Vad är det med Skåne?

Lite sent ute men vafan..

Ville bara ventilera hur lustigt det är med alla åsikter om skåne.
Född och uppvuxen i Malmö och har alltid sett större delen av sverige
som småorter.

Borlänge känns ju grymt hett. Borås är en riktig metropol har jag hört.
San Diego är ingenting mot Sundsvall. Vad vore världen utan Umeå eller
Jönköping.

Stockholm är ju hiiiisnande stort..där bor ju säkert flera HUNDRATUSEN
människor alltså. Om man kommer från Berlin, Paris, Hamburg, Köpenhamn
eller vilken annan stad som helst i Europa blir man ju helt knäckt när man
får se Globen! Jisses..

Lite sent ute men vafan..

Ville bara ventilera hur lustigt det är med alla åsikter om skåne.
Född och uppvuxen i Malmö och har alltid sett större delen av sverige
som småorter.

Borlänge känns ju grymt hett. Borås är en riktig metropol har jag hört.
San Diego är ingenting mot Sundsvall. Vad vore världen utan Umeå eller
Jönköping.

Stockholm är ju hiiiisnande stort..där bor ju säkert flera HUNDRATUSEN
människor alltså. Om man kommer från Berlin, Paris, Hamburg, Köpenhamn
eller vilken annan stad som helst i Europa blir man ju helt knäckt när man
får se Globen! Jisses..

:rofl
Berlin, Paris, Köpenhamn

:lol

Las Vegas, New York, Oslo

:lol

Tokyo, san Francisco, Norrtälje

Fan större okunnighet får man ju leta efter.
Främlingsfientligheten är så utbredd i de skånska hålorna för att de helt enkelt är dumma o tröga bönder som bor där, att sitta o käka glass på kiosken i "centrala" sjöbo är både en skrämmande o lärorik upplevelse och man kan förstå varför SD är så utbrett på sånna ställen, det är som att kolla på någon typ av misslyckat socialt experiment a la the hills have eyes.

Fan större okunnighet får man ju leta efter.
Främlingsfientligheten är så utbredd i de skånska hålorna för att de helt enkelt är dumma o tröga bönder som bor där, att sitta o käka glass på kiosken i "centrala" sjöbo är både en skrämmande o lärorik upplevelse och man kan förstå varför SD är så utbrett på sånna ställen, det är som att kolla på någon typ av misslyckat socialt experiment a la the hills have eyes.

Det kan jag absolut hålla med om. Just Sjöbo är ju också lite unikt.
Känns lite som "Byn som gud glömde". Folk är jävligt skumma där.
Men rakan är fin:tummenupp

Tja. Skönt att bo i metropolen Jönköping, där man är omringad av
idel intellektuella högutbildade...bönder? Tur att man är uppväxt i en
storstad:tummenupp
Värre än så om man ser till bondeindex i min livssituation.
Jag bor inte i Jönköping.
Flera mil därifrån ligger en mindre stad.
Där bor jag inte heller.
En och en halv mil utanför den lilla staden ligger en by.
Där bor jag inte heller.
Ett par kilometer från den lilla byn ligger en gård.
Där bor jag.
Vilken storstad är du uppväxt i?
Malmö?
Är inte det en socialfallsförort till Köpenhamn?

Värre än så om man ser till bondeindex i min livssituation.
Jag bor inte i Jönköping.
Flera mil därifrån ligger en mindre stad.
Där bor jag inte heller.
En och en halv mil utanför den lilla staden ligger en by.
Där bor jag inte heller.
Ett par kilometer från den lilla byn ligger en gård.
Där bor jag.
Vilken storstad är du uppväxt i?
Malmö?
Är inte det en socialfallsförort till Köpenhamn?

Nope, det är inte en förort till köpenhamn. Det är en ganska trevlig, relativt stor svensk stad.

Nope, det är inte en förort till köpenhamn. Det är en ganska trevlig, relativt stor svensk stad.
"Relativt stor Svensk stad" säger inte mycket.
Jag har bott ett tag i Malmö.
Har även bott ett tag i Stockholm.
Tycker att det är lite löjligt när det slås på bröstet över dessa "storstäder".
Har även bott i Berlin, Madrid och London kortare perioder.
Det är storstäder.

Eller.

" Sverige är ett av ytterst få länder i Europa som genomfört etnisk rensning, folkomflyttningar och andra brutala övergrepp i ockuperade områden – och kommit undan med det.

Ett av de många synliga bevisen för den svenska triumfen är Karl X Gustavs staty på Stortorget i Malmö. Där sitter han stadigt på sin häst, mannen som ryckte de sydsvenska landskapen från danskarna och gjorde det möjligt för sonen och efterträdaren Karl XI att genomföra den brutala försvenskningen av de erövrade områdena. "

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/hermanlindqvist/article501568.ab

"Relativt stor Svensk stad" säger inte mycket.
Jag har bott ett tag i Malmö.
Har även bott ett tag i Stockholm.
Tycker att det är lite löjligt när det slås på bröstet över dessa "storstäder".
Har även bott i Berlin, Madrid och London kortare perioder.
Det är storstäder.

Bingo!

Jag kan säga direkt att jag inte är nå´n fantast av inavlade stockholmare som sällan eller aldrig rör sig utanför tullarna för att de anser sig "ha allt de behöver" (utom frisk och go´ luft och gräs). Och jag har ändå hela morsans släktsida i Stockholm.
Jag tycker det är lite halvt underbart att stockholmare anser sig så suveräna att de hackar på hela övriga Sverige. Förvisso håller jag med om att det finns mer bönder i Skåne än i Danderyd, men och andra sidan så tror jag bönderna här gör mer för Sverige än vad Danderyds kommun gör, som mig veterligen bara är ett boende. "Er" inkomstkälla ligger väl i en annan kommun? Eller har jag missat alla företagsområden i Danderyd?

Det triviala "gräv bort Skåne från Sverige" är väl till att göra er själv en björntjänst? Skåne har ju en lika stor yta som hela Sörmland eller Uppsala (om nu Stockholm kan välja vilket landskap de vill tillhöra), och lika många invånare, give or take...
Med de delar av Sveriges invånare som vill "gräva bort" Skåne så är det bara ytterligare ett spik i kistan. Vi har redan förlorat Norge och Finland och massa andra ytor. Tror ni på allvar att Stockholm klarar sig på egen hand utan norrlands skogar och gruvor och Öresundsregionens tillväxt?
Syftet med uttrycket är väl att ni vill att Danmark ska ta tillbaka det område som ni offrade en hel jävla massa folk för att få en gång i tiden? Jag menar, Danmark skänkte ju förvisso bort Skåne för att ni skulle sluta mörda deras folk.
Jag och andra sidan hade inte haft några som helst problem med att bli dansk medborgare. Ett underbart land med stark valuta, bra politik och en gemenskap som får svenskarna att blekna.
Och för att bespara alla stockholmare åtminstone ETT inlägg; "Varför flyttar du inte dit då?".

För att jag inte känner nå´n där.

Hade hela Skåne (och Blekinge och Halland och delar av Småland också, om vi ska gå tillbaka i tiden) återigen tillhört Danmark så hade jag varit den siste att protestera. Alla mina polare hade följt med. Och vi hade inte ens behövt flytta från vårt underbara Skåne och Halland med 3 skitbra RR-banor att köra på inom 6-7 mils avstånd i genomsnitt. Vi slipper köra på några jävla gocartbanor som fjollträskarna, eller försöka försvara sig in absurdum på bulten och slingan eller vad ni nu kallar era "RR-banor".

För på detta forumet är vi väl alla MC-intresserade? Och summa sumarum är det nog därför vi kan samsas på nå´n nivå? Eller är det en utopi?

Last edited:
För att vara helt oberörda av den "stockholmska attityden" gentemot resten av landet, så ter det sig ändå otroligt viktigt att påpeka på det ena och det andra om nämnda attityd.

Det blir lite rundgång tycker jag.

Men givetvis underhållande :lol

Jag kan säga direkt att jag inte är nå´n fantast av inavlade stockholmare som sällan eller aldrig rör sig utanför tullarna för att de anser sig "ha allt de behöver" (utom frisk och go´ luft och gräs). Och jag har ändå hela morsans släktsida i Stockholm.
Jag tycker det är lite halvt underbart att stockholmare anser sig så suveräna att de hackar på hela övriga Sverige. Förvisso håller jag med om att det finns mer bönder i Skåne än i Danderyd, men och andra sidan så tror jag bönderna här gör mer för Sverige än vad Danderyds kommun gör, som mig veterligen bara är ett boende. "Er" inkomstkälla ligger väl i en annan kommun? Eller har jag missat alla företagsområden i Danderyd?

Det triviala "gräv bort Skåne från Sverige" är väl till att göra er själv en björntjänst? Skåne har ju en lika stor yta som hela Sörmland eller Uppsala (om nu Stockholm kan välja vilket landskap de vill tillhöra), och lika många invånare, give or take...
Med de delar av Sveriges invånare som vill "gräva bort" Skåne så är det bara ytterligare ett spik i kistan. Vi har redan förlorat Norge och Finland och massa andra ytor. Tror ni på allvar att Stockholm klarar sig på egen hand utan norrlands skogar och gruvor och Öresundsregionens tillväxt?
Syftet med uttrycket är väl att ni vill att Danmark ska ta tillbaka det område som ni offrade en hel jävla massa folk för att få en gång i tiden? Jag menar, Danmark skänkte ju förvisso bort Skåne för att ni skulle sluta mörda deras folk.
Jag och andra sidan hade inte haft några som helst problem med att bli dansk medborgare. Ett underbart land med stark valuta, bra politik och en gemenskap som får svenskarna att blekna.
Och för att bespara alla stockholmare åtminstone ETT inlägg; "Varför flyttar du inte dit då?".

För att jag inte känner nå´n där.

Hade hela Skåne (och Blekinge och Halland och delar av Småland också, om vi ska gå tillbaka i tiden) återigen tillhört Danmark så hade jag varit den siste att protestera. Alla mina polare hade följt med. Och vi hade inte ens behövt flytta från vårt underbara Skåne och Halland med 3 skitbra RR-banor att köra på inom 6-7 mils avstånd i genomsnitt. Vi slipper köra på några jävla gocartbanor som fjollträskarna, eller försöka försvara sig in absurdum på bulten och slingan eller vad ni nu kallar era "RR-banor".

För på detta forumet är vi väl alla MC-intresserade? Och summa sumarum är det nog därför vi kan samsas på nå´n nivå? Eller är det en utopi?

Det var inte meningen att ge dig ett minus för ditt vettiga inlägg:huvet
Sorry! Nu förstörde jag din statistik:näsblod

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing