "Min logik?" Den ende som påstått något om korrelation mellan SD och invandringstäthet är ju du, och du hade bevisligen fel.

1. Nej, det har du inte, notera att jag a, ställde en fråga och b, nämnde "kommuner i skåne", inte "alla kommuner i Skåne". Varför du började snacka om Landskrona vet jag inte (jag hade iaf inte nämnt det innan) men du påstod ju iaf att Landskrona var Skånes invandrartätaste kommun, vilket det inte är... Det du sagt stämmer alltså inte för Landskrona, i övrigt vet jag inte riktig vad du har "bevisat".

2. Se ovan.

Btw, du är infödd skåning va?

Varför inte bara inse att Sveriges invandrarpolitik är åt helvette och att det är dags att göra något åt situationen?

Jag har ingen statistik över invandrare i skånska kommuner men det är jävligt mycket lättare att hitta inskränkta smygrasister i de mindre kommunerna i Skåne än det är att hitta samma sorts människor t.ex Malmö eller Helsingborg. Lovar att det finns mycket fler invandrare i de kommunerna än t.ex. Höör och Sjöbo.

Att som i Vellinge inte ta emot invandrare öht tycker jag tyder på ganska kraftig motvilja mot dessa...

Nu blev det lite rörigt, du vet inte hur fakta och statistik ser ut men du är säker på att du kan hitta en typ av människa som du och några till kallar för smygrasister? Det är ju jättekonstigt för det fördta att välja att diskutera subjektiva uppfattningar istället för statistiken som du inte orkar leta fram och för det andra är det ju hur knaisgt som helst att kalla just sverigedemokrater för smygrasister, de smyger väl inte mer än andra politiker? Och är det någon som smyger så är det ju just de 30-40% av befolkningen som både vill minska invandringen, förbjuda slöja och slänga ut muslimer - samtidigt som de röstar på de etablerade partierna. De om några borde väl vara smygisar i din värld?

Jag tycker sammantaget att det känns förvirrat i ditt läger för tillfället. :)

Nu blev det lite rörigt, du vet inte hur fakta och statistik ser ut men du är säker på att du kan hitta en typ av människa som du och några till kallar för smygrasister? Det är ju jättekonstigt för det fördta att välja att diskutera subjektiva uppfattningar istället för statistiken som du inte orkar leta fram och för det andra är det ju hur knaisgt som helst att kalla just sverigedemokrater för smygrasister, de smyger väl inte mer än andra politiker? Och är det någon som smyger så är det ju just de 30-40% av befolkningen som både vill minska invandringen, förbjuda slöja och slänga ut muslimer - samtidigt som de röstar på de etablerade partierna. De om några borde väl vara smygisar i din värld?

Jag tycker sammantaget att det känns förvirrat i ditt läger för tillfället. :)

Det är lustigt att du kritiserar mig för att basera mina åsikter på fakta när du själv slänger dig med siffror som du inte har en aning om de stämmer eller ej ("30-40%").

En stor del av de inlandsskåningar jag har träffat på har haft tvivelaktiga åsikter om invandrare (smygrasister var nog ett knasigt ordval, ja) och förutom Malmö, Helsingborg och Landskrona är det mycket få kommuner i Skåne som har någon större procentuell andel invandrare. Faktum är att nazistsympatierna i Skåne var starka redan på 20-talet, trots att här knappast fanns en enda invandrare på den tiden.

Det är lustigt att du kritiserar mig för att basera mina åsikter på fakta när du själv slänger dig med siffror som du inte har en aning om de stämmer eller ej ("30-40%").

En stor del av de inlandsskåningar jag har träffat på har haft tvivelaktiga åsikter om invandrare (smygrasister var nog ett knasigt ordval, ja) och förutom Malmö, Helsingborg och Landskrona är det mycket få kommuner i Skåne som har någon större procentuell andel invandrare. Faktum är att nazistsympatierna i Skåne var starka redan på 20-talet, trots att här knappast fanns en enda invandrare på den tiden.
Hmm.. Så du menar att nazistsympatier = rösta på SD?

Åååååååkeij.

Hmm.. Så du menar att nazistsympatier = rösta på SD?

Åååååååkeij.

Jag tror väl inte att jag sagt det?
Men nazister= invandrarfientliga högerextremister, sverigedemokrater=också någon sorts invandrarfientliga högerextremister. Därmed inte sagt att de är samma lika. Men det förstod du kanske själv egentligen?

Poängen (om du faktiskt inte förstod) är att Skåne sedan långt tillbaka i tiden hyst invandrarfientliga åsikter. Sen att den tagit sig olika uttryck och benämningar är en annan sak, beroende på vad som varit tillräckligt rumsrent för tiden.

1. Nej, det har du inte, notera att jag a, ställde en fråga och b, nämnde "kommuner i skåne", inte "alla kommuner i Skåne". Varför du började snacka om Landskrona vet jag inte (jag hade iaf inte nämnt det innan) men du påstod ju iaf att Landskrona var Skånes invandrartätaste kommun, vilket det inte är... Det du sagt stämmer alltså inte för Landskrona, i övrigt vet jag inte riktig vad du har "bevisat".

2. Se ovan.

Btw, du är infödd skåning va?

Aha, "Det är väl ytterst få invandrare som bor i de SD-tätare kommunerna utanför, typ Sjöbo? " var avsett som en fråga, och inte som ett påstående. Då får du nog jobba på din retorik lite, så att det framgår, t.ex. "Är det få invandrare som bor i Sjöbo?" Ditt påstående blir inte automatiskt en fråga bara för att du avslutar med ett frågetecken. Det är skillnad på frågor och retoriska frågor.
Vidare påstod jag inte att LK var invandrartätast. Jag sa att jag trodde det var det. Det är mycket möjligt att Malmö är tätare, har inga siffror (och du har ju din vana trogen inte presenterat några). Att jag tog upp LK var för att ditt påstå...... förlåt, "DIN FRÅGA", implicerade att det skulle finnas ett samband mellan invandrartäthet och SD-anhängare. Något sådant samband går inte att se direkt.

Men nazister= invandrarfientliga högerextremister, sverigedemokrater=också någon sorts invandrarfientliga högerextremister.

Jag har aldrig förstått vad det är som är så extremt med det moderna SD faktiskt. :va

Förövrigt går jag mot strömmen och slår ett slag för skåningar. Det går lite väl långsamt där ibland men ändock, de är äkta och gemytliga med äggakauga och spettekauga. Österlen är fint också, förutom alla stockholmskärringar som startar silversmedjor och drejverkstäder och skit och tycker de är så jävla true.

Last edited:
Skåne har rosengård. Säger allt.

Vidare påstod jag inte att LK var invandrartätast. Jag sa att jag trodde det var det. Det är mycket möjligt att Malmö är tätare, har inga siffror (och du har ju din vana trogen inte presenterat några). Att jag tog upp LK var för att ditt påstå...... förlåt, "DIN FRÅGA", implicerade att det skulle finnas ett samband mellan invandrartäthet och SD-anhängare. Något sådant samband går inte att se direkt.

I Landskrona. I stora delar av övriga Skåne ser det annorlunda ut.

(jag visste inte att du kände till mina vanor men vi verkar ju vara lika vana isf)

Jag har aldrig förstått vad det är som är så extremt med det moderna SD faktiskt. :va

Nä, men du verkar ju spela ganska långt till höger om den politiska mittfåran heller så att du inte tycker att SD är extremt är inte speciellt konstigt.

Last edited:

Vad är det för lustigt med det? Jag har aldrig någonsin slängt mig med påhittade siffror, heller inte den här gången.

I denna rapport kan du bl.a. läsa att:

49% av sveriges befolkning tycker det vore ett bra förslag att ta emot färre flyktingar
14% av de tillfrågade tycker att Invandring/flyktingar är ett topp-3 viktigt samhällsproblem
28% oroar sig för ökat antal flyktingar

Här kan du läsa vad en annan undersökning visade opinion om huruvida:

reglerna för flyktinginvandring skall vara jämfört
med nuvarande regler? Tycker du att flykninginvandringen skall begränsas,
lättas upp eller vara ungefär som nu?

Resultatet? 37% svarade "Begränsas". 13% tycker de skall "Lättas upp".

I helgen stod det att 40% av befolkningen vill att de andra partierna samarbetar med SD, samtidigt som 83% tycker att de är främlingsfientliga.

Det finns hur mycket som helst att läsa om du är intresserad till bakomliggande faktorer att SD ökar kraftigt. För den som vill förstå och lära sig är det en öppen bok, för den som vill sitta med AFA-polarna och gnälal som smygrasism finns det sannolitk lika mycket, bara det att kvaliteten är så mycket lägre på AFA-materielet. Det minst intressanta torde vara dina egna iakttagelser från 20-talet faktiskt.

Det finns hur mycket som helst att läsa om du är intresserad till bakomliggande faktorer att SD ökar kraftigt. För den som vill förstå och lära sig är det en öppen bok, för den som vill sitta med AFA-polarna och gnälal som smygrasism finns det sannolitk lika mycket, bara det att kvaliteten är så mycket lägre på AFA-materielet. Det minst intressanta torde vara dina egna iakttagelser från 20-talet faktiskt.

Tråden handlade om varför Skåne hade flest anhängare till Sverigedemokraterna jämfört resten av Sverige, därför tycker jag att det är relevant att Skåne historiskt sett varit en främlingsfientlig region.

I övrigt så säger ju dina siffror ingenting om VARFÖR folk tycker som de gör, bara att de gör det.

I övrigt så säger ju dina siffror ingenting om VARFÖR folk tycker som de gör, bara att de gör det.

Jag antog att en del av befolkningen hade egen hjärnkapacitet. Nästa gång ska jag inte vara så snabb med förhastade slutsatser.

Så länge kan du nöja dig med att det är bra att inte alla tycker lika och att mångfald är av godo, det gäller även politiska åsikter.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla